Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska iPhoto funka alls?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 13:19

Jag provade iPhoto på riktigt för första gången igår. Verkar vara ett konstigt program. Så fort jag öppnar det står det och snurrar och säger "letar bilder" eller nåt sånt. Detta försvinner aldrig.
Sen, när jag väljer att importera bilder hänger det sig ofelbart. Varje gång. Jag funderade på att köpa iLife '05 men om iPhoto är så här känns det lite tveksamt. Verkar ju inte funka alls. Jag har alltså aldrig egentligen använt skiten utan bara öppnat det då och då för att kolla hur det ser ut och då har det alltid snurrat och stått så där om "letar bilder" (inte ordagrant, men typ)...

Ursprungligen av petsematary:

Jag provade iPhoto på riktigt för första gången igår. Verkar vara ett konstigt program. Så fort jag öppnar det står det och snurrar och säger "letar bilder" eller nåt sånt. Detta försvinner aldrig.
Sen, när jag väljer att importera bilder hänger det sig ofelbart. Varje gång. Jag funderade på att köpa iLife '05 men om iPhoto är så här känns det lite tveksamt. Verkar ju inte funka alls. Jag har alltså aldrig egentligen använt skiten utan bara öppnat det då och då för att kolla hur det ser ut och då har det alltid snurrat och stått så där om "letar bilder" (inte ordagrant, men typ)...

iPhoto fungerar bra även om det inte är i profffsklass, du kanske har ställt in något fel?

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-22 14:13

Inte vet jag men kan hända att det kunde vara på sin plats att köra en reparation av rättigheterna. Så ska inte iPhoto bete sig.

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 14:31

Det skumma är, att det alltid varit så. Jag har öppnat den nån gång bara för att kolla vad det är och då har det alltid stått och snurrat så. Och inställningar...tja, jag har ju inte rört det. Borde ju inte vara några problem då, tycker man. Jag får väl köra Photoshop istället.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-22 16:19

Det skumma är, att det alltid varit så. Jag har öppnat den nån gång bara för att kolla vad det är och då har det alltid stått och snurrat så. Och inställningar...tja, jag har ju inte rört det. Borde ju inte vara några problem då, tycker man. Jag får väl köra Photoshop istället.

Min stilla åsikt är att iPhoto är ett veritablet skitprogram eftersom det sätter igång och letar reda på alla dina bilder, skapar tumnaglar och databaser och t.o.m. kopierar in dina bilder till sin egen mapp (tror jag i alla fall) - allt utan att du har bett om det.

Jag använder Graphic Converter istället, som har det fulaste gränssnitt man kan tänka sig, men det blåser alla andra liknande program av banan - fortfarande enligt min stillsamma åsikt.

Men förväxla inte iPhoto med Photoshop. Det är två helt olika program med helt olika uppgifter: iPhoto ska hålla ordning på dina bilder som i ett album (och du kan justera bilderna lite, lite grann). Photoshop är marknadens mest potenta bildredigeringsprogram utan någon som helst förmåga att katalogisera bilder.

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 16:24

Ang badbollen - jag har inte badbollen, jag menar att "det snurrar" som det lilla hjulet när man startar om datorn. Det snurrar i huvudfönstret i iPhoto. Nån badboll har jag inte, har för mycket RAM för det.

Ang. Photoshop - nej, inte lär iPhoto klå PS. Jag tänkte bara ha nåt mer lättanvänt för att importera bilder och kunna få en översikt när man inte ska göra redigering och mer avancerade grejer utan bara få in materialet i datan.

Bildinsamling. Finns i Verktygsprogram om jag inte minns fel.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-24 09:18

Ang badbollen - jag har inte badbollen, jag menar att "det snurrar" som det lilla hjulet när man startar om datorn. Det snurrar i huvudfönstret i iPhoto. Nån badboll har jag inte, har för mycket RAM för det.

Badbollen har inget att göra med hur mycket internminne man har. Lika gärna som den kommer när datorn (inte "datan". "Datan" är det man stoppar in i datorn) får för mycket att göra, så kan den komma när nåt låser sig.

Ang. Photoshop - nej, inte lär iPhoto klå PS. Jag tänkte bara ha nåt mer lättanvänt för att importera bilder och kunna få en översikt när man inte ska göra redigering och mer avancerade grejer utan bara få in materialet i datan.

iPhoto och Photoshop är två helt olika typer av program, så Photoshop kan inte "klå" iPhoto heller. iPhoto är ett album som katalogiserar bilder. Photoshop är ett bildredigeringsprogram.
Men kolla in Graphic Converter här:
http://www.lemkesoft.de/en/graphcon.htm

[QUOTE="Danne V"]Badbollen har inget att göra med hur mycket internminne man har. /QUOTE]

Jo. Ju mindre minne man har i datorn desto oftare dyker den upp.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-24 14:05
Ursprungligen av Simon Templar:

Jo. Ju mindre minne man har i datorn desto oftare dyker den upp.

