Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fäginställningar på skärmdump

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om man kan styra hur systemet ställer in färger och valörer när man gör en skärmdump. Jag skulle vilja att skärmdump fungerar på samma sätt som när man klipper och klistrar in grafik mellan adobe programmen....

  • Medlem
  • 2005-04-07 11:13

Förstår inte riktigt vad du menar, men ett sätt är ju att ställa om
bildskärmsprofilen till tex Adobe RGB, då tar du ju liksom skärmdump direkt till
din arbetsfärgrymd i Adobe programmen.

Men samtidigt tar du då bort din egna bildskärmsprofil.

Hoppas det klarnar lite
Micke

Tack för svar

Jo, jag förstår att det var lite oklart.
Men ditt svar gav mig en tankeställare. Jag klipper och klistrar dokument via adobes färgprofiler i adobeprogrammen och ibland vill jag ta något jag gjort i t.ex. indesign och klippa in det i photoshop. Det går ju inte attt klippa och klistra från indesign så då är jag tvungen att ta en skärmdump istället. Problemet är då att jag inte får rätt färger till photoshop.
Det måste då handla om att adobefilerna har sina färgvärden som förhåller sig till min kalibrering på ett sätt. När jag tar en skärmdump från indesign så går systemet på andra färgvärden som är kopplade till min skärm kalibrering. Men jag tycker ändå att det är konstigt att det jag tar en skärmdump på inte ser likadant ut när jag klistrar in det i PH som det gjorde när jag tog en skärmdump i Indesign...

Alla färger på skärmen visas med den aktuella bilskärmsprofilen. Om du tar en skärmdump och öppnar den i Photoshop måste du alltså tilldela bilden din bildskärmsprofil för att färgerna ska visas på rätt sätt.

Vad gäller din ursprungliga fråga skulle jag säga att svaret är nej, såtillvida du inte gör som ML föreslår. Det går dock inte att behålla ursprungliga färgvärden (i sina respektive färgrymder) när man gör en skärmdump.

I allt annat än skissyfte skulle jag dock rekommendera att du gör en ordentlig export av InDesign-dokumentet (exempelvis som PDF) och rastrerar den resulterande filen i Photoshop i lämplig upplösning.

Senast redigerat 2005-04-11 11:36

I Indesign finns en en liten kryssruta för att kopiera pdf till urklipp i inställningar>allmänna. Kryssa i den så kopieras dina bilder (och text) högupplöst från Indesign till Photoshop. Pdf-genereringen kan dock ta en stund om det är stora grejer du kopierar. I Photoshop blir det först en kryssruta när du klistrar in som du kan passa på att storleksförändra om du vill, ett tryck på retur så ritas det sedan högupplöst på skärmen.

Kör du PC? För i OSX hamnar i alla fall mina skärmdumpar som pdfer på skrivbordet (i OS9 blev det pictbilder). När jag öppnar en sådan pdf i Photoshop ser programmet den inbakade bildskärmsprofilen och jag får valet att konvertera till önskad färgrymd.

Om du verkligen kör OSX så tar jag tacksamt emot information om var man kan ställa in så skärmdumparna hamnar direkt i minnet istället?

Tack för bra svar, nu börjar jag förstå hur det hänger ihop.

För att först svara på Björns fråga så tar du en skärmdump till urklipp genom kringla+ctrl+shift+4

Vad jag förstår sparar maxOS bilderna till en tiff i PDF format?

Tack för den, och med en 3a istället så blev det hela skrivbordet!

Har inte koll på vilket vilket format bilderna lagras i PDFen men tror jpeg. När jag sparade bilden från urklipp som tiff blev den 5,5 meg, när jag gjorde skärmdump direkt till pdf blev den strax under 500k, så ganska bra komprimerat.

1
Bevaka tråden