Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anpasssad meny med iDVD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gomorron!
Jag vill göra en egen meny i iDVD men jag vet inte hur jag skall göra.
de teman som finns går inte att ta bort släppområdena på och jag vill ha en "helt tom" meny med endast bakgrundsbild och typ tre knappar.
Hoppas nån kan hjälpa mig snabbt.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-11 09:42
Ursprungligen av Knutsson:

Gomorron!
Jag vill göra en egen meny i iDVD men jag vet inte hur jag skall göra.
de teman som finns går inte att ta bort släppområdena på och jag vill ha en "helt tom" meny med endast bakgrundsbild och typ tre knappar.
Hoppas nån kan hjälpa mig snabbt.

Här har du en guide på hur du kan göra bl.a det. (OBS engelska)

tack skall läsa den snart

går det att få ett bakgrundsljud att spela under alla menyer (inte börja om eller stoppa) på något sätt? Behöver inte vara iMovie...

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-11 11:50

Nej det funkar inte! inte ens på professionella program.

Exporteringsfel i iMovie :confused:

Nu har jag fått fel tre gånger i rad i iMovie. När rendering, muxering, och kodning är klar får jag ett felmeddelande typ "Felmeddelande: #-1" och exporteringen avslutas.
Menyn är en moddad .theme-fil enligt den här pdf-filen: www.rhedpixel.com/Handouts/MD_iDVD%20menus.pdf

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-11 12:30
Ursprungligen av Knutsson:

Nu har jag fått fel tre gånger i rad i iMovie. När rendering, muxering, och kodning är klar får jag ett felmeddelande typ "Felmeddelande: #-1" och exporteringen avslutas.
Menyn är en moddad .theme-fil enligt den här pdf-filen: www.rhedpixel.com/Handouts/MD_iDVD%20menus.pdf

Ja det är ju svårt att säga då det är något du själv har gjort, testa och modda om en ny .theme-fil och se om det funkar, har du iDVD 3-4 kan du också ladda ned denna fil packa upp och lägg direkt i ditt användar konto vilket gör att du kan skapa en image-fil genom att hålla ned ctrl när du klickar på bränn och du kan sedan bränna med med Skivverktyget eller t.ex Toast "kan lösa problemet" mycket bra om man vill testa resultatet först med DVD spelaren på Mac'en eller kopiera många kopior av samma DVD (med v.5 finns detta i menyn).

Jag kör iDVD 5 och testade att "Skapa skivavbild" men den hängde sig under muxningen.
Jag tror också att det är fel på min moddade fil men finns det nått sätt att göra en väldigt enkel meny med bara en bakgrundsbild, titel och knappar till undermenyer. Dvs. inga släppområden eller rörliga objekt. Det saknar jag i iDVD.

Btw. Underbart med så snabba svar. Det är ju mycket snabbare än "telefonkö"

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-11 14:19

OK då förstår jag varför du inte har något enkelt tema att ändra.

ladda ned något enklare gratis tema från någon av underliggande länkar t.ex Concret
sedan är det bara att dra in en ny backgrund och välja en av iDVD knapparna eller ta originalet.

http://www.idvd-themetastic.com/freeproducts/

http://www.idvdthemepak.com/free.html

Senast redigerat 2005-04-11 14:34

Ställ in ordning på knappar

Går det att specificera i vilka knappar som skall aktiveras när man trycker på upp/ner/vänster/höger.
Jag har en meny där knapparna motsvarar städer på en karta och dom ligger lite oregelbundet. När man trycker på "ner" så vill jag att den skall gå till nästa stad som ligger lite "syd-väst" om den första. "Ner" och "Vänster" skall förflytta markeringen likadant och motsvarande till "upp" och "höger".
Så som det är nu så nr man trycker på "ner" så kommer man till den staden som ligger längst ner på menyn, och det är så att säga fjärde staden. Filmen är en reseskildring så jag vill att man skall få scenerna i ordning. Hoppas ni förstår mitt problem och att det går att göra i iDVD.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-11 22:24

Nej det går nog inte göra i iDVD. Kolla om Sizzle går att använda till det du vill. Dock måste du använda t.ex ffmpegX för att skapa mpeg-2 av filmen.

Ny fråga i samma ämne: iDVD

Går det att länka videor i iDVD så att när Film 1 är klar så börjar Film 2 etc.
Jag har delat upp filmen i fem stora delar. Jag vill inte använda kapitelmarkörer eftersom det blir en stor fil istället för flera små. Går det förresten att länka knappar till att starta ilmen vid ett visst kapitel?

1
Bevaka tråden