Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX & Classic

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 22:48

Hur får jag bort classic systemmappen? Jag kopierade bara systemmappen från en OS9 skiva och döpte mappen till "Old Mac". Försökte starta classic men det gick inte...så nu vill jag ta bort mappen, men då påstår systemet att det behöver mappen, så jag får alltså inte ta bort den! Hur gör man?

Ursprungligen av King Good:

Hur får jag bort classic systemmappen? Jag kopierade bara systemmappen från en OS9 skiva och döpte mappen till "Old Mac". Försökte starta classic men det gick inte...så nu vill jag ta bort mappen, men då påstår systemet att det behöver mappen, så jag får alltså inte ta bort den! Hur gör man?

Om du vet att den inte behövs så är det väl möjligt att tvinga systemet att ta bort mappen med hjälp av en -F växel.

rm -rfF dir/

rm -rf räcker.. f är samma sak som F i detta fall. f = force, r = recursive.

Beroende på hur mycke systemet tycker att de behöver filerna kan de krävas att du kör kommandot med sudo, ifall din användare inte har rättighet att få bort alla filer:

sudo rm -rf

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-09 10:02

Alltså, rm -rf är inget man ska leka med och testa om det fungerar. Se till att du förstår EXAKT vad det gör, eller be någon som har koll hjälpa dig. Annars är risken stor att du blir av med mycket data. Ett mellanslag på felställe kan radera hela din disk!

Ursprungligen av memark:

Alltså, rm -rf är inget man ska leka med och testa om det fungerar. Se till att du förstår EXAKT vad det gör, eller be någon som har koll hjälpa dig. Annars är risken stor att du blir av med mycket data. Ett mellanslag på felställe kan radera hela din disk!

Det klart att man inte skall leka med -rf om man inte vet riktigt vad man gör. Men detta tyckte jag på sätt och vis framkom med mitt tips.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 00:04

Det går väl med TinkerTool eller OnyX eller liknande att tvångsradera filer.

Har för mig att det räcker med att logga ut/in alternativt göra en omstart och sedan kasta mappen på vanligt sätt. Troligen har någon fil markerats som upptagen när du försökte göra systemet aktivt.

Sedan är det lite underligt att du hamnar i denna situation då det är på exakt samma sätt jag installerat Mac OS 9 på de senaste åren. (9.2.2).

Ursprungligen av King Good:

Varför döper du om mappen?? Har du frågat systemet om lov till det?? Kanske därför som det inte fungerar att starta Classic. Ändra inte namn på systemfiler. Det är som att flytta utan att göra en adressändring. Ingen vet var man bor.

Radera innehållet i mappen, starta om datorn och radera den.
Hr du en återskap/restore skiva till nyare datorer så finns det en generel dmg-fil med 9.2. Dock måste du med hjälp av något program visa osnynliga filler för att hitta denna. dmg. Den funkar att kopiera över och starta upp igrån.

1
Bevaka tråden