Det där med digitalkablar är märkligt. Man kan ju tycka som många här påstår att kvalitén (och därmed priset) inte skulle ha någon inverkan på ljudet, signalen skickas ju som ljuspuls som borde vara likadan oavsett material. Jag gjorde slag i saken för att kolla det och jämförde en digitalkabel inköpt på Kjell & Co. för 79:- och en från HiFi-klubben för 800:- och jag kan lova er, till och med en halv döv och helt tondöv människa skulle hört skillnad. Det var lite som dag och natt alltså och då använde jag samma system för alla tester, samma låtar osv. Testerna gjordes både från CD, DVD och optiska utgången på min dator. Så nån skillnad finns det på bra och billiga kablar.
Det jag skulle kunna tänka mig påverkar är hur kabeln reagerar på magnetfältet som uppstår när ljuspulsen skickas genom kabeln, precis på samma sätt som analogkabel påverkas av detta men säker är jag inte. Det sägs också i hifi-kretsar att en bra analogkabel spöar en kass digitalkabel vilket man inte heller tror på när man hör det.
Men hallå... :eek:
Du kan inte göra ett lyssningsprov på detta - möjligen ett blindtest. Det enda riktigt objektiva sättet är att stoppa in ettor och nollor i ena änden och sedan räkna i andra änden vad du fått ut (och då ska man ta med alla felrättningssteg, o.s.v.). Möjligen kan du bedöma kablar om du handlar nåt härifrån.
Magnetfältet har nån annan redan svarat på
Sen, till sist, en bra analogkabel spöar en kass digitalkabel - allt hänger på avkodningen och överföringsprotokollet för den digitala kabeln. En digitalkabel som gör vad den ska överför informationen utan att informationen förändras - en analogkabel kan aldrig, jag upprepar, aldrig göra detta. Hur man än vänder och vrider och balanserar så agerar kabeln filter/fasförvrängare i nån liten frekvenskomponent.
Jag tycker fortfarande att det är att likställa med kant-tuschpennan som fanns till CD-skivor en gång i tiden...