Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker enkelt videoredigeringsprogram

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är relativt ny på mac. Har en G3 B/W 450 (uppgr. till G4 500) och ska snart få en "ny" dv-kamera som spelar in i mpeg4-format som avi, och jag söker efter ett LÄTT videoredigeringsprogram så att jag t.ex. kan lägga till texter, effekter och "mjuka" övergångar m.m. Är ganska van vid Windows Movie Maker, och undrar om det finns något lika lätt till mac???

Är möjligtvis Final Cut något för mig, eller är det kanske lite för "avancerat" för en nybörjare??? :rolleyes:

iMovie bör finnas på datorn. Det är väldigt lätt. Sen är ju inte final cut express särskillt dyrt om du vill ha lite avancerade grejer.

Det vad ju lite synd att du inte köper en DV-kamera. För DV är det format du måste ha om du ska redigera. MPEG är så hårt komprimerat att det inte är redigerbart utan att först göras om till DV, och där tappar man en hel del kvalitet. (Och datortid under konverteringen)

Som program för nybörjare så är iMovie oslagbart i sin enkelhet, och har många möjligheter för att man ska utvecklas i sin redigering.

PS. Moviemaker är Windows efterapning av iMovie, så du borde känna igen dig. DS

Så man kan alltså inte bara öppna en avi-fil och lägga texter m.m. ovanpå och sedan spara om som en "ny" avifil??? Måste det alltså vara ett speciellt DV-format???

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-12 11:09
Ursprungligen av abens:

iMovie bör finnas på datorn. Det är väldigt lätt. Sen är ju inte final cut express särskillt dyrt om du vill ha lite avancerade grejer.

FCE funkar inte mot annat än DV-stream.

Nä köp inte en videokamera med ett slutformat som inspelningsformat det finns ju kameror för mini-DV band från 3000:-

• Oregistrerad
  • 2005-04-12 11:43

näru Kentor, imovie funkar med DV stream. FCE funkar med DV Pal (och AIC) , fast man ser aldrig tidkoden

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-12 11:46
Ursprungligen av johan skaneby:

näru Kentor, imovie funkar med DV stream. FCE funkar med DV Pal (och AIC) , fast man ser aldrig tidkoden

OK du har rätt men nu handlar det om att den inte funkar mot mpeg-4 i .avi-container

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Ok, inte direkt mycket jag fattar , men det funkar alltså INTE att köra texter, effekter m.m. över en färdig AVI-fil???

I Windows Movie Maker har jag för mig att man kan öppna en avi-fil och lägga på text m.m. eller är det kanske jag som är långt ute och cyklar ???

Det finns de som kan det här bättre, men:
.avi det kan var mycket det: DivX till exempel. Problemet är att det är komprimerat till den grad att om du ska klippa upp det och göra övergångar, lägga på texter mm så tappar det i kvalitet. (Man kan tappa de s.k. nyckelrutorna/keyframes. överkurs?*)

Å andra sidan:
Har du laddat ner codecs för DivX, Xvid mfl. och installerat i Bibliotek/Quicktime (sök på det här så hittar du länkar) då är det väldit enkelt: man lägger bara sin MPEG4, DivX etc på iMovies klipphylla så importerar programmet filen samtidigt som det blir ett redigerbart format.

*: Skillanden mellan DV och MPEG-formaten är mycket förenklat det att i DV är alla rutor nyckelrutor medan MPEG har en nyckelruta per sekund, vanligtvis. Tar man bort en nyckelruta så ser det ut som sk*t tills nästa nyckelruta "styr upp" bilden igen.

Aha, så du menar ungefär att om man tar bort en "nyckelruta" från en mpeg-fil så tar man bort större del av filmen än om man tar bort en "nyckelruta" från en DV???

Alltså kan man jämföra det mot att ta en filmrulle, klippa bort ett antal rutor och sedan klistra ihop där man tog bort ett antal rutor???

Eller det är inte så här du menar???

Ursprungligen av martinalexander:

Aha, så du menar ungefär att om man tar bort en "nyckelruta" från en mpeg-fil så tar man bort större del av filmen än om man tar bort en "nyckelruta" från en DV???

Alltså kan man jämföra det mot att ta en filmrulle, klippa bort ett antal rutor och sedan klistra ihop där man tog bort ett antal rutor???

Eller det är inte så här du menar???

MPEG: Alla rutor från senaste nyckelruta och fram till nästa är bara information om förändringar som skett utifrån nyckelrutan. Saknas den syns bara det som förändrats, konturer mm. Blockigt och konstigt.
Men det sparar mycket plats på hårddisken.

För att kunna redigera måste alla rutor vara nyckelrutor, vilket DV i princip är.

DV-PAL (Standard för de flesta utom Amerika) tar 1 GB var fjärde minut. En långfilm är mao uppemot 20 GB i det formatet. Så det är inte så märkligt att man komprimerar ner det när man redigerat klart.

Du undrade om Final Cut var för avancerat för nybörjare. Jag tyckte det var alldeles för många alternativ så jag gick vilse. Men efter några år med iMovie så tvingade jag mig att kolla på den undervisnings-DVD som följde med FCE varje kväll, och nu börjar jag få häng på det. man kommer som jag skrev tidigare dock väldigt långt med iMovie.

1
Bevaka tråden