Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på en iMac 400 DV..

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 13:53

..går det?

har 128mb minne, det är för lite och jag ska köpa mer. (var är det billigast? macoteket? behöver man speciellt "apple-minne", eller kan man köpa typ på pcfynd.se eller liknande?)

jag har läst igenom gamla trådar och bestämt mig för att ha partitioner, en liten en för 9an. jag förstår att det inte kommer flyta perfekt, men det jag ska ha datorn till är främst multimedia, filmer, musik och så. inte så mycket "tunga" apps eller spel. det borde väl funka?

kan tilläggas att jag talar om jaguar.

tacksam för hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 14:08

Ja kör så på min. funkar ok.
men du behöver mer minne.

Absolut, inga som helst problem, men tryck in mycket minne. Själv köpte jag på Macoteket när minnen va billiga. Men det är de väl nu också, tror jag.

Klart att du skall köra Jaguar. Och det är en mycket bra idé att göra en 2-3 partitioner.

kör och njut

glömde tillägga att jag kör Jaggan på en iMac 400 DV

[ 25. Januari 2003, 14:11: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

www.inetdata.se har bra priser på minnen.

http://www.apple-history.com/quickgallery.html?where=g4agp.html

Här får du alla fakta om din datormodell, tryck in så mycket du har råd med .
Max ram verkar ju vara 1GB
Vad jag kan se så finns det två platser i den modellen. Då borde det ju gå in två 512MB, så börja med ett på 512 MB SDRAMM PC 100
(eller PC133)

Jag tog 2 st. 256Mb PC133 från min PC och satte i min iMac 400 DV inga problem alls !
Jaguar skall in i burken så fort ekonomin tillåter.(har nyss köpt drivpaket till MC:n och den är roligare än Jaguar !??!)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 15:41

jag är inte så haj på det här med minnen, men om jag förstår det rätt bör den här funka:

http://www.jmedata.se/default.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=13459

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 20:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: leo:
jag är inte så haj på det här med minnen, men om jag förstår det rätt bör den här funka:

http://www.jmedata.se/default.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=13459

Länken till JME data blev lite galen...
Men iaf, det *borde* fungerar med minnet. Priset är såpass bra att det kan vara värt en chansning? (Du skall ha bra returrätt om du köper via internet
En varning är på sin plats, dåliga minnesmoduler är bland det tristaste som finns här i världen...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 17:14

nu har jag beställt ett 512MB SDRAMM pc 133 från Inetdata. om jag förstår det rätt kan jag bara använda ett av mina minnen, jag kan alltså inte "adda" de 512 MB till de 128 som jag hade från början, utan jag kan bara använda ett.
eller hur?

ni som pillat och fixat, är det svårt att installera det sen i iMac? har noll kolla på att pilla inne i datorn, vore lite trist att kortsluta något eller så..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: leo:
nu har jag beställt ett 512MB SDRAMM pc 133 från Inetdata. om jag förstår det rätt kan jag bara använda ett av mina minnen, jag kan alltså inte "adda" de 512 MB till de 128 som jag hade från början, utan jag kan bara använda ett.
eller hur?

ni som pillat och fixat, är det svårt att installera det sen i iMac? har noll kolla på att pilla inne i datorn, vore lite trist att kortsluta något eller så..

Det är ju bara att tippa datorn framåt (på skärmen), öppna luckan undertill och stoppa in det rakt in. Det finns ju två minnesplatser men jag vt inte hur mycket som är max minne i en iMac DV.

Dra ut alla sladdar utom nätsladden. Vänd datan upp och ner. Ta en 1krona och öppna luckan. Rör vid metallbläcket under luckan. Dra ut nätsladden. Minnessocklarna (2st) ser du nu framför dig. Lossa sparrarna på var sida om minnet. Dra rakt upp. Ta det nya minnet och stoppa ner i facket med hållarna.(se till att du vänder dom rätt - passar bara på ett sätt) Tryck ner försiktigt, det hörs ett klick. Se till att spärrarna har låst igen. Sätt tillbaka luckan, vänd på datorn, sätt i alla sladdar. Starta datorn. Gå in under" den här datorn"
Nu ser du det högre minnet. Ja du kan byta båda.
Lycka till och kör så det ryker !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-27 18:02

Återkom gärna med lite info om hur bra det fungerar för dig. Känns det segare än OS9 på samma maskin? Vi har ett gäng iMacar på kontoret som jag stör mig som fen på att de har OS9 på sig... Det finns mycket för OSX som saknas där, bl.a. stabilitet!

En liten "kom-ihåg-grej".....
Når ni installerar Jaguar på "slotloading" iMac, se till att installera senaste firmwareuppgradering!
Den måste göras i Classic OS innan OS X installeras. Hemska saker händer om man inte gör det, skärmen dör, datorn dör.... Man vill bara gråta... Så glöm inte!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 19:21

nu har minnet kommit, men jag får det inte att funka! efter installation och uppstart hörs ett "plong" och skärmen stannar svart och datorn vägrar starta. gör jag fel i installationen (har testat båda platserna) eller fungerar inte minnet i datorn?

hjälp..!

Klart att du kan ha båda minneskretsarna i samtidigt och det ska inte spela nån roll på vilken plats dom sitter på heller.
Man får ta i lite när man trycker i dom så det blir kontakt.
Det är ett spår i minneskretsen så den går inte att montera fel.
Om datorn går med den gamla minneskretsen, men inte med den nya så är det uppenbarligen fel på den nya.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 20:02

ok, tack.

det var två 64mb minnen i från början, men dom ser helt olika ut. det spelar alltså ingen roll vilken av dem som är i..

kan det inte vara så att minnet inte är kompitabelt med datorn? hur vet man det? skönt om man har returrätt..

Om du har sagt att det skulle vara till en sån burk som du har så borde dom ha sålt rätt minne till dig.
Annars får du väl byta.
Prova med att kombinera med bägge varianterna av de gamla minnena ihop med det nya. Och med enbart det nya.

1
Bevaka tråden