Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken DV-kamera ska jag välja? Budget ? 10000-15000:-

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Nu ska föräldrarna köpa DV-kamera och jag ska försöka hjälpa dom att hitta nå´t bra. Vilken ska man klippa på? Budget ? 10000-15000:-.

Viss förkärlek för Sony finns inom familjen (många memory-sticks har köps genom åren till digitalkameror). Är det ett klok märke även på DV-sidan?

Alla tips tages tacksamt emot! // Johannes

Senast redigerat 2005-04-03 20:20

Hej!

I just de prisklasserna har det börjat hända lite saker på senare tid.
Kameror med 3CCD-chip har börjat bli allt vanligare, vilket ger en skarpare bild med bättre färger då ett prisma delar upp RGB informationen och behandlar dessa var för sig.
Jag har inte själv testat dessa, men jag har hört positiva reaktioner på ex Panasonics utbud i den prisklassen. Generellt kan man väl säga att vilken kamera du än väljer från ledande leverantörer så lär man inte bli besviken. Kika igenom lite onlinestores så hittar du säkerligen något som du tycker passar.

Modelltips?

Känns alltid otäckt att ge en specifik modell som tips, svårt att veta vad den ska användas till osv. Men kikade runt lite utifrån de premisser du angav och snubblade över Sony DCR-HC90E. Skulle jag själv vara på jakt efter mini-dv hade jag nog tagit mig en närmare titt på den. Visserligen bara ett CCD-chip, men den är ju billig iaf. Vad det gäller Sony så har iaf jag goda erfarenheter av dem. Visserligen bara arbetat med deras DVCAM-modeller, men de är stryktåliga, pålitliga, lättanvända och ger bra bild.
Vill man få ut det lilla extra av bilden kan det dock vara en god idé att köra en färgkorrigering, Sonys bilder tenderar ofta att bli en aning gråa om man kör på automatik. Men det gäller väl de flesta kameror, och återigen så är det ju vad man sedan ska använda det filmade materialet till.

Tack för tipset!

Jag tror det blir ett besök på SonyCenter i Uppsala snart!

Men Panasonics billiga 3CCD-kameror lockar också....

Den här verkar döläcker! Enda 3CCD-cam från Sony under 15000:-

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/315629/details

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 13:06

Jag skulle satsa på Sony då de gör bra hållbara grejer, sen är det också sony som skapat och utvecklat DVformatet. Ett råd är att inte stirra blint på hur många CCDer de är. Har märkt att många som har 3CCD har små chip. Alltså med andra ord blir det bättre färger men på bekostnad på bildljupet. Bilden blir platt. En som har hyfsad storlek på chipet är HC80 eller 85 kom inte exakt ihåg. Men den hade en 1/3,6 tum CCD vilket är stort i den prisklassen.
Canons 3CCD för ungefär samma peng har bara 1/4,5 tum CCDer. Till o med XM2 har bara 1/4 tum 3CCD. Bra färger men otroligt platt. Proffsen vill i alla fall ha 1/2 CCDer men nu var det inte det vi talade om. Sonys modell rekomenderar jag.

  • Medlem
  • 2005-04-07 13:46

Panasonic NV-GS70 är bra

Köpte min Panasonic för 1,5 år sedan och är fortfarande väldigt nöjd med bildkvaliten och det smidiga formatet på kameran. Det har kommit nya modeller, jag tror alla som har 3CCD är mycket prisvärda.
/anja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 16:46

Jo man får ju en hel del idag för pengarna. Men enligt min mening så har chipen blivigt så små att man skulle kunna jämföra det men mobilkameror lite grovt. Men i slutändan är det huvudsaken att man själv är nöjd. För semesterfilmer duger nog alla kameror som finns på tex elgiganten. Men vill man bli fotograf och laborera med bilderna krävs minst 1/2 tum CCD 1/3 tum är acceptabel. Med mindre chip går det knappt och dra skärpedragningar. Jag som har använt professionella kameror och enkla kameror kan starkt rekomendera att använda automatisk skärpeinställning på enklare kameror, automatiken sköter sig oftast bättre än en själv. På proffskameror är det tvärt om eller så finns ingen automatisk skärpa.

Men som sagt huvudsaken är att man är nöjd själv, men kan inte låta bli att rekomendera Sony.

Den 15e för Sony Centre i Uppsala in denna nya PC1000-modell... Blir spännande.

Ska precis få min Sony DCR-HC1000, kostade 14000:- på netonnet. Är dock mycket besviken på deras leveranstid som tog ca: 45 dagar. Tror denna kompakta kamera kommer fungera ypperligt. Vi får se hur den står sig mot min gamla trotjänare Canon XM-2, som tyvärr känns lite stor nu när familjen fått tillökning...

Tror att denna är bra mycket bättre än de med pytte små 3ccd sensorer som flera av panasonics modeller, och även Sonys pc-1000....

Senast redigerat 2005-04-11 11:51
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-10 21:32

Är inte 10-15.000 ganska mycket? Jag menar: Då får man väl nästan en proffskamera?
Jag köpte en Panasonic NV-GS15 i höstas från en sajt i Tyskland där dom sålde ca30% billigare än de billigaste i Sverige, dvs nåt i stil med 3.500 spänn. Den kom, levererat till dörren, efter två dagar och frakten kostade löjligt lite. En annan finess som jag inte tänkte på förrän senare: Dom drog inte stålarna från mitt kreditkort förrän dom fått ner mottagingsbeviset som jag skrev på vid leveransen.

Om jag kom ihåg, så skulle jag ge dig URLen till sajten, men du kan ju testa kelkoo.de

1
Bevaka tråden