Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken rawkonverterare använder ni?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 14:54

Hejzan,
Jag har precis köpt på mig en Canon digital smälla, och jag är bara lite nyfiken på vilken rawkonverterare ni använder. Jag vet att detta har diskuterats tidigare men det dyker upp nya versioner av och an så det kan vara lite svårt att tyda äldre inlägg..

Fred

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-30 00:35
Ursprungligen av Fredric:

Hejzan,
Jag har precis köpt på mig en Canon digital smälla, och jag är bara lite nyfiken på vilken rawkonverterare ni använder. Jag vet att detta har diskuterats tidigare men det dyker upp nya versioner av och an så det kan vara lite svårt att tyda äldre inlägg..

Fred

I första hand Photoshop till Mac , bekvämast men inte absolut bäst. Även Phase One provas då och då vilket är i mitt tycke bästa programvara vad det gäller att gräva fram detaljer/färger i skuggorna. Har även Nikon Capture som är trögjobbat
Till Pc finns det ett fritt program, Rawshooter som är gratis som fungerar snabbt och är ok.

Du kan ta ner både Bibble och Phase One och testa deras trial version till Mac.

Canons egen programvara verkar bra enligt de som jag har talat med. Har själv aldrig utvärderat den.

Hälsning

• Medlem
  • 2005-03-30 00:50

Photoshop till Mac. Har testat lite löst med andra program, men trillar hela tiden tillbaks till Pshops rawplugg, antagligen för att den är enkel och lättbegriplig, samt att den befinner sig på det ställe där jag ändå befinner mig med mina bilder, alltså i Photoshop. Har inte lyckats få ut mer av andra konverterare, men så har jag inte givit riktigt allt i försöken heller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 00:59

Oki,,
Tackar för svaren..
Raw pluggen måste man väl tanka ner ifrån Adobe,, för den som ligger i CS är väl en tidigare version? jag får börja med den och testa de andra eftersom..
Tänkte även kolla hur ni arkiverar digitalt?? nu om man börjar tokplåta så måste man hitta ett bra system som pallar med en massa Rawfiler,, har funderat på att testa iVeiw Media Pro eller Portfolio ?? eller räcker nya iphoto som arkiv??

Fred

iView Media Pro! eller QPict är två bra katalogprogram. Portfolio känns trögjobbat och iPhoto räcker bara inte till.

• Medlem
  • 2005-03-30 01:19

iView funkar sketabra med RAW tycker jag. Snabbt och gött också.

Raw-pluggen från Adobe funkar inte med de allra nyaste kamerorna, men förhoppningsvis kommer det en ny uppdatering av Camera RAW väldigt snart. Själv känner jag mig handikappad när jag inte kan använda Photoshop CS och dess raw-konverterare. Har inte ens installerat Canons egen än... vet inte om jag törs.

• Medlem
  • 2005-03-30 20:42

Har du en nyare Canon, kan du tanka ner en uppdatering till pluggen från adobe. Kör version 2.4 och den funkar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av orat:

Har du en nyare Canon, kan du tanka ner en uppdatering till pluggen från adobe. Kör version 2.4 och den funkar alldeles utmärkt.

Inte med Canon EOS 350D, har den installerad. Pluggen kom före kameran annonserades.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 01:14

Det kommer nog en ny version vilken dag som helst,, för den kameran lär väl sälja som smör..

Verkar inte som om RAW pluggen som finns med Photoshop 7 stödjer EOS-300D , och den nya RAW pluggen som finns att ladda ner stödjer bara Photoshop CS - vad göra ?

Ursprungligen av lilledanne:

Verkar inte som om RAW pluggen som finns med Photoshop 7 stödjer EOS-300D , och den nya RAW pluggen som finns att ladda ner stödjer bara Photoshop CS - vad göra ?

Uppgradera till Photoshop CS2 när den kommer (inom kort).

Läste på Adobes hemsida att suppporten för "Digital Rebell" (350D) kommer i början av Maj i sin plug Camera Raw

Ursprungligen av CutePatrix:

Läste på Adobes hemsida att suppporten för "Digital Rebell" (350D) kommer i början av Maj i sin plug Camera Raw

Hoppas det inte innebär att man måste köpa CS2 direkt, för det var väl i maj Adobe skulle släppa CS2?

• Medlem
  • 2005-04-29 10:36

Det kan kanske vara värt besväret att testa DCRAW, som är gratis och öppen källkod. Här är några länkar:

http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/
http://www.insflug.org/raw/
http://ufraw.sourceforge.net/
http://ptj.rozeta.com.pl/Soft/RawPhoto/

Väntar på min 350D, så jag har inte hunnit testa själv.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-04-30 13:23

Det är lite synd att många bra program inte går till Mac. (en av anledningarna jag använder bärbar pc till mina kameror)

Jag har precis testat PhaseOne, Rawshooter, Bibble, mot varandra som tar 1DSMK2 och D2x filer, samt även Nikon Capture till d2x.

PhaseOne klarar skuggor/lågdagarar bättre än övriga, på andra plats Rawshooter som är gratis.

Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 13:37

Jag kör PhaseOne som konverter, och iView MediaPro som bildhanterare, tycker att det funkar väldigt bra..

1
Bevaka tråden