Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID - slave/master?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja! Fick precis min Dual 867! Hurra ...

Men nu ska jag peta in två stycken diskar som ska RAIDas. Ska de vara slave båda två? Master och slave eller hu ska man konfa dem? De sitter på samma ide-buss.

• Avstängd
  • 2002-09-12 11:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Ja! Fick precis min Dual 867! Hurra ...

Men nu ska jag peta in två stycken diskar som ska RAIDas. Ska de vara slave båda två? Master och slave eller hu ska man konfa dem? De sitter på samma ide-buss.

Två diskar på samma IDE-buss måste vara slave+master, oavsett om du skall köra RAID eller ej.

Vilken RAID-variant skall du använda?

Spegling ... Heter det RAID 0 kanske?

• Avstängd
  • 2002-09-12 11:17
Citat:

Spegling ... Heter det RAID 0 kanske?

RAID0 är egentligen ingen RAID eftersom du inte har någon felsäkring i det....

Men om du skall vinna något på att köra "RAID0" så skall du ha diskarna på skilda diskcontrollers. Två IDE-diskar (master+slave) på samma controller i RAID0 ger dig en helt försumbar prestandaökning, även om man använder busmastering. Du måste kunna skriva/läsa i full fart samtidigt på båda diskarna för att det skall vara någon mening med det, och det kan du inte om diskarna är på samma controller (dvs IDE-buss).

[ 12 September 2002, 11:18: Meddelandet ändrat av: S_W ]

ok. Grejen är att jag vill ha en hyggligt säker backup. Det blir 3 diskar totalt i burken. En systemdisk och en backup. Backupen är då de speglade diskarna. Jag är inte ute efter supersnabba diskar.

Tack för hjälpen!

• Avstängd
  • 2002-09-12 11:41
Citat:

ok. Grejen är att jag vill ha en hyggligt säker backup. Det blir 3 diskar totalt i burken. En systemdisk och en backup. Backupen är då de speglade diskarna. Jag är inte ute efter supersnabba diskar.

Tack för hjälpen!

Då skall du inte ha RAID0....

RAID0 är det samma som diskstriping. Dina diskar slås ihop till en volym, och maskinen kan skriva och läsa på två ställen samtidigt, och alltså teoretiskt fördubbla hastigheten.

RAID1 är det som du vill ha. Det är samma som disk mirroring. Två diskar som är identiska kopior av varann. Du kan använda två diskar på samma diskcontroller (IDE-buss) bara du är medveten om att det kommer att ta längre tid att skriva till diskarna än om du inte hade använt mirroring (eftersom allting skall skrivas två gånger, och du kan inte skriva med full fart till båda samtidigt).

ok ... RAID1 är det jag ska ha. Hastigheten spelar inte så stor roll. Jag behöver ingen monumental säkerhet heller. Det är bara lokalt på min arbetsburk.

Tack

1
Bevaka tråden