Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ & MacOSX FTP-server

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-07 09:43

När windowsanvändare lägger upp filer på FTP servern
(MacOS X server 10.2.3) så hänger inte åäö med, ersätts med mumbo jumbo.
Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 10:05

Säg åt dem att inte använda å, ä och ö i filnamn. Be dem använda a-z, 0-9, -, ., _ och inga andra tecken.

Det mondo säger gäller Mac-användare också. åäö är inte tillåtna tecken i filnamn på internet, det är US-ASCII som gäller.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 10:54

Däremot går det finemang att använda å, ä, ö och andra tecken i filnamnen under förutsättning att man komprimerar filerna med StuffIt, DropZip för Mac eller WinZip eller liknande för Windows. Filnamnen kommer att vara intakta när man packar upp filerna på respektive plattform.

Ursprungligen av tiki4:

När windowsanvändare lägger upp filer på FTP servern
(MacOS X server 10.2.3) så hänger inte åäö med, ersätts med mumbo jumbo.
Vad göra?

Har du kunna lösa detta problem med åäö?

Vi har haft samma problem.

/maxi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 11:30

ftp är inte direkt ett nytt protokoll och inte direkt anpassat för att arbeta med unicode eller andra trevliga teckenkonverteringar.
Så. som derfault.. använd bara 7bitars ascii när ni använder er av ftp. Eller byt protokoll.

/glemme

Jag hade samma typ av problem tidigare i år. Tydligen använder sig MS av en utökad teckentabell för FTP. En vanlig windows-användare ser därför inget problem med att använda svenska tecken. I mitt fall så skippades filerna helt och han som laddade upp fick inget felmeddelande att något gått fel. Jag kör med PureFTPd Manager.

Å ena sidan är det jäkligt irriterande när MS sätter sina egna standards men å andra sidan borde väl FTP-protokollet uppdaterats för länge sen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-22 22:21

Tyvärr kan å,ä,ö ställa till med väldiga problem på en OSX server.
Filer som skickas upp med FTP kan orsaka problem för backup-program som anser filerna som oläsbara och därför vägrar arbeta vidare. Jag måate fortfarande manuellt radera FTP-filer med å,ä,ö från användare som inte förstår denna begränsning i FTP.
Överlägset oftast beror detta på Microsoft Word som by deafalt föreslår första meningen som filnamn och har vi då skrivit på svenska dyker ett sådant tecken upp och sen är det kört....

  • Medlem
  • Sunne
  • 2005-04-18 13:34

Täpp hade problem tidigare i år, men nu då?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag hade samma typ av problem tidigare i år. Tydligen använder sig MS av en utökad teckentabell för FTP. En vanlig windows-användare ser därför inget problem med att använda svenska tecken. I mitt fall så skippades filerna helt och han som laddade upp fick inget felmeddelande att något gått fel. Jag kör med PureFTPd Manager.

Å ena sidan är det jäkligt irriterande när MS sätter sina egna standards men å andra sidan borde väl FTP-protokollet uppdaterats för länge sen.

Jag har exakt samma fenomen här, lägger man med pc upp en fil med åäö så ser det ut som om det gick bra, filen "ligger" där i fönstret men väljer man "uppdatera" så försvinner filen... Vi är i huvudsak tre användare, två smärtfria med mac OS X samt en chef som kör PC och som inte accepterar att det inte går att använda åäö och beskyller Apple för att MS inte är kompatibla, jag vill med andra ord gärna lösa detta för att knäppa honom på näsan... Han kör naturligtvis ingen ftp-client utan bara Win XPs egen hantering via nätverksplatser.

Men du hade "samma typ av problem tidigare i år" skrev du, vad hände sen, löste Du det eller haltade du PureFTPd för gott?

eskart

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-23 05:27

En variant (som jag förespråkar) är att stänga av ftp helt och hållet och istället köra webdav. Funkar med unicode, och stöds direkt av både osx och win.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-01 13:25
Ursprungligen av Kalle W:

En variant (som jag förespråkar) är att stänga av ftp helt och hållet och istället köra webdav. Funkar med unicode, och stöds direkt av både osx och win.

