Fick idag min ZIF/G4 500mhz processoruppgradering från macoteket som jag äntligen väntat på till min G3 B/W 450! Så följer jag instruktionsboken i detalj:
1) Installera program från medföljande skiva
2) Stäng av datorn, plocka ur alla sladdar, öppna datorn och rör vid nätagget för att ta bort eventuell statisk elektricitet
3) Plocka av kylflänsen, skjut upp "spaken" 90 grader & plocka ur processorn.
4) Sätt i den nya processorn, sätt på kylfläns m.m. dvs. allt tvärtemot när jag plockade av det...
Nu var jag riktigt glad och skulle starta datorn... men vad händer!? När alla kablar är i och jag trycker på strömbrytaren så piper datorn 5 gånger i sträck och skärmen förblir svart!!!
Så jag ringde upp till macotekets support och fick snacka med en jättetrevlig kille! Han sade bl.a. åt mig att öppna datorn (avstängd) och så satt det två små knappar mellan processor & gångjärn till luckan på moderkortet (vid batteriet), så jag skulle trycka på den knappen närmast gångjärnen, sedan starta datorn.
Sagt & gjort så tryckte jag på knappen och startade datorn, men den pep 5 gånger igen och skärmen förblev svart. Han sade åt mig att trycka på den andra knappen (så datorn stängdes av) och göra om samma procedur igen dvs. trycka på knappen närmast gångjärnen och sedan starta datorn... Men den pep 5 gånger igen och skärmen förblev svart!!!
Då kunde han DIREKT konstatera att processorkortet var kasst och att jag skulle skicka tillbaka det för byte!!!
Nu undrar jag bara av intresse följande:
1) VARFÖR pep den 5 gånger, och vad betyder det???
2) VAD gjorde egentligen proceduren med de två små knapparna och varför skulle jag trycka på dem?
3) HUR kunde han bara sådär konstatera att processorkortet var kasst???
Tacksam för svar, så att man kan bli en aning klokare !!!