Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dawin och OSX?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite funderingar på Darwin och OSX.

Är det darwin, samma som man kan tanka hem opensource som är (omodifierat) kärnan i macosx?

Kan man isåfall, kompilera om en ny kärna till sitt osx system?

Och, isåfall,
kan man konfigurera kärnan för att passa sitt system och användande bättre, och fortfarande köra osx på det?

Vad jag förstår så optimiseras inte den kärna som körs för just min burk, stöd för saker som jag inte har eller kommer att skaffa finns, och borde ligga där och ta kraft och minne??

är det någon som kör darwin från egen kompilation?

• Oregistrerad
  • 2001-07-12 11:33

Darwin är själva grundbulten i macos x men är ändå inte riktigt samma sak. Darwin är den FreeBSD baserade unix del som du kommer i kontakt med tydligast när du jobbar i terminal fönstret. Aqua är en fönster hanterare som ligger ovanpå Darwin grunden. Det finns inget sätt att lägga till t ex Aqua på Darwin, då måste man installera macos x.
Du kan kompilera om och härja i darwin, likaså även i macos x. Risken är större dock att något av de icke öppna delarna (Agua t ex) inte vill fungera med eventuella omkompileringar av kärnan. Ska experimentera med detta efter semestern.
Du behöver inte ta bort något från macos x för att göra det bättre för din burk. Macos x laddar in sk KEXT, kernel extensions för din hårdvara om det behövs. T ex din cd brännare, om den slås på så laddas en kernel extension in för att hantera just din cd brännare, när du slår av den så laddas KEXT ur.
Detta har och göra med vilken kärna systemet annvänder. Jag kan tänka mig att du hört om system som fungerar så att de måste kompileras om för varje typ av hårdvara som det ska köras på, så är inte fallet med macos x.
En KEXT tar inte något minne om det inte används, mer än hårddiskplatsen. Men de är inte några stora filer.
Lite kött på benen hoppas jag.
Är ju inget proffs på det här så om någon ser nåt som är fel i mina förklaringar så är jag tacksam för rättelser..

simma lugnt

PS: Jag tror att många gärna vill hantera macos x som macos classic. Dvs man vill optimera sitt system t ex genom att ta bort onödiga system resurser, etc. Macos x fungerar inte på det sättet. Vi måste lära om hur vi tänker kring vårat operativ eftersom mycket av det vi lärt oss från classic inte längre är applicerbart.

[ 12 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

Ett av de första tweaken i Darwin/Mac OS X var att kompilera Darwin för 604-processorn, och därefter installera resten av Mac OS X ovanpå. Idag finns det enklare sätt.

Vad du däremot kan göra är att stänga av funktioner som laddas vid uppstart. Flytta de mappar i /System/Library/StartupItems/ till en mapp i din hemkatalog (T ex StartupItems Disabled) med hjälp av Terminalfönstret eller inloggad som root. Detta minskar starttiden. Jag har t ex stängt av AppleShare, NFS, NetworkTime och Sendmail.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

Ett annat sätt att göra det Marcus föreslår är att redigera filen /etc/hostconfig. (i Terminalfönstret skriv sudo open -a TextEdit /etc/hostconfig och ändra de saker man inte vill starta upp från -YES- till -NO-

• Oregistrerad
  • 2001-07-13 11:37

Efter att ha läst igenom tråden ytterligare en gång så måste jag bara få vädra lite tankar.
Jag förstod frågeställaren som om det va i huvudsak kärnan som skulle optimeras. Och startup delarna är ju vanliga applikationer/demoner för exempelvis Appleshare.
Fråga till Marcus: När du stänger av startup delar. så kortar du förvisso ner start upp tiden, men spar du verkligen minne och datorkraft mer än att bara inte starta processerna? Vilket du ju i o f s kan gör via hostconfig (odlund). Men varför det när det finns kryssrutor i System preferences?
Alla de demoner som styrs av Appleshare, NFS, networktime. Kan ju styras från kontrollpanelen.
Nog svammlande från min sida, repliker?

MacMicke en glad semesterfirare!

Du har så rätt. Mina och Odlunds knep optimerar inte systemet på det sättet som egentligen efterfrågades. Precis som du skrev så laddas tilläggen dynamiskt i Mac OS X. Vad jag försökte bidra med var ett tips som påverkar den övergripande prestandan i systemet. Och där anser jag att starttiden räknas. Ett system som startar snabbare ger direkt ett positivare intryck, även om den operativa hastigheten fortfarande är den samma.

Ett aber vill jag i alla fall kasta in. Om du har ont om minne så är varje icke startad process en belastning mindre, speciellt om systemet måste swappa. Även om en process inte är aktiv så knycker den minne, däremot inte processorkraft.

Sedan hur man stänger av/startar processer är upp till var och en. Det finns förmodligen lika många sätt att ställa in datorn som det finns viljor. Däremot kan du inte styra alla tjänster över kontrollpanelen. AppleTalk, NFS och Sendmail t ex har inga grafiska adminfunktioner. Där måste man in och rota med terminalen.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 13 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Oregistrerad
  • 2001-07-14 00:38

Håller med om uppstartstiden. Har faktiskt börjat fundera på vilka tjänster som jag inte behöver starta upp, men bara på min bärbara. Min stationära startar jag nästan aldrig om

Självklart så kan man använda sig av flera olika sätt att göra det mesta i OS X. Det va inte meningen att det skulle låta som om kontrollpanelen va "mer rätt" försökte nog bara förmedla enkelhet. Tycker själv att det är en oerhörd styrka i systemet att det finns flera vägar till samma mål.

Det skulle dock vara rätt trevligt med ett program a la Tenons iTools, fast inte webbaserad, så att man kunde sköta alla dessa funktioner. Startobjekt (System), konfigurering av Apache, MySQL, Sendmail osv.

Och bygg in CIFS i 10.1!

5 down. 95 to go

1
Bevaka tråden