Normalt sett, ja. Petsematary verkade tro att en massa minne gör att han slipper den helt och hållet. Vad jag menade är alltså att man inte alls är befriad från bollen även om man har femtielva Gb SDRAM eftersom den kommer av andra skäl också.

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 15:42
Ursprungligen av Danne V:

Badbollen har inget att göra med hur mycket internminne man har. Lika gärna som den kommer när datorn (inte "datan". "Datan" är det man stoppar in i datorn) får för mycket att göra, så kan den komma när nåt låser sig.

iPhoto och Photoshop är två helt olika typer av program, så Photoshop kan inte "klå" iPhoto heller. iPhoto är ett album som katalogiserar bilder. Photoshop är ett bildredigeringsprogram.
Men kolla in Graphic Converter här:
http://www.lemkesoft.de/en/graphcon.htm

Badbollen kommer upp oftare om man har lite RAM-minne. Jag har mycket RAM-minne och jag får upp den väldigt, väldigt sällan..

Jag VET vad Photoshop och iPhoto är - jag jobbar med Photoshop. Duh. Det här Bildinsamling har jag aldrig använt så det vet jag inget om. Jag brukar bara kopiera över bilderna i Finder.

Mitt iPhoto verkar dock vara korrupt på nåt sätt eftersom det inte funkar alls.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-24 16:08

Badbollen kommer upp oftare om man har lite RAM-minne. Jag har mycket RAM-minne och jag får upp den väldigt, väldigt sällan..

Jag VET vad Photoshop och iPhoto är - jag jobbar med Photoshop. Duh. Det här Bildinsamling har jag aldrig använt så det vet jag inget om. Jag brukar bara kopiera över bilderna i Finder.

Mitt iPhoto verkar dock vara korrupt på nåt sätt eftersom det inte funkar alls.

Har du testat att fixa behörigheter? eller prova att installera om

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 16:17

Graphic Converter har funktioner som liknar dem som finns i iPhoto, dessutom en massa annat som iPhoto saknar. Om du gillar iPhoto men vill ha GCs eller PSs bildredigeringsfunktioner kan du bestämma att något av dessa öppnar bilden när du dubbelklickar en bild i iPhoto.

Ursprungligen av Danne V:

Min stilla åsikt är att iPhoto är ett veritablet skitprogram eftersom det sätter igång och letar reda på alla dina bilder, skapar tumnaglar och databaser och t.o.m. kopierar in dina bilder till sin egen mapp (tror jag i alla fall) - allt utan att du har bett om det.

Jag använder Graphic Converter istället, som har det fulaste gränssnitt man kan tänka sig, men det blåser alla andra liknande program av banan - fortfarande enligt min stillsamma åsikt.

Men förväxla inte iPhoto med Photoshop. Det är två helt olika program med helt olika uppgifter: iPhoto ska hålla ordning på dina bilder som i ett album (och du kan justera bilderna lite, lite grann). Photoshop är marknadens mest potenta bildredigeringsprogram utan någon som helst förmåga att katalogisera bilder.

Jag tycker att iPhoto fungerar hur bra som helst. För en fotoamatör som jag iaf.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-24 15:39

Själv tycker jag att iPhoto är bra på vad det gör men alldeles för minnes hungrigt för min lilla HD på 10GB(1GB ledigt) och arbetsminne på 384MB. Annars är det ett väldigt trevligt program för att just katalogisera sina bilder. Och det går att ställa in så att vid dubbel klick av en bild så öppnas den i Photoshop. Jag tycker du ska fixa problemet och prova på du kan gilla det skarpt.

Hur kan du välja att importera om du har en badboll?

- Slice -

Jag såg i en annan tråd hur man kunde göra olika bibliotek för iPhoto. Den som söker...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 16:45

Jag gillade inte iPhoto tidigare, så jag köpte Photoshop Elements 3. Riktigt bra! Men iPhoto 2 har blivit mycket bättre nu. Graphic Converter tycker jag känns oerhört gammalt nu.

Ursprungligen av Mondo:

Jag gillade inte iPhoto tidigare, så jag köpte Photoshop Elements 3. Riktigt bra! Men iPhoto 2 har blivit mycket bättre nu. Graphic Converter tycker jag känns oerhört gammalt nu.

Jag hoppas du menar iPhoto 5;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 17:16
Ursprungligen av EricBradley:

Jag hoppas du menar iPhoto 5;)

Ja just det.

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 17:06

Jag tycker iPhoto är ett mycket bra litet program som numera fungerar riktigt bra även med ganska stora bildsamlingar (har närmare 10000 bilder i mitt). Enkel importering, snabb överblick, enkelt att skapa album och bildpspel. Bildredigeringsfunktionerna har jag däremot aldrig använt utan har ställt in att bilderna ska öppnas i Photoshop.
Det är ingen professionell bildddatabas, men för arkivering, hantering och visning av privata foton tycker jag det är ett självklart val. Om det inte fungerar bra beror det antagligen på någon felinställning, skadade behörigheter eller lite minne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 23:39

Har vart med om det där...

