Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp DV in?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Frankrike finns en mojick som kallas DV Sésame eller débrideur som låser upp spärrade videokameror som bara har DV ut så att de även får DV in. Vad heter en sån mojäng på svenska och finns de att köpa här? Kan man med en sådan få vilken kamera som helst som bara har DV ut att även få DV in?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 22:05
Ursprungligen av Satyricon:

I Frankrike finns en mojick som kallas DV Sésame eller débrideur som låser upp spärrade videokameror som bara har DV ut så att de även får DV in. Vad heter en sån mojäng på svenska och finns de att köpa här? Kan man med en sådan få vilken kamera som helst som bara har DV ut att även få DV in?

Jag fick min Sony videokamera upplåst av en kille i Göteborg för 200 spänn. Mojängen finns att köpa på t.ex. www.scandinavianphoto.se. Gå in under videotillbehör/DV-inadaptrar. De kostar dock en del. Ring Scandinavian Photo istället och fråga om de känner till någon i ditt område som gör detta, det var de som tipsade mej.

/U

  • Medlem
  • 2004-11-13 17:42
Ursprungligen av ulna:

Jag fick min Sony videokamera upplåst av en kille i Göteborg för 200 spänn. Mojängen finns att köpa på t.ex. www.scandinavianphoto.se. Gå in under videotillbehör/DV-inadaptrar. De kostar dock en del. Ring Scandinavian Photo istället och fråga om de känner till någon i ditt område som gör detta, det var de som tipsade mej.

/U

sök Studiovision han skickar upp en dosa som du fixar Dv in med och sen sänder du den på retur
men kom ihåg att du antagligen måste ha en fjärrk. fö att kunna spela in om du inte exp.från datorn.
Bo.

Aha... Cool!

//S.

EU terroriserar oss

Visste ni att de flesta DV-kameror som importeras till Europa är manipulerade på fabriken så att de europeiska folken inte skall kunna föra in något till kameran såvida det inte går via linsen. Jag har bearbetat Parlamentet och Kommissionen under tre år för att de skall sluta terrorisera oss. Jag tror att "Godag yxskaft" är en god karaktärisering av dessa myndigheter. Jag har också fått kameror öppnade via Göteborg. Kommissionen jobbar nu hårt på att de skall vara helt omöjligt att återställa en DV kamera till ostympat läge .

dv-widget

Med en dv-widget kan du med en knapptryckning ändra riktningen till IN och sen tillbaka till UT.
Dom är inte dyra.

Error Flynn

Det är OK så länge man kan använda en Widget eller få någon att öpna kameran med en programmeringsdosa. Eländet är att EU-kommissionen stärker lagstiftningen så att om det finns mista möjlighet att öppna upp för DV-In, skall kameran beskattas fullt ut. Det tvingar fabrikanterna att göra en hårdvara som inte tillåter någon öppning. Det är t.o.m. så att tillverkarna av Widgets kan dras inför domstol. Det grundläggande problemet är att Japanerna för tjuo år sedan började tillverkade videokameror plus recorder (15-20 kg) och sedan sålde en lös tuner till recorden. Plötsligt blev den släpbara videokameran en videoinspelare. Det har var något som europerena skulle sätta stopp för! Nu har det blivit en principfråga bland de mindre vetande tjänstemännen i kommissionen. Om EU hade varit demokratiskt uppbygt hade det varit möjligt att ta itu med dårskapen. Å andra sidan har EU-tjänstemännen synnerligen goda löner för att att jävlas med vanligt folk

Citat:

Visste ni att de flesta DV-kameror som importeras till Europa är manipulerade på fabriken så att de europeiska folken inte skall kunna föra in något till kameran såvida det inte går via linsen. Jag har bearbetat Parlamentet och Kommissionen under tre år för att de skall sluta terrorisera oss. Jag tror att "Godag yxskaft" är en god karaktärisering av dessa myndigheter. Jag har också fått kameror öppnade via Göteborg. Kommissionen jobbar nu hårt på att de skall vara helt omöjligt att återställa en DV kamera till ostympat läge .

Förklaringen jag hört till detta är att om dv-in finns så räknas den som en videoinspelare som beskattas på ett annorlunda sätt. Alltså, det är för att hålla ned priset som tillverkarna väljer att ha dem spärrade på budgetmodeller.

Finns det någon som vet hur det ligger till med detta?

Ursprungligen av bedrockstudios:

Förklaringen jag hört till detta är att om dv-in finns så räknas den som en videoinspelare som beskattas på ett annorlunda sätt. Alltså, det är för att hålla ned priset som tillverkarna väljer att ha dem spärrade på budgetmodeller.

Finns det någon som vet hur det ligger till med detta?

Och hur mycket billigare blir det med en spärrad kamera?
Det kan väl inte skilja särskilt mycket.

Googlade och hittade utförliga instruktioner, på spanska då, dessutom verkar det som om man måste ha peze. Länk här för den språkkunnige.

Ursprungligen av Nurell:

Googlade och hittade utförliga instruktioner, på spanska då, dessutom verkar det som om man måste ha peze. Länk här för den språkkunnige.

Sajten är noga med att påpeka att man gör det på egen risk...

Verkar mest vara äldre kameror det gäller. Kanske är det svårare att göra tricket på nyare modeller?

Citat:

Och hur mycket billigare blir det med en spärrad kamera?
Det kan väl inte skilja särskilt mycket.

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med detta idag, men för att par år sedan kunde det skilja >1 000 kr för dv-in. Dessutom var det ofta enbart semi-proffskameror som hade den funktionen som standard. Nu blev jag dock nyfiken och ska genast kolla hur det ser ut idag, dv-in verkar hursomhelst vara betydligt vanligare idag, såväl som analog ingång.

Inte för att jag kollat så noga, men det verkar vara mer ovanligt med kameror som saknar DV-in nuförtiden.

Vet inte, för jag har inte lusläst den spanska sajten.
Men när jag googlade hittade jag nån snubbe i Göteborg som kan låsa upp i princip alla kameror.
Googla på "DV-in" så hittar du.

1
Bevaka tråden