OK, Fortune 500 är ett BEGREPP - och Johan, jag avsåg inte att säga att bolagen på listan saknade etik & moral... det var väl bara den lille "ord-vaktar-polisen" som tog överhanden en lite stund. Nu ska man nog inte ha en övertro på att ligga på listan, hade man typ TCO-märkning kunnat klistra detta på datorerna så hade det kännts lite fånigt. Så med tanke på att Martin ber mig/oss att hålla sig till ämnet så gör jag väl det i och med följande svar.
Personligen ser jag Fortune 500 som en klubb för inbördes beundran och inget annat. Att sedan journalister gärna tar detta som ett sätt att betygsätta företag är nog annars en helt annan historia... dom skulle nog lite oftare syna själva företagen än att ta detta som ett försvar för sina bristfällig researchjobb, störst är nog iof bäst i den världen.
OM det hade funnits en lista som rangordnar efter hur man behandlar kunder, sköter sitt miljöansvar, jobbar med jämställdhet så hade man kunnat få ut extra mycke behållning av att skärskåda en sådan. Verkligheten är inte bara hur kapitalet styr. Jag kan tycka att det är lite smart av tidningen Fortune att ha gjort detta till sin *grej*, ska man vara lite elak så kan man dra paraleller med att SVD har sitt "SVD´s bragdemedalj" eller SR med sitt "Jerringpris". Förvisso är detta något som röstas fram men är änndå bara andra sidan av myntet, dvs. att skapa uppmärksamhet för sitt eget välbefinnande.