Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importerar man mpeg-4 i iMovie?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mini-dv som sparar filmer i mpeg-4 avi-format. Nu vill jag importera dessa filmer i iMovie, men när jag väljer import och väljer avi-filen eller drar den till iMovie så får jag ett meddelande om att den inte kunde öppna filen och sedan ett nytt meddelande om fel under import!!!

Någon som kan hjälpa mig, eller går det helt enkelt inte att editera den i iMovie???

Behöver man någon codek eller något liknande för att importera filerna, och isf vilken codek och var laddar man ner den???

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 20:31

Om du kan se dem med QuickTime spelaren brukar också iMovie kunna importera dem (kanske att man behöver QT pro licens?), sök efter divx och xvid codecs på versiontracker eller gå hit för länkar.

Nej, jag ser inte filmen i QT, utan hör bara ljudet! Däremot kan jag se filmen med ljud i Mplayer!!! Provade både DivX och Xvid-codec, men det hjälpte inte!

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 22:09
Ursprungligen av martinalexander:

Nej, jag ser inte filmen i QT, utan hör bara ljudet! Däremot kan jag se filmen med ljud i Mplayer!!! Provade både DivX och Xvid-codec, men det hjälpte inte!

OK , har du möjlighet att lägga upp några sekunders material för att ladda ned? så ska jag se om jag kan hitta något sätt att konvertera det.

http://i.domaindlx.com/martinalexander/film.bmp

Don't ask ( )... Nej, men hosten tillät inte en avi-fil, så jag döpte om den till .bmp, och nu är bara problemet hur du ska kunna ladda ner den ...

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 22:39

Det gick bra ser några fåglar i bur med Mplayer, ska kolla om jag hittar nåt sätt att konvertera.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 22:57

ffmpegX klarar att konvertera filen till t.ex .DV åt iMovie. Hoppas dock att din kamera kan ta filmklipp med 25/bilder per sek, och minst 640x480 i upplösning då klippet var i 320x240 och 13.39 b/s vilket ju inte är så bra.

Ja, glömde nämna att kvalitén är urusel, men det var för att jag filmade i "halvmörker"... Tänkte bara använda den i syfte att PROVA redigera!!!

Jag lyckas inte konvertera i ffmpeg ! Laddar in fil och väljer DV som format, men när jag vill öppna den i QT står det något om att filslutet kom för tidigt eller något liknande!

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-17 00:39

Förlåt för vilseledande info, det beror på att din film bara är 13.39 b/s så ffmpeg gillar inte göra den till DV, har du iMovie 5? jag har det så kanske inte funkar i tidigare versioner men spara som MPEG-4.AVI (mencoder) så bör det gå bättre. Funkar för mig i alla fall.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Det går tyvärr inte att höja upplösning eller hastighet vid filmning! Det är ju mer en leksak än en "proffskamera" och den är ju dessutom OTROLIGT liten, får ju plats i ena handflatan!!!

Har dock provat att filma i direkt dagsljus och sedan kopplat direkt till tv:n (fick kablar med för det) och nåja, bilden blev ju inte bra, men det är ändå acceptabelt för en kass semesterfilm !!!

Nej, men den duger så länge och jag SKA spara till en bättre vid senare tillfälle och än sålänge duger denna bra!

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

1
Bevaka tråden