Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur dela ut users mappen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör Mac OS X Server 10.3.8 på en server och vill göra något så enkelt som att dela ut mappen "users" via AFP till 500 användare.

- När en användare loggar in på servern ska han/hon endast komma till sin egen mapp (inte se innehållet i users med 500 användarmappar).

- En användare ska inte kunna "komma ur" sin användarmapp, inte kunna läsa innehållet i andras mappar etc.

Måste ju vara busenkelt, hur gör jag?

Har försökt läsa mig till detta i manualerna här:
http://www.apple.com/support/manuals/macosxserver/

Har även Googlat men inte hittat rätt svar.

Ok - jag måste använda "Network Mount" men det går inte att välja något ifrån menyerna. Antar att det beror på att jag inte använder Open Directory?

Observera att maskinen är i produktion och absolut inte får gå ner pga några inställningar jag gör (kör mailserver - inte den inbyggda) så jag vågar inte leka för mycket. Hur installerar jag Open Directory och vågar jag göra det på en Lördagmorgon på en 100% produktionsmaskin?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-09 11:44

Kan du inte använda SharePoints?
www.hornware.com

Först och främst skulle jag helst vilja undvika tredjepartslösningar i en så här viktig tjänst (får inte strula). Dessutom verkade den inte göra det jag vill - dvs automontera just den användarens mapp istället för att visa hela /users/ mappen.

Jag vill alltså att du ska kunna göra "kringla-k" i finder på din dator, ange ditt användarnamn och lösenord och endast få upp din personliga mapp monterad på ditt skrivbord.

Som standard får du nämligen upp en mapp kallad "users" där du ser allas mappar och kan till och med läsa dom! (känns inte så seriöst enligt mig)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-09 13:08

Om du kollar under Sharing och Share Points i Workgroup manager så ser du att din Users är utdelad där. Ta bort den utdelningen och sätt dig och kryssa i att varje separat användarmapp ska delas ut istället.

Långrandigt jobb. Kanske går att batcha i Terminalen med netinfo, men det vet nog andra bättre än jag.

För att åstadkomma att användarna bara ser sin egen mapp när de väljer nätverksvolym efter inloggning kan du se till att rättigheterna på användarmapparna är satta till 600. Görs smidigast i terminalen genom [FONT="Courier New"]sudo chmod 600 /Users/*[/FONT] (har inte testat, men det borde fungera).

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-09 15:06

SharePoints är ju inte någon tredjepartslösning egentligen. Det är ju bara ett gränssnitt ovanpå fildelningstjänsterna i Mac OS X. Med den slipper man ju använda terminalen.

Min tanke var att du kunde Dela ut Users och sätta behörigheten till r/w för ägare (ingen behörighet för grupp och alla) och sedan använda möjligheten till arv.

Jag har ej testat och vet därför inte om det fungerar. Risken är väl att endast du själv får behörighet till användarnas mappar och inte varje användare var för sig.

Vi kan inte köra 500-1000st separata shares, tror inte OS X Server skulle gilla det

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-09 21:21
Ursprungligen av Björnström:

Vi kan inte köra 500-1000st separata shares, tror inte OS X Server skulle gilla det

Men det är ju precis det du är ute efter när du säger att användarna bara ska komma åt sin egen mapp när de ansluter via afp. Alternativet är att du låter /Users vara utdelad precis som nu, men sätter behörigheterna på alla användarmappar till 600. På så vis monteras Users som en nätverksenhet för användarna, men de har bara läsrättigheter i sin egen mapp. Övriga användares mappar syns, men kan inte läsas.

För övrigt bestäms de delade mapparna inte av afp-server (som man skulle kunna tro) utan av filsystemets rättigheter. Så att ha 500-1 000 utdelade mappar är, för servern, ingen skillnad mot att ha en eller fem.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-09 15:32

Svarade du på mitt eller Kalles inlägg?

Jag testade lite lokalt på min Mac.
Om man gör som jag föreslog, så kommer varje användare bara åt sin egen hemmapp, brevlådemappen inuti de andra användarnas delad-mappar samt deras Webbsidor-mappar.

M a o ungefär som jag hade hoppats.

PS. Jag gjorde bara en enda "Share" (skapa resurs, enligt min egen översättning) i SharePoints.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 22:01

I Netatalk liksom Samba och diverse FTP-servrar kan man ju dela ut hemmapparna på det sätt som Björnström efterfrågar (utan att man behöver välja varje enskild mapp som en ny share). Jag fattar inte heller varför den möjligheten inte finns i OS X Server.

1
Bevaka tråden