Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontakta XP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 20:47

Hur gör man för att komma åt en del filer på sin PC i nätverket? Vart går jag in och hur gör jag?

Jag brukar helt enkelt bara dela ut katalogen på pcn som innehåller filerna jag vill komma åt från macen. (högerklicka på mappen, välj egenskaper, fliken dela ut)

Sen på macen är det bara att göra en connect server, command + k, i findern. Då borde du se din pc i nätverket som macen ser.

Åtminstånde i osx 10.2...
Hoppas det hjälper och att du förstår vad jag menar.

[stava]

[ 23. Januari 2003, 22:51: Meddelandet ändrat av: Viklund ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 23:08

Nu fungerar det, men när jag ska komma åt mappen med låtar, filmer etc, så heter den downloads.ink hur ska jag komma åt den? OS X gör att jag måste välja proram att öppna den med...det borde väl inte vara några problem eftersom det är en vanlig mapp...eller?

Det där låter helskumt...
jag brukar oxå kopiera över låtar och filmer direkt från en mapp som är utdelad från en pc, och har aldrig haft problem med att osx inte fattar vad han (hon?) ska göra med tex .mp3 filer.

Hur gjorde du, exakt, för att få över filerna till macen?

Oj, nu förstår jag du har inte fått över filerna än....

Okej, hur gör du för att Dela ut din katalog?

Jag har nu gjort så att jag delar ut en hel partition och då klickar jag bara i, i Network sharing, för rutan "Share this folder on the network" och anger ett namn för den. Då kommer jag åt alla kataloger på den partitionen i osx.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 23:20

Jag kom på just nu att jag var dum i huvudet

Jag hade delat med mig av genvägen till mappen downloads. nu fungerar det...men du kanske kan hjälpa mig mde mitt andra problem som jag har med osx...fick det idag. Jag brännde en skiva med mp3or på macen innan jag installerade. nu finns dom inte på skivan när jag öppnar den i osx, men på pcn finns dom...du har ingen aning vad det kan vara

Ah, det förklarar ju namnet på ´katalogen´ du sen hittade genom osx. Nu känner jag mig oxå dum som inte förstod det på en gång.

Några sådana problem har jag aldrig haft i osx. Men då har jag bara brännt ut lite filer genom findern oxå... du kanske bör skapa en ny tråd med den frågan. Tror att alla hardcore-macare här numera skyr pc-trådar rätt mkt så du får nog inga svar från en osx-guru i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 23:38

Jag brännde skivorna i OS 9

Mycket bra sida om filöverföring mellan OS X <-> XP

http://joelshoemaker.com/computer/mac/macfilesharing.html

/Jernberg

1
Bevaka tråden