Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3(.8) och dess användare & grupper

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 21:05

Jag fortsätter i samma anda som i tråden Mac OS X 10.3(.8) och dess processer.

Jag skulle vilja få lite klarhet i hur användare och grupper hänger ihop i OS X.

Följande users har jag när jag tittar i NetInfo:
appserver
cyrus
deamon
eppc
lp
mailman
mysql
nobody
postfix
qtss
root
smmsp
sshd
stephan
unknown

Vad är alla dessa till för?

Följande groups har jag när jag tittar i NetInfo (medlemmar i gruppen inom parantes):
admin (root, stephan)
appserveradm (stephan)
appserverusr (stephan)
bin
deamon (root)
dialer
guest (root)
kmem (root)
lp
mail
mailman
mysql
network
network
nogroup
operator (root)
postdrop
postfix
qtss
smmsp
sshd
staff (root)
stephan
sys (root)
tty (root)
unknown
utmp
uucp
wheel (root)

Framförallt är det följande grupper jag är nyfiken på:
admin
staff
wheel

Men om nån kan redogöra för alla, gör gärna det

• Blir varje användare som skapas i systemet också en egen grupp (antagligen inte eftersom det inte finns nån grupp som heter t.ex. cyrus)?
• Hamnar alla användare som man väljer ska ha adminrättigheter på datorn i admin-gruppen?
• Vilken grupp hamnar samtliga användare man skapar i systeminställningarna i?
• Kan man ska skapa egna grupper som man vill för att sköta åtkomst till mappar och filer?
• Vad är grupper som inte har några medlemmar bra för?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-25 22:45

Jag svarar på dina sista frågor:

Ursprungligen av Stephan H:

• Blir varje användare som skapas i systemet också en egen grupp (antagligen inte eftersom det inte finns nån grupp som heter t.ex. cyrus)?

Svar: Nej, men varje användare som du skapar blir också en egen grupp.

• Hamnar alla användare som man väljer ska ha adminrättigheter på datorn i admin-gruppen?

Svar: Ja.

• Vilken grupp hamnar samtliga användare man skapar i systeminställningarna i?

Svar: Staff.

• Kan man ska skapa egna grupper som man vill för att sköta åtkomst till mappar och filer?

Svar: Ja, du kan skapa egna grupper i Netinfo. Eller så tar du hem SharePoints och använder det programmet istället. www.hornware.com

• Vad är grupper som inte har några medlemmar bra för?

Svar: De används av systemet för olika ändamål.

• Oregistrerad
  • 2005-03-26 00:23

När jag kollar vilka users som är medlemmar i "staff" så är det bara root. Inte mitt eget användarkonto. Testade att skapa en ny användare utan adminrättigheter, och den användaren hamnade inte heller i "staff".

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-29 17:45

När jag kollar vilka users som är medlemmar i "staff" så är det bara root. Inte mitt eget användarkonto. Testade att skapa en ny användare utan adminrättigheter, och den användaren hamnade inte heller i "staff".

Apple har nog ändrat på det här. Förut, d v s med tidigare versioner av Mac OS X, hamnade alla nya användare i gruppen staff.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-26 17:36

Om det finns något att klaga på i OS X (och det finns inte mycket) så är det framförallt dessa jobbiga komplicerade system med behörigheter. Det finns ingen logik alls i detta vad jag kan se ...
Det är så extremt krångligt att använda fildelning eftersom man ofta plötsligt inte har tillåtelse att skriva till mappar eller så kan man inte ens ansluta till de enheter eller mappar som man ville.
Jag har testat att använda SharePoints, men systemet verkar ha blivit "immunt" mot det programmet och ignorerar för det mesta dess inställningar (eller använder dem bara delvis).

Om jag vill ha en mapp som ALLA alltid kan läsa och skriva till - och vars behörigheter ALLTID gäller på ALLA mappar och filer inuti den mappen - vad ska jag välja för användare, grupp etc? Finns det någon enkel regel som säger hur man ska göra exakt det?

Jag brukar texta att tex ha mig själv ("rajje") som ägare och admin, unknown eller "catarina" (datorns andra admin, som den andra datorn loggar in som) som användare eller grupp eller vad det heter. Sen har jag "Läsa och skriva" på alla, inkl Övriga.
Ibland funkar detta OK, men ofta har man, från en annan dator på nätverket, inte tillåtelse att skriva till vissa mappar på den delade enheten. Och nya mappar som skapas blir alltid låsta för skrivning för antingen den ena eller den andra datorn ...
Man tvingas ca en gång i veckan trycka på "Använd för inkluderade objekt" på huvudmappen och sedan vänta i en halvtimme medan badbollen snurrar i Finder, för att kanske kunna skriva till mapparna sen och ofta hjälper inte det, utan endast mappar en eller två nivåer ner får ändrade behörigheter - sen måste man ändra de resterande 9000000000000 mapparnas behörigheter manuellt om man nu orkar ...

Fy fan vad jag hatar det - i Mac OS 9 slapp man allt det där skräpet. Det var bara att klicka i "Dela denna mapp" och så delades den mappen och alla på nätverket kunde direkt använda den som en vanlig mapp - punkt slut.

Så - nu har jag fått skriva av mig lite!
Glad påsk

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-29 17:24

Det här med behörigheter kan vara frustrerande när man mest uppfattar dem som hinder för vad man vill uppnå. Å andra sidan skall vi inte glömma bort att det är dessa krångligheter vi har att tacka för att det än så länge inte finns några virus för Mac OS X. Själv hoppas jag att Apple uppdaterar hjälpen och assistenterna något rejält i Tiger så att det blir mycket lättare att dela på bl.a. musik- och bildbibliotek användare emellan, utan att för den skull offra våra datorers säkerhet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 17:41
Ursprungligen av helmer:

Det här med behörigheter kan vara frustrerande när man mest uppfattar dem som hinder för vad man vill uppnå. Å andra sidan skall vi inte glömma bort att det är dessa krångligheter vi har att tacka för att det än så länge inte finns några virus för Mac OS X.

Det går säkert att göra behörighetssystemet mer logiskt och pedagogiskt och med åtminståne någon form av hjälpdokument som beskriver hur man ska göra, utan att virusrisken ökar ...

1
Bevaka tråden