Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dashboard - fiffiga Widgets till ditt förfogande

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 16:09
Ursprungligen av johan dansk:

Jag ser inte riktigt problemet i detta? Vartenda program du laddar hem ifrån versiontracker.com eller vilken annan site som helst kan ju rent teoretiskt radera filer i din hemkatalog (och andra ställen där din användare råkar ha åtkomst till). Likaså är det med en widget. Lite allmänt förnuft är aldrig fel när man installerar nya program.

Absolut, när man installerar/kör ett program så får man göra en avvägning om man kan lita på den som gjort programmet.

Men, kommer användare även att förstå att en widget kan ställa till med lika mycket elakheter som ett program kan och därför även göra denna avvägning med widgets? Uppfattas widgets som program?

Vidare så är det ju som sagt mycket enklare att skapa en elak widget än det är att skapa ett elakt program, det räcker ju med html/css och js-kunskaper...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 19:21
Ursprungligen av tjogin:

Absolut, när man installerar/kör ett program så får man göra en avvägning om man kan lita på den som gjort programmet.

Men, kommer användare även att förstå att en widget kan ställa till med lika mycket elakheter som ett program kan och därför även göra denna avvägning med widgets? Uppfattas widgets som program?

Vidare så är det ju som sagt mycket enklare att skapa en elak widget än det är att skapa ett elakt program, det räcker ju med html/css och js-kunskaper...

De bör väl ha löst det så att man itne kan köra shellkommandon från en webbplats (i bemärkelsen att den ligger på http-server) och att man kan köra shellkommandon från den lokala burken (file:// jämfört med http:// tidigare). Eller att inte någon slags include eller iframe eller liknande - bara den .html-fil som ligger i wdgt-bundlen kan utföra shellkoden? Något i den stilen kanske?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 19:58
Ursprungligen av Spiken:

De bör väl ha löst det så att man itne kan köra shellkommandon från en webbplats (i bemärkelsen att den ligger på http-server) och att man kan köra shellkommandon från den lokala burken (file:// jämfört med http:// tidigare). Eller att inte någon slags include eller iframe eller liknande - bara den .html-fil som ligger i wdgt-bundlen kan utföra shellkoden? Något i den stilen kanske?

Det är ju fortfarande inte en lösning. Om du laddar hem en "ball" widget så kan den widgeten rensa hela din hemkatalog (bland annat). Frågan är om folk förstår det när de laddar hem balla widgets (kommer säkert bli jättepoppis med widgets, tror jag).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 23:54
Ursprungligen av tjogin:

Det är ju fortfarande inte en lösning. Om du laddar hem en "ball" widget så kan den widgeten rensa hela din hemkatalog (bland annat). Frågan är om folk förstår det när de laddar hem balla widgets (kommer säkert bli jättepoppis med widgets, tror jag).

Givetvis, men så är det ju med allt du laddar hem, vilket program som helst på macupdate eller versiontracker kan innehålla kod som kan skada din dator - men dessa program tas troligtvis bort väldigt snabbt, eller så är det inga som gör sådana program (och antagligen kommer sådana widgets att tas bort, eller så kommer folk inte göra sånna widgets ). Diskussionen var väl också lite hur Apple tänker - de tänker såklart att du ska ladda ner din widget från deras hemsida med "officiella" widgets som de kollat koden i så att de inte skadar din dator. Om du laddar ner den från någon sida som samlar mer eller mindre inofficiella widgets så är det precis som med macupdate eller versiontracker - du kan få ner vad som helst (om du inte kollar hemladdningar och betyg, osv.).

Kan man scripta till widgets?

Är det någon som vet om det är möjligt att styra widgets med applescript, eller liknande, från andra program? Tillexempel få mail.app att uppdatera min widget som har något med mail att göra när det kommer nya mail.
(Det är ju mycket smidigare att få mail.app att säga till när det kommer nya mail än att fråga mail.app var femte sekund om det har kommit nya mail.)

Jag tycker att Dashboard är hur tufft som helst och kommer säkert att använda det hela tiden. Men jag tycker att våg-effekten när man lägger till nya widgets är lite för överdriven, undrar om den går att minska eller stänga av?

(Antagligen blir det inga effekter för min del eftersom min iMac G4 är tre år gammal).

Det gick i en äldre beta, enligt någon på något av alla forumen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-14 23:36

Det vore ju onekligen smidigt att kunna ha enskilda widgets "pinned to the desktop" (ursäkta engelskan men klockan är mycket, kom inte på något annat ).

Bevaka tråden