Vet inte om jag körde en nystart av databasen eller om det räckte med att kasta .plist-filen åt helve*e. Förutom att pissprogrammet är segt, hakar sig för ofta etc har jag just råkat ut för något mycket intressant. iPhoto har själv bestämt att det kände för att kasta alla mina orginal... tur för mig att jag hade backat upp mina 7500 bilder (nästan alla). Efter lite sökningar på apple.com såg jag att jag inte är ensam om att ha problem...

Nädu. Nej tack till det där säger jag.

Joo, det har börjat snesegla riktigt ordentligt (iphoto) sedan jag jag köpte ilife05 och uppdaterade ilife programmen. När uppdateringen var slutförd fungerade iphoto, Jag kontrollerade för att se om mina 20 nytagna bilder fanns kvar i burken de var kvar senare den kvällen(igår). när jag skulle öppna Iphoto så kunde jag inte få det att starta...ett medelande om att mina bilder hade justerats och att de fanns i en äldre version av iphoto...det fattar jag ju, men det är ju inte därför jag uppgraderar:/ Så jag slängde min gamla iphoto och la in iphoto05 igen, men nu vägrar programmet att starta-FRUSTRERANDE! När jag försöker starta det får jag upp en dialogruta med medelandet: Programmet iPhoto har oväntat avslutats....

Vet inte vad jag har gjort för fel men är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att fixa så min burk funkar på ett tillfredställande sätt.

M.V.H/Per.

Ursprungligen av Lillper:

Joo, det har börjat snesegla riktigt ordentligt (iphoto) sedan jag jag köpte ilife05 och uppdaterade ilife programmen. När uppdateringen var slutförd fungerade iphoto, Jag kontrollerade för att se om mina 20 nytagna bilder fanns kvar i burken de var kvar senare den kvällen(igår). när jag skulle öppna Iphoto så kunde jag inte få det att starta...ett medelande om att mina bilder hade justerats och att de fanns i en äldre version av iphoto...det fattar jag ju, men det är ju inte därför jag uppgraderar:/ Så jag slängde min gamla iphoto och la in iphoto05 igen, men nu vägrar programmet att starta-FRUSTRERANDE! När jag försöker starta det får jag upp en dialogruta med medelandet: Programmet iPhoto har oväntat avslutats....

Vet inte vad jag har gjort för fel men är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få för att fixa så min burk funkar på ett tillfredställande sätt.

M.V.H/Per.

Har du uppdaterat till iPhoto 5.0.1? http://www.apple.com/support/downloads/iphoto501.html

För att få programmet att sluta krascha kan du prova detta som fanns i en annan tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=40119 :

"Make sure the iPhoto is not running, and from the Finder locate and remove the Thumb32.data, Thumb64.data, and ThumbJPG.data files out of your iPhoto Library folder. There is a chance that these files have been corrupted and need to be rebuilt. When you try launching iPhoto, these files will automatically get regenerated. Please let us know if this fixes the problem."

Eftersom gnällspikarna alltid hörs mest måste jag berätta att det faktiskt funkar bra för de allra flesta som använder det, inkl mig själv. Jag har använt iPhoto sen version 2.0, flyttat det mellan 3 datorer och under tiden uppdaterat med varje ny version utan att minsta bekymmer eller att tappa en bild. Har nu 5400 bilder och det tuffar på utan problem.

Idag blev det ännu bättre när jag hittade följande tips: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=71483

"Tryck "2" så visas tumnaglarna i icke-skalad storlek - ger betydligt snabbara visning."

Yes, jag hade uppdaterat till 5.0.1. Men inte vetat att man skulle slänga tumnaglarna enligt instuktionen ovan....Nu funkar iPhoto 05!!

Många tack till Rickard A för hjälpen!!

Det är verkligen toppen att kunna få hjälp av en massa kopetent folk-99mac rules!

M.V.H/Per.

• Oregistrerad
  • 2005-03-31 11:13

Ett tips, stäng av "dropshadow" i Iphotos inställningar om du har mycket bilder. Laddar våldsamt mycket snabbare och blir mycket rappare.

Har testat att lägga in gamla bilder i iPhoto och tycker att det verkar fungera galant. Läste även in bilder från en Sony-kamera via USB häromdagen och även det funkade utan problem. Måste vara nåt fel med installationen av X eller iPhoto när det inte funkar...

Dags igen...

Nu har iphoto rasat ihop igen...helt plötsligt efter jag tömmde min dator på skräp jag ej behöver filmer , div prog och div dokument. Dock ej något som hade med Iphoto att göra....av vad jag kunde förstå!

Nu när jag startar iphoto, så finns alla tumnaglar och namn kvar men ej några bilder, bara "ramen"

Får kallsvettningar för har fotat mycket de senaste månaderna och ALLA BILDER ÄR BORTA.

Är tacksam för tips som kan hjälpa mig lösa denna jobbiga situation...

M.V.H/Per

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 19:05

Kolla i Pictures/iPhoto Library.
Tror inte att originalbilderna raderats.

Bevaka tråden