Om det finns något att klaga på i OS X (och det finns inte mycket) så är det framförallt dessa jobbiga komplicerade system med behörigheter. Det finns ingen logik alls i detta vad jag kan se ...
Det är så extremt krångligt att använda fildelning eftersom man ofta plötsligt inte har tillåtelse att skriva till mappar eller så kan man inte ens ansluta till de enheter eller mappar som man ville.
Jag har testat att använda SharePoints, men systemet verkar ha blivit "immunt" mot det programmet och ignorerar för det mesta dess inställningar (eller använder dem bara delvis).
Om jag vill ha en mapp som ALLA alltid kan läsa och skriva till - och vars behörigheter ALLTID gäller på ALLA mappar och filer inuti den mappen - vad ska jag välja för användare, grupp etc? Finns det någon enkel regel som säger hur man ska göra exakt det?
Jag brukar texta att tex ha mig själv ("rajje") som ägare och admin, unknown eller "catarina" (datorns andra admin, som den andra datorn loggar in som) som användare eller grupp eller vad det heter. Sen har jag "Läsa och skriva" på alla, inkl Övriga.
Ibland funkar detta OK, men ofta har man, från en annan dator på nätverket, inte tillåtelse att skriva till vissa mappar på den delade enheten. Och nya mappar som skapas blir alltid låsta för skrivning för antingen den ena eller den andra datorn ...
Man tvingas ca en gång i veckan trycka på "Använd för inkluderade objekt" på huvudmappen och sedan vänta i en halvtimme medan badbollen snurrar i Finder, för att kanske kunna skriva till mapparna sen och ofta hjälper inte det, utan endast mappar en eller två nivåer ner får ändrade behörigheter - sen måste man ändra de resterande 9000000000000 mapparnas behörigheter manuellt om man nu orkar ...
Fy fan vad jag hatar det - i Mac OS 9 slapp man allt det där skräpet. Det var bara att klicka i "Dela denna mapp" och så delades den mappen och alla på nätverket kunde direkt använda den som en vanlig mapp - punkt slut.
Så - nu har jag fått skriva av mig lite!
Glad påsk