Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik!, hjälp macen har crashat!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 19:05

Ok, så här är läget: Jag hade precis installerat PocketMac på min iMac g5 med panther, men vid rebooten så startar datorn inte utan skriver kernel panic. Vad ska jag göra?, om man måste installera om disken finns där någon möjlighet att få tillbaka alla minna sparade filer och likande, ps iMacen var den enda macen i huset så att kopiera den via en annan mac är inte möjligt. Snälla hjälp mig detta är akut. // Med vänliga hälsningar,

Felix Ekman
Nyligen Switchat från en felande PC

Gör som det står, håll inne strömbrytaren några sekunder och tryck på den igen så den startar om.
Släng sedan ut PocketMac, den verkar inte höra hemma där.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 19:18

Har provat, detta kommer upp varje gång jag startar om den.

Tagit ur nåt minne du satt i nyligen? du har fått en s.k. Kernel panic, brukar vara hårdvarufel. Men Mjukvara kan också ställa till det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 19:22

Ingen ny hårdvara, har inte rört den över huvud taget.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 19:26

Man kan inte köra någon typ av os x repair via cd skivorna man fick med macen?, har nämligen inte råd att förlora något arbete på den.

Arkiver och instalera, finns som val i instalationen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 19:39

Hur gör jag för att göra detta och sparar den alla minna filer som finns på macen?

Ursprungligen av Zino:

Hur gör jag för att göra detta och sparar den alla minna filer som finns på macen?

Stoppa i installations-cd:n och boota på den. Japp den ska spara dina filer.

(till nästa gång, minska ner bilderna du infogar )

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 20:03

OK, tack ska prova det nu, ber till mac-guden att det funkar.

Han kallas f ö Steve Jobs, och chilla lite. Det fixar sig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-02 21:05

Ja, hans steveness gjorde susen och min mac fungerar topen nu.

Gratulerar, du ser. Allt löser sig. Gäller bara att behålla lugnet.

Peace.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-02 23:22

Precis. Tänkte skriva att "du har nog av misstag satt igång din PC", men det behövdes ju inte. Ingen gillar sarkasmer ändå..

-- Patrik

PS. Gott att det löste sig så snabbt.

Inte för att det har emd skaen att göra, men popster. visst var du med i Braskens affären?
Hur gick det? Har inte hört nåt om det på forumen, så man undrar ju.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-02 23:31
Ursprungligen av Tjacke:

Inte för att det har emd skaen att göra, men popster. visst var du med i Braskens affären?
Hur gick det? Har inte hört nåt om det på forumen, så man undrar ju.

Om jag var med? Jag var ju offret för deras terror! Tja, hur gick det? Det har inte hänt ett skit, trotts Mr. Braskens hot om stämning. Däremot gick det åt fanders för företaget hans, de fick avbryta kontraktet med Prisjakt och förlorade massa affärer. Precis som sig bör, när man beter sig som ett as. Någon ursäkt har jag inte fått än heller. Han har fortfarande inte fattat galoppen... *suck*

-- Patrik

Vad det jag misstänkte. De behandlade dig jävligt idiotiskt. Tur att de fick stänga ner, för med son service så ackack, då ska inte ett företag ha kunder.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-03 00:22

håll inne SHIFT vid boot för att starta i "safe-mode" utan några extra tillägg.
men installera om går ju det med

Skulle inte fsck -f funka här ???

Testa att vid uppstart hålla ned Comman samt tangenen "S" - när du sedan ser en massa tecken rulla fram på skärmen så väntar du lite tills allt stannat av sig självt och skriver just:

fsck -f ( på mitt tangentbord så återfinner jag "-" på plusstecknet där "?" finns. Tryck sedan retur och låte eventuell reparation köras... tar ca: 1-2 minuter - kommer 5-7 rader om vad den håller på med - om den felraporterar så upprepar du samma kommando så pass många gånger att du får ett medelande om att allt är OK, skriv då "reboot" ( utan citationstecken ) och tryck retur. Bli inte förvånad om du får göra det några gånger - hur många går nog inte att svara på. Sedan är det bara att be till högre makter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-03 02:25

Av felmeddelandet av döma är det en drivrutin som saknas. Annars orsakas ofta systemkrascher av dåliga minnen. Men problemet är väl löst nu.

1
Bevaka tråden