Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera på distans...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska installera MySQL, PHP etc på en Mac OS X Server. Det mesta sker via SSH så det är inga problem.
Fast jag kom just på att det finns ett stort problem som jag hoppas jag kan få hjälp med.
Jag kommer behöva lägga till användare på servern. En användare för MySQL. Det behöver jag ju NetInfoManager för. Kan jag styra den på distans?

För de kommandon man använder för att lägga till användare i Linux/UNIX verkar inte funka så där helbra... någon har testat och löst detta?

Tacksam för hjälp.

• Oregistrerad
  • 2001-07-11 16:39

Vet inte om detta hjälper men man -k netinfo ger följande man sidor:
netinfo(3) - library routines for NetInfo calls
netinfo(5) - network administrative information
netinfod(8) - NetInfo daemon
nibindd(8) - NetInfo binder
nicl(1) - NetInfo command line utility
nidomain(8) - NetInfo domain utility
nidump(8) - extract text or flat-file-format data from NetInfo
nifind(1) - find a directory in the NetInfo hierarchy
nigrep(1) - search for a regular expression in the NetInfo hierarchy
niload(8) - load text or flat-file-format data into NetInfo
nireport(1) - print tables from the NetInfo hierarchy
niutil(1) - NetInfo utility

Bland dessa hittade jag följande i man sidorna för nicl:

"nicl is general-purpose utility for operating on NetInfo databases. Its commands allow one to create, read, and manage NetInfo data."

Dessa kommandon kan du ju köra via ssh.
Vidare läsning krävs, men jag hoppas att jag kanske bidragit till att leda dig på rätt spår. Har inte testat detta själv ennu.
Tala om hur det går.

Låv änd pis

[ 11 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

En liten intressant observation man kan göra när man läser man filen för netinfo är att den är signerad:

Apple Computer, Inc. August 29, 1989

Har Apple verkligen hållt på med Netinfo så länge? Och dessutom inte uppdaterat manualen sedan dess?

Darwinfo har en FAQ med intressant info: http://www.darwinfo.org/faq.shtml#newusr

Mycket skoj man kan göra vid propten!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
En liten intressant observation man kan göra när man läser man filen för netinfo är att den är signerad:

Apple Computer, Inc. August 29, 1989

Har Apple verkligen hållt på med Netinfo så länge? Och dessutom inte uppdaterat manualen sedan dess?

Antar att det beror på att även NetInfo är ett arv från Next tiden.

Iofs, Mattias. Du skriver ju att det är en Mac OS X Server. Installera Server Admin på din klientdator också, så kan du lägga till användare via den... kräver iofs att du har Mac OS X på den datorn med

1
Bevaka tråden