Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avid Codec till Mac OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en del mediafiler i Avid Xpress DV (PC) som jag vill ha in i iMovie. Att exportera all media till QuickTime Movie tar för lång tid så jag vill exportera till QuickTime Reference och köra en import av de filerna i iMovie. Det måste väl gå? Problemet är att jag inte har Avid-codecen till Mac OS X (eftersom jag inte har Avid för Mac). Jag antar att den ligger som andra codecs till QuickTime som en Avid.component typ. Är det någon som kör något Avid-program som skulle kunna skicka mig den filen (om det är så).
Det kommer ta fflera dygn att exportera/importera materialet men bara hälften med QT-reference.

Hjälp mig snälla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 01:13

Först o främst så kan du hitta AVID-codecen för MacOSX på Avids hemsida. Exakt var vet jag inte, men det är lika bra att leta efter den där då du kommer få den senaste versionen av codecen om du tar den därifrån.

Sedan kommer du troligen INTE kunna köra QT Reference file till iMovie. Ev. funkar det till Final Cut Pro eller Final Cut Express, men iMovie är väldigt kinkig över dess mediafiler. Om jag inte minns fel så vill den uteslutande kör DV-filer (DV Stream, inte DV Codecen i QuickTime filformatet). Pröva, men jag tror inte det kommer funka så bra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 01:14

Uppdatering: Vad gäller AVID's DV Codec vet jag inte om den kan hittas på deras sida. AVID's övriga codecs (Merridian osv) vet jag finns på deras web, men det är å andra sidan helt propriatary saker... DV-strömmen de levererar kanske QT kan tolka själv...

Så som det är nu har jag exporterat en del material som QuickTime DV-format och det har fungerat fint att importera i iMovie men det har tagit en del tid. Har letat på www.avid.com och bara hitttat Meridien Codecen och andra (icke användbara) cdecs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 12:37

Jo, precis, och den importen i iMovie kommer du inte bort ifrån tro jag inte.

Jag vet att jag inte kommer ifrån importen men jag vill komma ifrån Exporten. Nån som har .component filen fför Avid Codecen? Har mailat Avid-supporten men det vet man ju aldrig när dom svarar. :eek:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-16 12:33

de två filerna finns att ladda ner från Avids hemsida och de är inte Avids DV-codec. De fungerar inte mwn tack ändå

Tar upp den här tråden igen istället för att göra en ny

Så här ligger det till...

Jag skall importera en del VHS-filmer till macen (FCE). Jag har tillgång till en JVC HR DVS-3 (DV- och VHS-bandspelare) i skolan och jag får inte ta hem den. I skolan står en XP-PC med Avid Xpress DV 3.5 som är kopplad till bandaren så jag måste köra in filmen där. Men sedan skall jag ha in den i MAcen och det blir hemskt att först exportera den som QT. JAg vill köra en QT-ref och importera direkt i FinalCut Express, redigera den och sedan QT-ref till iDVD. PC-n på skolan är f.ö en 1,7GHz Celeron med 512 (kanske 256?) MB RAM så den är inte så rolig att exportera på

1
Bevaka tråden