Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera system till iPod, går det?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 19:08

Är det möjligt att bara dra systemet och alla de andra mapparna för att köra os x till min iPod och boota på den?

Jag provade en gång att bara dra dom, men då funkade det inte efter... Fick dock upp nån varningsgrej vid kopieringen som jag inte riktigt kollade vad det var dum som jag är...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-11 19:34

Det finns ett program som heter Superduper (sök på versiontracker) som ordnar en bootbar kopia av ditt OSX på en extern disk eller ny dator om du vill det. Tänk bara på att om du inte betalar den lilla frivilliga avgiften så kommer disken du kopierar till att raderas innan kopieringen. Betalar du så får du fler funktioner såsom behållning av data m.m.

CarbonCopyCloner kan kopiera hela hårddiskar så att de blir bootbara, hur det fungerar att sedan boota från en iPod vet jag inte.

http://www.bombich.com/software/ccc.html

Ursprungligen av Linus Söderlind:

CarbonCopyCloner kan kopiera hela hårddiskar så att de blir bootbara, hur det fungerar att sedan boota från en iPod vet jag inte.

http://www.bombich.com/software/ccc.html

Eller så använder man det inbyggda Skivverktyg, som faktiskt har ungefär samma funktionalitet inbyggd. Antingen klonar man en disk till en annan, eller så skapar man en dmg-fil för senare bruk. Fungerar hur bra som helst!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 20:36

Det ska funka att boota från en iPod så länge man har Firewire, men det är inget Apple rekommenderar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 21:40

CCC äger. Jag använder det en gång i veckan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 23:00

Men det finns ingen möjlighet att bara kopiera systemmappen, användarmappen och biblioteket till iPoden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 23:46
Ursprungligen av pgjores:

Men det finns ingen möjlighet att bara kopiera systemmappen, användarmappen och biblioteket till iPoden?

Nej, det är ett antal osynliga filer i startskivans rot, som också måste vara med för att systemet ska fungera. När man kopierar vanligt följer dessa inte med. Det enda sättet att kopiera ett system till en annan skiva och göra det startbart där, är att klona en skiva med fungerande startbart system med CCC eller motsvarande.

Men såvida man inte ändå vill ha sitt system exakt som det var, fast på iPoden, så kan man ju lika gärna installera systemet på iPoden som vanligt, med installeraren.

Visst är det rent tekniskt möjligt att klona över en fungerande System-mapp (+lib +user) till en iPod mhja CarbonCopyCloner _men_ podden är inte gjord för att fungera som startskiva, driven blir på tok för varm efter ett tag. Det är ett rent nöd-system i så fall. Akta, akta.

1
Bevaka tråden