Kan du (eller någon annan) utveckla detta med exempel/exempelfiler? Hur går det till?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-01 16:11
Ursprungligen av Wire:

Kan du (eller någon annan) utveckla detta med exempel/exempelfiler? Hur går det till?

Om du kör OSXServer så står det utförligt förklarat i »Web Technologies Admin.pdf« på sidan 30.

Kör du Apache (det är den som hanterar Webdav) på klienten (eller någon annan plattform) måste du konfigurera det hela i httpd.conf och i terminalen.

1. Sätt upp en Virtual host i httpd.conf.
2. Lägg till:

<Location />
DAV On
AllowOverride None
Options None
AuthType Basic
AuthName "WebDAV"
AuthUserFile "/www/webfolder/.htpasswd"
<Limit PUT POST DELETE PROPFIND PROPPATCH MKCOL COPY MOVE LOCK UNLOCK>
Require user användarnamn
</Limit>
</Location>

inuti din Virtual host.
Ändra den absoluta sökvägen till mappen där den hemliga lösenordsfilen ska lagras under AuthUserFile. Skriv användarnamnet på de som ska ha tillgång till servern efter Require user.
3. Lägg till längst ned i httpd.conf:

DAVLockDB /tmp/DAVLock
DAVMinTimeout 600

Ändra sökvägen till temp-mappen vid behov.
4. Hoppa in i terminalen och kör

man htpasswd

. Läs hur du skapar krypterade lösenordsfiler för webdavanvändarna.
5. Starta om Apache
6. Anslut genom att i Finder ta Gå -> Anslut till server och skriva in http://din-virtual-host.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 10:37
Ursprungligen av tiki4:

När windowsanvändare lägger upp filer på FTP servern
(MacOS X server 10.2.3) så hänger inte åäö med, ersätts med mumbo jumbo.
Vad göra?

En möjlighet är att sätta ett characterset på ftp-servern, t ex UTF8 och sedan manuellt konfigurera klienterna att använda detta. Alla bra klienter stödjer detta.

Själv kör jag med ISOLatin1 fungerar finfint.

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

En möjlighet är att sätta ett characterset på ftp-servern, t ex UTF8 och sedan manuellt konfigurera klienterna att använda detta. Alla bra klienter stödjer detta.

Själv kör jag med ISOLatin1 fungerar finfint.

/Kalle

Det kan väl tänkas fungera då man har kontroll på klienterna men i normalfallet har man inte det. När man ber en kund att de ska använda FTP så är det Explorer som gäller. Ber man dom testa med en FTP-klient så ryggar dom flesta.

Den typiska normalanvändaren kommer att använda Explorer och ladda upp filer med svenska tecken.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-01 14:31

Jag försöker få mina FTP användare att gå över till SFTP. Med Transmit är det enkelt. Och snabbare och säkrare.

Kontentan av det hela är väl att MS "hittar på" ett eget FTP-potokoll. De behöver inte bry sig om saken är standardiserad eller ej - finns den i Windows är den ju liksom standard resonerar dom. Så det funkar därför mellan två Win-maskiner.

I mitt fall bad jag dom zippa skiten så packas det upp ok på min sida.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-20 19:16

Jag skulle gärna se en bra lösning så att ftp-servern i OS X hanterar alla filer, oavsett hur de är döpta.

Vi körde tidigare WarFTP på Win NT, och där var det inget problem. Nu har vi bytt ut NT-burken mot en Xserve, och nu måste våra kunder anpassa sig till begränsningen. Det känns inte helt bra.

Att byta till WebDAV känns inte heller som en bra lösning. Dels så har "alla" redan en ftp-klient, men "ingen" har en WebDAV-klient (Finder räknas inte). Dels så funkar rättigheter och så lite annorlunda med WebDAV.

