Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight - hitta vad som helst var som helst

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.apple.com/se/macosx/tiger/spotlight.html

Tiger introducerar Spotlight, en nyskapande sökteknik som hittar vad som helst på datorn lika snabbt som du skriver. Sök i hela systemet från ett ställe: filer, e-post, kontakter, kalendrar och program visas direkt.

Spotlight rusar fram genom hundratusentals filer och visar resultatet lika snabbt som du skriver in sökord. I stället för att resultaten visas när du tryckt på enter, visas de när du har skrivit in första bokstaven i sökordet. Spotlights kraftfulla filindexering sker i bakgrunden, så att du aldrig märker att datorn går långsammare. Och när du gör en ändring, t.ex. lägger till en fil, tar emot e-post eller lägger till en ny kontakt, uppdateras Spotlight-indexet automatiskt så att sökresultaten alltid är aktuella.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-12 15:47

Och hur stora kommer dessa index att vara?
Minns skivindexeringen från OS 8-9 som skapade monumentala filer på trånga hårddiskar. För att inte nämna att hela datorn gick i sank när indexering pågick, vilket den gärna gjorde länge...
Nu är OSX såmycket duktigare på att hantera flera trådar, så man vill gärna hoppas att det här blir mer användbart.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-12 15:49
Ursprungligen av pichia:

Och hur stora kommer dessa index att vara?
Minns skivindexeringen från OS 8-9 som skapade monumentala filer på trånga hårddiskar. För att inte nämna att hela datorn gick i sank när indexering pågick, vilket den gärna gjorde länge...
Nu är OSX såmycket duktigare på att hantera flera trådar, så man vill gärna hoppas att det här blir mer användbart.

Jag skulle faktiskt nästan satsa pengar på att majoriteten (för att inte säga all) indexering pågår när datorn inte har rörts på några minuter och snabbt avbryts så fort man rör musen eller nån tangent.

Precis som t.ex. windows xp (jag vet...usch usch...) gör med defragmentering av diskarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 16:45

Är de smarta mapparna en del av spotlight?
Jag antar det..

iallfall.. den mest uppskattade nyheten i Tiger för mig.. helt underbart!
När man som jag är riktigt dålig på att ordna filerna snyggt i kataloger utan bara sparar allt på skrivbordet, och när det är fullt skapar en mapp som heter "skrivbord dagens datum" och lägger i mappen skrivbord..

nu kan jag fortsätta med denna dåliga vana men ändå kunna hitta mina filer direkt med hjälp av smarta mappar.. grymt!

Ursprungligen av Martin Lundin:

Är de smarta mapparna en del av spotlight?
Jag antar det..

iallfall.. den mest uppskattade nyheten i Tiger för mig.. helt underbart!
När man som jag är riktigt dålig på att ordna filerna snyggt i kataloger utan bara sparar allt på skrivbordet, och när det är fullt skapar en mapp som heter "skrivbord dagens datum" och lägger i mappen skrivbord..

nu kan jag fortsätta med denna dåliga vana men ändå kunna hitta mina filer direkt med hjälp av smarta mappar.. grymt!

Smartfolders är kalas men om de inte har fixat det så kan man inte lägga en smartfolder i dockan för att sen kunna hitta saker med högerklick - lite surt tycker jag.

Annars en kalas funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 10:02
Ursprungligen av bogg:

Jag skulle faktiskt nästan satsa pengar på att majoriteten (för att inte säga all) indexering pågår när datorn inte har rörts på några minuter och snabbt avbryts så fort man rör musen eller nån tangent.

Precis som t.ex. windows xp (jag vet...usch usch...) gör med defragmentering av diskarna.

Om jag inte minns fel så indexerar Tiger bara en första gång, sedan sköter filsystemet det hela när filer blir lästa & skrivna till, på så sätt blir det inget processorkrävande.

Gissa varför man kan söka på alla filer man öppnat de senaste fem minuterna.

Ursprungligen av Netzach:

Om jag inte minns fel så indexerar Tiger bara en första gång, sedan sköter filsystemet det hela när filer blir lästa & skrivna till, på så sätt blir det inget processorkrävande.

Gissa varför man kan söka på alla filer man öppnat de senaste fem minuterna.

Det stämmer bra... Indexeringen tog kanske 20 minuter för mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-12 16:48

Måste man köra Mail för att indexeringen skall funka? Jag skulle hellre vilja hitta i Thunderbird.

Ursprungligen av Hatoil:

Måste man köra Mail för att indexeringen skall funka? Jag skulle hellre vilja hitta i Thunderbird.

Man kan bygga egna indexeringsrobotar, så det är bara till att Thunderbirds team skapar en sån så funkar det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 20:04

Funkar Spotlight enbart med Safaris bokmärken eller kan man ställa in det själv? Ja kör Camino och känner inte för att byta tillbaka till Safari (om inte ver.2 är mindre seg vill säga:) )

Ursprungligen av Olof Olsson:

Funkar Spotlight enbart med Safaris bokmärken eller kan man ställa in det själv? Ja kör Camino och känner inte för att byta tillbaka till Safari (om inte ver.2 är mindre seg vill säga:) )

Det är den. mycket.

Jag som jobbar mot en Windows 2003-server och inte har så många filer lokalt på min disk. Har jag någon nytta av Spotlight? Hittar ingen information på Apples sida om Spotlight.

I dag kör jag Quicksilver och har bestämt vilka mappar som programmet ska leta i. Smidigt och trevligt.

/c

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 21:52
Ursprungligen av Christian Å:

Jag som jobbar mot en Windows 2003-server och inte har så många filer lokalt på min disk. Har jag någon nytta av Spotlight? Hittar ingen information på Apples sida om Spotlight.

I dag kör jag Quicksilver och har bestämt vilka mappar som programmet ska leta i. Smidigt och trevligt.

/c

Som jag fattat det så indexerar den även monterade filsystem. Vidare står det såhär i PDF'en om spotlight:
"You can also view your results in list and icon views. Scoping buttons at the top of the results window allow you to narrow your search to your home folder or to a specific drive."

/jensa

1
Bevaka tråden