Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Mac G5 Dual 3.0 Ghz

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-15 21:19
Ursprungligen av Simon Templar:

Så du har inga bevis då? Barefeats tester visar ju sällan några felaktigheter jämfört med Apple's påståenden. Vissa skillnader ja men det är inte samma sak.

Sen så kommer du själv med felaktiga uppgifter när du påstår att din nya "bättre" bärbara (dubbelt så dyr mot din förra bärbara PC) kostar hälften av vad en bärbar mac gör.Har för mig att jag läst att du hade en bärbar Acer som du köpt för 9000 x 2 = 18.000 för din nya alltså ungefär vad en G4 15" Powerbook kostar alltså. En 17" kostar lite mer men inte i närheten av 2x18.000 kronor.

Vill du ha bevis så är det bara att googla på mac vs pc. du kommer säkerligen hitta ett antal tester som du du kommer att finna intressanta. Börja med www.barefetas.com. Vill du läsa en bra test för oss fotografer och vad det betyder att arbeta med bilder, kan du läsa denna. http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6410. Conclusionen finns på sista sidan om du inte orkar läsa igenom allt.

Motsvarande bärbara Mac med 1GB raam och den prestanda, skärmupplösning , färgåtergivning, batteritid 5,5 timmar går inte att hitta i hos Apple . Mitt pris 14888:- inkl moms nersatt från 22000:-
En jmf med nuvarande Apples bärbara är därför inte intressant till det jag använder datorn till, bilder . Flertal program, rawkonverterare, är för långsamma och Powerbookens skärm är för dålig jmf med denna pc.

Men som fasta arbetsstationer använder jag fortfarande Mac
Blir du glad nu?

mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 22:05

Vad har du köpt för PC då?
Körde du Acer tidigare?

Ursprungligen av miri:

Vill du läsa en bra test för oss fotografer och vad det betyder att arbeta med bilder, kan du läsa denna. http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6410. Conclusionen finns på sista sidan om du inte orkar läsa igenom allt.

Jo, den får ju verkligen pisk i det mesta, Macen.
En anledning tror jag är att Mac OS X i säg är mer tungkört än Windows XP. Windws XP käns lika kvickt som Mac OS 9 i snärtighet och dessutom med mutltitasking.

Mac OS X är ju grafiskt ett mer krävande system och det finns säkert en hel del saker som kan göras snabbare. Tror Apple vet och gör något åt detta. Tiger verkar bli än kvickare...

Och med Core Image verkar fotoredigering kunna bli riktigt fräckt på Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 23:46

Jämför man en G5 med PC maskiner i samma prisklass så står den sig helt okej,,,

http://www.barefeats.com/macvpc.html

• Oregistrerad
  • 2005-04-08 09:32

Nya Power Mac G5 och iMac G5 på ingång.

Man behöver bara titta på inWarehouses lagersaldo (troligen kopplad direkt till Scribona) för att förstå att nya Power Mac G5 och iMac G5 är precis runt hörnet. De stationära macar som det finns stadigt med tillgång på, Power Mac G5 dual 2,5Ghz och iMac G5 17" 1,8 Ghz Superdrive, har man kanpanj på just nu med 512MB minne. Macoteket kör något liknande. Låter Apple-sanktionerat. Ge det en vecka eller två så har vi nya burkar!!

• Oregistrerad
  • 2005-02-15 20:05

Vet man inget ska man inte säga nåt alls. Det verkar vara kontroversiellt & svårt att förstå.

Kul att det a l l t i d ska jämföras med MS (snaaark). Man hamnar alltid där trots att det är ointressant vad de pysslar med...

Ingen jämför väl med MS? De tillverkar inga processorer så vitt jag vet.

Visst vore det kul med en G5 på 3-4 GHZ, men vore det inte ännu skojigare med en G5 med 4-8 processorer sådär (flera på samma chip)? Då får vi veta vilka OS som är bäst på att fördela jobben så det går riktigt fort. Ska Moores lag fortsätta gälla så är det där processortillverkarna måste jobba.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-15 22:07

Tillägg till ovan och till Simon Templar.

För att förstå hur j... bra denna bärbara pc och dess skärm är, gjorde jag och en kollega en test mot en Apple 20" kalibrerad med extern kalibrator. Färgmässigt gick denna skärm inte att skilja från Apple skärmen. Betraktningsvinkel ungefär densamma. Pc skärmen klarade däremot gråskalekilen bättre, med separation av alla svarta fält till det ljusaste.

