Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra mailserver för OSX / OSXS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter någon vettig ersättare till OSXS egna mailserver (som jag förmodar är sendmail?)

Jag vill ha en som är lätt administrerad, klarar multipla domäner och är allmänt bra..

Någon som har något förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-08 14:24

CommuniGatePro

dyrt, men skitbra...

/glemme

Andra förslag mottages gärna..
Läste att Communigate inte stödje viruscanning ?

Gratis är fint oxo om någon har någon bra mjukvara att rekommendera i det segmentet..

O det bör vara någon form av grafisk admin till..

Det här är egentligen inte svar på din fråga...
Jag tycker fortfarande att EIMS är ett suveränt alternativ. Du skall kanske inte sätta den på en OS X låda men den fungerar utmärkt på en gammal Mac. Om du inte har tusentals användare så kan du köra den på nästan vad som helst.
Sätt den på en 7500 så har du en billig, lättadministrerad och robust mailserver.
Dessutom har du den bästa support som går att få på någon programvara via eims-listan.

Man förstår ju att EIMS är populärt..

Dock så hjälper inte det mig, precis som du misstänkte

Jag vill ha allt på samma burk, har en mail/web server som snurrar på en gammal 9500/180MP med Webstar 4.4
Detta under OS8.6

Inte så där jätte stabilt. kanske borde installera OS9 där o köra vidare

Men OSX känns så mycket mycket jätte mycket stabilare att man gärna skulle köra in det där..hela rasket lixom.
O eftersom OSXS väldigt enkelt puttar in olika webdomäner skulle man ju bara vilja bygga på med en bra o enkel mailserver som lika enkelt hanterar flera domäner. Webstar är ganska bra där tycker jag, o det kommer ju till OSX men då känns det som kaka på kaka.. Apache är grymt som webserver tycker jag. Ingen anledning o kasta den.

Varför inte behålla nuvarande maskin som enbart mailserver.
Det finns ju många fördelar med att ha mailen på en separat maskin. Allt blir stabilare och går den ena maskinen sönder (krashar) så inverkar det inget på den andra.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen:
Andra förslag mottages gärna..
Läste att Communigate inte stödje viruscanning ?

Gratis är fint oxo om någon har någon bra mjukvara att rekommendera i det segmentet..

Det är riktigt att McAfee ännu inte har stöd för macosx - men om du kan så vänta ett litet slag så gör det. Det kommer. Och CGP är bäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-09 11:00
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen:

Som jocke skrev så kommer det virusscanning.. Dessutom har det ett riktigt bra webgränsnitt, som dessutom går att skriva om som du vill.. Kan bli riktigt bra!

/glemme

CGP är satans dyrt.

sendmail är riktigt riktigt bra - bara du kan konifigurera den.

Här har du allt du behöver.

sendmail.org

sendmail fungerar lysande.
Har bara testat det med upp till ett 50-tal användare och ett 15-tal mejllistor och den tuffade på. Enda gången den storknade och krashade var när någon fick ett mejl på 800 MB...

1
Bevaka tråden