Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få bort en osynlig, ganska stor fil?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag skulle överföra en film till min polares pc häromdan så såg den ut att försvinna totalt. Den dök inte upp i hans burk, och i mappen på min ibook låg bara textningsfilen kvar. Filmen var väck. Trodde jag. När jag kommer hem ser jag att mappen där den låg fortfarande upptog 700+ mb hårddiskutrymme och om man öppnar mappen i vlc så går filmen mkt riktigt igång. I Finder syns dock ingen fil i mappen men om jag konsulterar Norton eller nåt liknande så visas en fil som heter nåt i stil med inode##########. Den går inte bort med wipeinfo i alla fall. Hur ska jag bära mig åt för att få bort den?

Den som svarar och bor i Lund får glass imorgon.

F

Ursprungligen av [sm]Fab:

Hur ska jag bära mig åt för att få bort den?

Öppna "Terminalen".
Drag den överordnade mappen till terminalfönstret.
Kolla vilka filer som finns i mappen med:

ls -l (Radmatning)

Ta bort oönskad fil med:

rm -i filnamn (Radmating)

Om filnamnet är långt och knepigt kan du trycka TAB när du skrivit början på filnamnet. Om det du skrivit är unikt i den mappen fylls resten av filnamnet i.

Jo, när jag gör som du skriver dyker filen -med sitt riktiga namn- upp i terminalen. Men när jag trycker enter när den frågar "remove [film].avi?" får jag "invalid argument" till svar. Ska man bekräfta på nåt annat sätt än med enter, eller? Tack för hjälpen så långt i alla fall. Glassen står i frysen.

Ursprungligen av [sm]Fab:

Ska man bekräfta på nåt annat sätt än med enter, eller?

y som i yes!

Jo, jag tänkte det, testade y också innan, men samma sak händer:

Last login: Mon Mar 28 10:48:43 on ttyp1
Welcome to Darwin!
You have new mail.
a310:~ fab$ cd desktop
a310:~/desktop fab$ cd hsa
a310:~/desktop/hsa fab$ ls
plus-oldboy.avi
a310:~/desktop/hsa fab$ rm -i plus-oldboy.avi
remove plus-oldboy.avi? y
rm: plus-oldboy.avi: Invalid argument
a310:~/desktop/hsa fab$

Gör jag något fel?

För att göra det enkelt för sig, testa med Cocktail.

Näe, cocktail visar inte heller filen, tydligen! Den har hittills bara synts i terminalen och där går den inte att få bort. Frustrerande.

VADFALLS!!?
Jag har exakt samma problem på en FW disk.
465 filer!!
(disknamn):\0\0\0\0HFS+ Private Data:iNode1002324317 (och 464 andra sifferkombinationer!)

Varken DiskWarrior, Norton utils, Cocktail, Onyx, skivverktyg eller mina arga tankar gör någon nytta.

Vore skönt att får bort dem... de strular till katalogfilen nåsså nånting så!

Stampa med foten tre gånger och släng dig baklänges i väggen samtidigt som du säger Sator Arepo med stark röst, så kommer det att fixa sig.
Lovar, annars får du skälla på Mondo.

Jaha ja. Sator Arepo alltså? En total formatering kanske snarare?

Fast ändå; att slänga sig i väggen var nog det som hjälpt mest hittills.

Ursprungligen av [sm]Fab:

Jaha ja. Sator Arepo alltså? En total formatering kanske snarare?

Fast ändå; att slänga sig i väggen var nog det som hjälpt mest hittills.

Det gamla klassiska terminal kommandot: rm -rf [path/filnmamn][enter] fungerar inte heller?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 15:07

vad står det om du skriver ls -l [filnamnet] ?

Detta är resultatet av rm -rf respektive ls -l.

Något av intresse? Jag begriper inte mycket av slika terminalmeddelanden...

Ursprungligen av [sm]Fab:

Detta är resultatet av rm -rf respektive ls -l.

Något av intresse? Jag begriper inte mycket av slika terminalmeddelanden...

Ligger det inte i din user/desktop-mapp??

Bör se ut något sådant här som fungerar på samtliga mina filer:

rm -rf /Users/kortnamn/Desktop/plus-oldboy.avi

Kan ju testa att skriva in rm -rf *dra sedan filen och släpp direkt i terminalen så fylls sökvägen i automatiskt*. Om du kunde se filen vill säga

Edit: typO

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 16:23

rm -rf /Users/fab/Desktop/'plus-oldboy.avi'
eller eventuellt
mv /Users/fab/Desktop/'plus-oldboy.avi' /Users/fab/Desktop/plus.avi
rm -rf /Users/fab/Desktop/plus.avi
(det sista blir rm / cp / rm / rm så att säga )

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 20:28

om inget av ovanstående fungerar så testa att skriva 'sudo rm "plus' tryck på tab och den ska fylla i filnamnet själv, utifall den gör ett blanksteg bakom ta bort det och avsluta allt med ett ".

Ja för min egen del verkar alla iNode-filer försvunnit när jag...

Slog av det (javla) FILESAVER alternativet i Norton.

Startade programmet "Invisibles" (gratis på versiontracker) och slängde alla ".DataRecycler Folder"-mappar samt "Norton Filesaver" filen från alla diskar.

Tömde papperskorgen (på en sådär 26000 småfiler)

-Inga problem kvar, inga inode filer samt drygt 22 GB mer lagringsutrymme!!!
Uj-uj!

Ah, vilken lättnad. Jag var såklart i fel katalog, fast filnamnet fylldes ändå i när jag "tabbade" i [rot]/Desktop/hsa... Jaja men nu är det överstökat iaf. Tack för hjälpen allihop. PMa mig om ni ska ha nån glass eller en öl eller nåt.

Tack och hej /F

ps. Kakazooka; det gläder mig att även du blev av med din (något större) börda...ds.

Jahopp, dags att förnya denna intressanta tråd. Jag har nämligen ett liknande problem....

Jag har en mapp som inte går att radera med varesig rm -rfi eller något annat. Jag har fullständiga rättigheter, men ändå säger systemet "Operation not permitted"

Det är en massa iNode######-filer som ligger i "Previous systems"-mappen vid uppdatering till Tiger.

HUR tar man bort en fil om systemet påstår att man inte har några rättigheter? Jag blir galen!

PS. Jag har kört Diskwarrior, och även startat upp från annan disk. Ingen lycka. DS.

Ursprungligen av carlsson:

HUR tar man bort en fil om systemet påstår att man inte har några rättigheter? Jag blir galen!

Testa att aktivera root-kontot och sen logga in som root. Då måste du använda alternativet "användarnamn och lösenord" för inloggningen i systeminställningar/konton/inloggning. Mer rättigheter än så kan du inte ha. En "vanlig" admin har inte så mycket rättigheter, egentligen.
I och med att du loggar in som root har du root-behörighet även i Aqua-gränsnittet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-26 15:30

Root-kontot behöver inte aktiveras. Skriv bara sudo framför rm och bekräfta med admin-lösenord när datorn ber om detta.

1
Bevaka tråden