Förhoppningsvis kommer även Apple med bättre skärmar till sina bärbara, men just nu så är många pc svårslagna vad det gäller bildarbete ute på fältet just pga att Apple inte får ändan ur vagnen och byter ut sina gamla skärmar med dålig upplösning och sämre betraktningsvinkel.

mvh

Senast redigerat 2005-02-15 22:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 22:18

Skulle fortfarande säga att OSX spöar XP i många lägen, dels när det kommer till färghantering, dels så är OSX enklare att förstå sig på för den som inte är ett data proffs. Min mamma tex har bara ringt mig 1 gång sedan hon köpte en iMac G5 i julas,, tidigare hon brukade ringa mig 2-3 gånger i veckan då hon satt med sin Hem PC som bara strulade..
Sedan så ska man även tänka på att många av de maskiner som testas emot G5 brukar kosta $1000-2000 mer än G5an vilket man även borde räkna in,, det blir några kronor..
Apple sitter även med bonusen av att deras design ligger några ljusår för PC delen,, och försöker någon så kopierar man Apple,, Acer försökte iof med sin Ferrarri :), har nog fortfarande inte sett en riktigt snygg stationär PC efter alla dessa år, man får känslan av att ingen ens försöker,, vilket pinsamt!!! Sony har iof börjat tänka lite på formen vilket inte var en dag försent..

//F

..

• Oregistrerad
  • 2005-02-16 02:59

G5 3 GHz med allt e väck.

• Medlem
  • Boden
  • 2005-04-12 16:30

Nu hoppas man att detta dagsfärska rykte från TS skall visa sig vara sant så blir det ett inköp av en PowerMac..

http://www.thinksecret.com/news/0504g5.html

Uppdatering.

http://thinksecret.com/news/0504macs.html

Vad är Radeon 9650?

Ursprungligen av Leftrustle:

Uppdatering.

http://thinksecret.com/news/0504macs.html

Vad är Radeon 9650?

Hoppas att dom har fel med 9650. 9650 används för bärbara datorer och är otroligt ström snål. I och för sig så heter den Mobility 9650 som används till bärbara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 12:04

Det kanske är korten till Apples nya 40" skärmar...

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-14 15:30

men ingen PCI-Express? ikke ddr 2? hm... selv om det sikkert ikke finnes pci-e grafikkort til mac, så bør vel kanskje apple ha såpass ny teknologi i en maskin til over 20.000,- Og la oss håpe det er dual core cpu, og ikke bare en 200 mhz mhz speedbump...

Ursprungligen av Oyvind-A:

men ingen PCI-Express? ikke ddr 2? hm... selv om det sikkert ikke finnes pci-e grafikkort til mac, så bør vel kanskje apple ha såpass ny teknologi i en maskin til over 20.000,- Og la oss håpe det er dual core cpu, og ikke bare en 200 mhz mhz speedbump...

Håller med. Jag blir riktigt besviken annars...

Visst är det trist om det inte blir PCI-express, men om det nu blir den nya PPC 970MP, så handlar det definitivt inte om en liten speedbump på processorsidan. Det blir ju en monstermaskin om de stoppar in två sådana.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Visst är det trist om det inte blir PCI-express,

Fan, det måste bli PCI-express. Helt sjukt om det inte blir det.

Visst är det trist om det inte blir PCI-express, men om det nu blir den nya PPC 970MP, så handlar det definitivt inte om en liten speedbump på processorsidan. Det blir ju en monstermaskin om de stoppar in två sådana.

Verkar lite orimligt att Apple skulle peta in två 970MP. Den är ju tydligen en dubbelprocessor på en sockel, två såna blir ju en fyraprocessors-maskin, finns det verkligen nåt OS eller program som skulle kunna dra nytta av en sån dator?

• Medlem
  • 2005-04-15 13:03

Men PM G5 har ju haft PCI-X hela tiden. Sen har grafiken varit AGP.

Har jag missat något? Är PCI-E för PCI-X vad AGP var för PCI? Tror jag kan ha blandat ihop PCI-X och PCI-E, trodde att de var en och samma.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Men PM G5 har ju haft PCI-X hela tiden. Sen har grafiken varit AGP.

Har jag missat något? Är PCI-E för PCI-X vad AGP var för PCI? Tror jag kan ha blandat ihop PCI-X och PCI-E, trodde att de var en och samma.

/hpe

Olika saker, ja. PCI-E ersätter AGP.

PCI-E fungerar som ett litet nätverk vilket gör att du kan placera dina kort i vilken ordning du vill utan att det påverkar prestandan (tror jag iaf tralala...)

instämmer att det känns lite lamt :rolleyes:

3ghz vore nice...+ fler hd-platser...

