Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ansluta skrivare till Jaguar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-09-12 13:51

Hur är utskrifthanteringen uppbyggd på Jaguar?
Kan inte finna någon vettig överblickbar info om detta.
Installerat har jag gjort, på all de sätt, men det är mycket förvirrande och funkar dåligt . CUPS har jag tittat på.
Vi har ett NT nätverk (snart win 2000) samt ett antal macar som klienter med Jaguar.
Vi använder en Toshiba Digital kopiator, OKI 7200 samt en LaserJet 4MV.
Kan man använda de gamla ppd filerna eller måste man få fram nya drivrutiner?
Drivrutiner till de olika skrivare, vad skall man lägga dessa för att de skall fungera?

Kan du precisera dig lite när du säger att det fungerar dåligt. Vad gäller PPD filer så har jag kunnat använda mig av samma PPD filer som MacOS 9 utan problem på ett flertal datorer och skrivare.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-09-12 15:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:
Kan du precisera dig lite när du säger att det fungerar dåligt. Vad gäller PPD filer så har jag kunnat använda mig av samma PPD filer som MacOS 9 utan problem på ett flertal datorer och skrivare.

Delvis var jag nyfiken på att kunna få ett sammandrag och info om hur det hele är tänkt att fungera.
Mer till mina problem. Jag installerade HP 4mv och varje gång jag skriver ut stänger det det program som jag skriver ut ifrån.
Man kan välja mellan tex AppleTalk och IP-utskrift. Vilket bör man välja.
"Please note that English PPDs will always be installed, even if you perform a custom install and only require your own language (e.g. Deutsch). This is necessary under Mac OS X; if the English software is not installed along with another language, then the other language will not become available to the operating system."
Om man inte får tag på nya ppd filer för X var lägger man de man använde i 9:an?

Skriv alltid ut med IP. Appletalk är föråldrat och ska användas sparsmakat. Tycker jag.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-09-12 17:00

Fick tag på en ppd fil till X från Oki. Var tvungen att hämta hem den från en PC då hemsidan inte kunde svara på Macens kommando.
Använde Toshibans gamla ppd filer. Kan skriva ut men stöder inga funktioner alls.
Och HP 4mv fungerar ej. Stänger det aktiva programmet. Läste i CUPS att PS1 inte stöd i Jaguar?
Skall man använda CUPS mer aktivt när amn lägger till skrivare. Kan man göra mer med detta.?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-13 21:56

Det går att installera PS-drivare för PS1 (ghostscript) i Cups med Gimpprint. Läs mer här:
http://www.allosx.com/1031773924/index_html

Thomas

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-09-14 18:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thomas:
Det går att installera PS-drivare för PS1 (ghostscript) i Cups med Gimpprint. Läs mer här:
http://www.allosx.com/1031773924/index_html

Thomas

Det börjar klarna efter koll på denna sida.Det är svårt att hålla koll på alla alternativ och vad man skall använda. Apple tycks inte ha en samlad info om detta, vad jag kan finna.
Tack

Det finns en lösning.
Hittade en workaround hos Apple.
Gå till Apples knowkedgebase och sök på "4MV" så hittar ni en lösning.
Det funkade på min.

Skall hjälpa en nybliven (halleluja) mac-ägare med att skriva ut på en Epson Pro 5000. Så klart då med CUPS.

Men, en dum fråga, är det bara att välja "Print" i ex AppleWorks (efter att man konfigurerat skrivaren under 127.0.0.1:631) ?? Kan man då välja de olika inställningarna för skrivaren?

(Jag har sålt min gamla skrivare till honom, men lovat att han inte behöver betala förrän jag har fixat så han kan skriva ut...)

/brake6

1
Bevaka tråden