Köp det du har råd med - har du en gig kvittar det nästan om du kör 1.25 eller 1.4. Processorn jobbar så jäkla fort ändå så länge den har ledigt minne. Det måste vara otroligt marginell skillnad och knappast nåt du märker. Jag skulle aldrig pilla i en dator som inte uppenbarligen "är till för det" som typ Power Mac, som har ett helt annat chassi.
Då skulle jag hellre köpa t.ex. då en extern FW/FW800-disk med minst 7200rpm och 16mb cache. Känns som man är lite fel ute om man köper en dator som i princip inte är till för att uppgraderas så värst mycket utöver RAM, och sen försöker "boosta" den till max. Men det är bara min ödmjuka åsikt.
Behöver du verkligen hastighetsökningen så mycket att du måste byta disken? Eller överklocka, för den delen? Jag vill inte omyndigförklara dig eller nåt men oftast inser man att man överskattat sina behov om man sover på saken och tänker efter en extra gång. Det är fan inte värt det för det mesta. Man klarar sig. Som sagt är ju en burk som minin inte till för extrema grafikproffs eller supergamers så köper man en mini, känns det som ens krav inte borde vara världens mest högt ställda. Men - återigen - det är bara min åsikt.
Jag tänkte mycket i siffror först också när jag kom från PC-sidan men insåg ganska fort att man inte ska göra det. Siffror är bara siffror.