Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program i mac för digitalkameror

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 23:27

har tänkt köpa digitalkamera men alla är kompatibla med pc? fattar ingenting.Min tjej som jag lyckats övertala att köpa mac tror inte att man kan använda dessa i mac överbevisa. tack.

• Medlem
  • 2005-03-29 23:31

Macar har stöd för dessa kameror:

http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html

Koppla in kameran och välj var bilderna ska laddas ner. [Punkt]

Det är allt man behöver göra, ja och se till att kameran är på förstås. Drivrutiner finns inbyggt i MacOS.

e det någon som någonsin stött på en kamera som inte är kompatibel med OS X....jag har testat ganska många tycker jag och aldrig stött på några problem....

Ursprungligen av Baron:

Bl.a. Canon Ixus 40 finns inte med på den listan, men den funkar bra hemma hos oss ändå (med OSX, alltså).

Ursprungligen av Baron:

Om man har en kamera som inte Mac OS X har automatiskt stöd för då?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då bör man ta en titt på kameratillverkarens hemsida o se om man kan få hjälp den vägen. Har svårt o tro att dagens kameror av någorlunda kända märken inte skulle fungera i OS X med tanke på hur många fotografer som jobbar med Mac.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-30 17:38
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag hade en Casio som inte står med på Apples lista. Det följde med en drivrutin som gjorde att den funkade med iPhoto samt att den blev monterad som en vanlig "lös enhet".
Tyvärr har jag supit sönder kameran..

• Medlem
  • 2005-03-30 08:53

Om du köper en kamera med bytesrätt är det bara att gå tillbaka och byta om den inte skulel passa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 11:28
Ursprungligen av plank:

har tänkt köpa digitalkamera men alla är kompatibla med pc? fattar ingenting.Min tjej som jag lyckats övertala att köpa mac tror inte att man kan använda dessa i mac överbevisa. tack.

Säkert mer än 90% av alla proffs plåtisar använder Mac,, det måste väl betyda något åt hållet att Mac och bild är bra vänner..

Fred

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 18:27

Inte så konstigt att kameran går sönder om du bjuder den på sprit..

Funkar inte typ alla USB-kameror? Visst du missar det muppiga program de kastar med men har då aldrig stött på en kamera som inte funkar på någon dator som haft stöd för usb om kameran också haft det.

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 21:27
Ursprungligen av bingolotto:

Funkar inte typ alla USB-kameror? Visst du missar det muppiga program de kastar med men har då aldrig stött på en kamera som inte funkar på någon dator som haft stöd för usb om kameran också haft det.

Alla kameror som stödjer UMS (USB Mass Storage), vilket numera är "alla", funkar som små raketer (vilket ju passar bra till påsk/valborg/whatever)…

En del billiga skräpkameror, sådana som Rusta ibland säljer för 300 kronor, kanske inte har Mac-stöd, men alla större tillverkare och de flesta små funkar bra på Mac. En del återföräljare kanske struntar i att tala om det, men oftast så går det ändå.

Så efter vad jag vet om utbudet så är de få som inte är Mac-kompatibla i alla fall inte värda besväret. Alla Canon, Olympus, Nikon, Ricoh, Sony, Kodak och så vidare, alla kända märken och några till som sagt, funkar. Är det någon speciell du funderar på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 21:10

Jag struntade i de program som följde med min kamera. Kör med Bildinsamling, iPhoto, Photoshop Elements 3, ViewIt och WebPics istället.

Ja det har väl sagts ett par gånger redan men jag instämmer bara med att i princip alla moderna kameror funkar med Mac. Och jag har aldrig använt medföljande program även om det finns till Mac. iPhoto eller andra program typ GraphicConverter gör det så mycket bättre.

Trist att Mac-ovana människor luras att kameran inte är Mac-kompatibel bara för att det inte står på asken. Det vanligaste är nog (som också sagts) är att kameran funkar men ingen programvara för Mac följer med.

BTW: om din tjej inte tror mer om Mac så är jag säker på att hon blir glatt överraskad över hur Macen fungerar.

1
Bevaka tråden