Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma åt apache bakom en DLINK-804 ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-14 14:40

Hej,

Jag har slagit på Webdelning , testat php & mysql och allt fungerar som det ska, förutom...

Jag har en fast ip-adress från Bostream. Men min G4´a sitter bakom en D-LINK 804 router som också fungerar som brandvägg. Det jag inte förstår, inte kan hitta en enda enkel guide på internet för är

Hur tusan styr jag om så att när någon slår på

http://217.X.X.X/~mittusernamn/index.php

så styrs trafiken in via min DLINK-804 och routas över till den address som min G4 har i mitt LAN. dvs 192.168.0.100 ?

Jag har testat så mycket så nu måste jag scratcha hjärnan och få lite klar input från någon guru..

Det borde väl inte vara så himla svårt ? Men jag har inte hittat någon eller något som vet..bara antydningar...

Någon som kan kasta ett ljus över denna fråga, problem ? Någon som kanske har samma typ av konfiguration själv eller erfarenhet av apache konfiguration ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-14 15:18

Du måste se till att mappen Public har rättigheter att läsa. Markera Public-mapp och gör info, där kan du ändra rättigheter till att "läsa". Du ska gå in i D-link setup och se till att IP 192.168.0.100 har port nr 80. Då kan de utifrån kunna läsa dina websidorna som ligger i Public-mappen. De utifrån ska skriva in din Bostream IP nummer 217.x.x.x på sin webläsaren......

• Avstängd
  • 2002-09-14 15:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Du måste se till att mappen Public har rättigheter att läsa. Markera Public-mapp och gör info, där kan du ändra rättigheter till att "läsa". Du ska gå in i D-link setup och se till att IP 192.168.0.100 har port nr 80. Då kan de utifrån kunna läsa dina websidorna som ligger i Public-mappen. De utifrån ska skriva in din Bostream IP nummer 217.x.x.x på sin webläsaren......

Nja, vad han skall göra är att skapa en port-forward (virtual server) i sin D-link så att alla anrop utifrån till port 80 styrs om till G4-maskinen inne i nätet. I D-links bredbandsroutrar brukar man kunna göra det via telnet, med kommandot vserv inne i routern.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-14 17:28

Finns det inte ett webbgränsnitt i D-Linken som har en inställning för Port Forwarding. Isåfall är det bara att ange port 80 och vidarebefordra till rätt IP bakom brandväggen (den som slutar på 100). Så der min Netgear ut, måste väl se ungefär likadant ut på D-Linken antar jag.

• Medlem
  • 2002-09-14 19:27

Tackar! Port-Forwarding var det som gällde. Konstiga i kråksången var dock att jag redan testat detta tidigare men ingen trafik släpptes igenom. Detta tills jag startade om D-LINK burken ! Häpp nu är jag glad igen.
Tackar för förslagen.

• Medlem
  • 2002-09-14 19:28

GLAD smiley menar jag!

1
Bevaka tråden