Har svårt att tänka mig att dom skulle slänga i två PPC 970MP rakt upp och ned i dom nya maskinerna. Troligtvis är PPC 970MP ganska dyr nu i början.

PowerMac sålde ju kasst senaste kvartalet trots G5-an. Folk nu för tiden verkar vilja ha litet, tyst, snyggt och bärbart. iMac, mac mini, iBook, PowerBook passar alla in på minst tre av de kraven men PowerMac inte på nån. Närmast att passa in är tyst men jag vet inte om den verkligen är tyst nog. Nej istället är PowerMac onödigt stor, fläktig, vräkig och inte speciellt snygg.

Så jag tror inte dual-core eller turbosnabba grafikkort är problemet. Det skulle självklart hjälpa upp försäljningen men några jättevolymer tror jag aldrig det kommer bli. Stora fläskiga torn är dött hos hemanvändarna helt enkelt. (Jag vet, PowerMac är inte en produkt som riktar sig för hemanvändare men länge var ju PM enda alternativet för att få lite kraft och de bärbara för hemmabruk var ju inte jätteheta.)

Istället lär iMac, mac mini och bärbart sälja mer och mer. Jag tycker de är klockrena produkter på många sätt, avsaknaden av G5 i de flesta av dem till trots.

Som vanligt ligger macen efter på hårdvaran, inget nytt!

Det lär nog vara den ynka speedbump på 200 Mhz och grafikkortet som jag tror är ett 9600 med Dual-DVI för 30 Tums Apple skärmen.

Alternativt att man har gjort någon special lösning med Radion 9600 ( Kanske en Mobility variant ) för att få ner värme och ström förbrukningen i de nya powermac’s serie.

Men att ha bara 512 MB ram är i minsta lagret anser jag, minst 1GB i de två största modellerna anser jag.

De där 200 Mhz luktar lång väg Apple överklockning av den gamla 2.5 Ghz, så jag tror inte på någon ny Cpu än, eller någon nyare spec’s än cpuer och Gpu.

För mig ser det ut som Apple och IBM har problem med Cpuerna, för det blir bara mindre och mindre uppdateringar med tiden här.

Alt 2

Apple börjat att revidera om hela Powermac serien till en mycket snabbare maskin, och därför släpper en nöd lösning nu för att släppa något.

För tittar man på Powermacen sedan den introducerades June 2003 så har inte mycket hänt på ca 2 år. 700 Mhz ( om ryktena är sanna att topp modellen kommer ha 2.7 Ghz G5 Cpu ) på 2 år är inte mycket att hurra för!

Intel har på ca 2 år gått från ca P4 2.0 ~ 2.4 till 3.8 Ghz vilket är ca 1.4 Ghz till 1.8 Ghz ökning. Tar man 1.8 Ghz ( Intel ökning ) delat med 0.7Ghz ( Apple / Ibm Ökning ) så har intel ökat ca 2.5 gånger ( Apple / IBM ) .

Då talar jag inte om Pci Express och DDR 2 minne m.m. som gör en dator snabbare !

Visst, det är nog lite för mycket att hoppas på två MP-processorer, men vem vet, det alltid så tillförlitliga ryktessidan Mac OS Rumors har sedan länge påstått att det kommer ett sådant monster.

Visst, det är nog lite för mycket att hoppas på två MP-processorer, men vem vet, det alltid så tillförlitliga ryktessidan Mac OS Rumors har sedan länge påstått att det kommer ett sådant monster.

Om det skulle komma en PPC med dubbla 970MP skulle jag nog iofs. köpa en sån om inte priset skulle vara alldeles orimligt högt (långt över 30000). Men mest av ett obetvingligt habegär, att förvänta sig att mer än en handfull program skulle göras för att utnyttja fyra processorer är nog att hoppas för mycket.

Såja, nu ska vi inte få upp förväntningar. Då kommer vi bara bli besvikna, och det kan man inte hantera.

Apple är på många sätt väldigt intressanta, någonting som dock är extra intressant är fenomenet med PowerBook och Power Macen.

Precis som Hunter säger, har Power Macen ej förändrats speciellt mycket under de senaste två åren men det roliga är att den fortfarande är en av världens snabbaste persondatorer! PowerBooken har inte heller den förändrats speciellt mycket men den är ännu inte underutvecklad med dagens mått mätt!

Slutsatsen är; När Apple uppdaterar, uppdaterar dem STORT!

Bevaka tråden