FTP är inarbetat, snabbt och enkelt. När andra ftp-servrar har klarat åäö i flera år så tycker man ju att Mac OS X Server 10.3.9 inte borde ha några problem med det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-21 08:25

Jag gillar inte FTP det är aldelles för osäkert. Använd SFTP istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 10:15

Fortfarande, och om och om igen

FTP är ett skitgammalt protokoll.
FTP suger för det mesta getpung.
FTP klarar inte av alla nya tuffa saker som finns (som standard)
Om ni måste skicka filer med åäö och vill behålla det. Packa ihop filen i en zip eller liknande.
I övrigt så acceptera att teckenkonvertering inte alltid är fungerande och att tack vare alla olika teckenformat så får vi vara nöjda med det vi får.

Ungefär...

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 08:44

Vad rekommenderar Glemme då?

Vi anvander oss av FileFlow's FastSend. Funkar kalasbra. Lite dyrt dock, samt sa kravs ett litet browser plug-in vilket skrammer bort ratt manga. http://www.fileflow.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 11:48

Om man vill ha ftp, skippa åäö
om man vill ha ftp och åäö, zippa ihop filerna
om man vill ha åäö och inte ftp, vad som helst, webdav e trevligt tex...

/glemme

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-03 17:29

Glemme, kan inte du förklara hur du har tänkt dig att ersätta ftp med webdav?

Vad jag vet så är det Apache som hanterar webdav-trafiken och att inloggning därmed är utspelad och grupp och användare blir www.

Visserligen ska man ju kunna använda realms, och det har jag inte testat med webdav. Men rimligtvis så fungerar det lika som vanligt, vilket innebär att du inte kan styra användare till olika kataloger och därmed hindra användare från att se varandras saker.

Men ska man bara ha en enda stor ormgrop där alla kastar in allt och kan kolla på allt, så visst.

Men du får gärna upplysa mig om bättre sätt att utnyttja webdav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 00:54

du får använda realms annars blir det som du säger ett råttbo.. Men du har sjukt mycket trevliga funktioner i webdav för att styra vad användare får och inte får göra.

/glemme

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-04 13:58

Du får gärna berätta lite mer om de sjukt trevliga funktionerna, för de känner jag inte till. Du kanske pratar om 10.4 iofs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 14:30

IETF om WebDAV (deras RFC): http://www.ietf.org/rfc/rfc3744.txt

Apaches dokumentation om deras WebDAV: http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_dav.html

Bra startsida om webdav: http://www.webdav.org/

Mer om tekniken i mod_dav som ingår i Apache: http://www.webdav.org/mod_dav/

Där har ni bra sidor att börja med. Detta gäller oavsett operativsystem och har bara att göra med jusst WebDAV.

/glemme

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-10 10:21

Tjena

Nu är det dags att rycka liv i detta trevliga ämne igen.

Följande har hänt:
Någon som kör windows har skickat en massa filer till min pureftpd. I loggen på pureftpd Manager ser man att den har tagit emot filerna som givetvis innehåller en massa trevliga tecken. Sen finns det inte ett spår efter filerna. Någonstans borde de väl hamna?

Fråga 2: kan man konfa pureftp att nixa filer med "konstiga tecken" direkt så man slipper detta? Gärna med ett vettigt felmeddelande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-10 10:29

Vi har en leverantör som för en tid sedan bytte ftp-server. Efter bytet kan vi inte längre skicka filer med åäö i namnet, vilket funkade utmärkt innan. Det konstiga är dock att det som händer är att filerna försvinner när vi kopplar ner. Man ser att filerna ligger där när överföringen är klar, men om man kopplar ner och kopplar upp igen så är de borta.

Det tog ett tag innan vi kom på vad problemet med filer som försvann var...

Mitt problem är det omvända: När Windows-användare ansluter till min FTP-server har ÅÄÖ i filnamn bytts ut mot mumbo-jumbo. För vissa går det inte att ladda ned. Men när jag ansluter från Mac är det förstås inget problem med ÅÄÖetc.

Ett lika olösligt problem? Kör PureFTPd Manager.

/
Johan

1
Bevaka tråden