Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SQL till Excel

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 16:18

Har en SQL-db med en massa namn med tillhörande adresser. Vill nu överföra dessa till ett Excelblad (eller Word) för att kunna skriva ut detta blad på ett ark med klisterlappar (av bestämd storlek). Hur gör jag?

Klisterlapparna klistras sen på kuvert som sedan åker iväg med snailmail. Jo jag vet.. men än så länge finns inte teleporteringsmanicker.

Ursprungligen av c5j:

Har en SQL-db med en massa namn med tillhörande adresser. Vill nu överföra dessa till ett Excelblad (eller Word) för att kunna skriva ut detta blad på ett ark med klisterlappar (av bestämd storlek). Hur gör jag?

Vad är det för databas?

Detta funkar i standard SQL om det funkar i MySQL vet jag inte:

spool filnamn.csv
set termout off
set pagesize 0
set heading off
set feedback off
select kolumn1||';'||kolumn2||';'||kolumn3 from table; 
quit

Sedan öppnar man filen filnamn.csv innifrån Excel (visa alla filer) och väljer import med separator och väljer semikolon som separator osv

• Medlem
  • 2005-04-13 20:30

spool filnamn.csv
set termout off
set pagesize 0
set heading off
set feedback off

Är standard SQL*PLUS kommandon för Oracle inte standard SQL. dvs spool, och set kommandona
är interna SQL*PLUS inte SQL kommandon. Hur som hellst så är idèn iaf presenterad , spoola ut datat från tabellen till en komma separerad fil och läs in detta i Excel. (Kommer inte ihåg syntaxen på rak arm för att spool till komma separerad fil med MySql men det går att göra , har gjort det själv)

Mvh
/Ulf

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-13 21:20

phpmyadmin kan väl ordna detta?

Exportera -> "CSV for MS Excel data"

• Oregistrerad
  • 2005-04-13 22:10

Har inte Excel till Mac, men finns inte frågeverktyget? Med det ska du kunna koppla dig till databasen och ställa frågor som matas ut i arket.

/Y

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 17:34

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'
Line 1: Incorrect syntax near '.'.

Säger den när jag kör spool å de..

• Oregistrerad
  • 2005-04-18 20:11

Det är för att det, som ovan nämnts, är Oraclespecifika kommandon.

Har ingen SQL Server, men kolla:
http://www.intechsolutions.com.au/Help/ExportExamples.asp

Verkar vara ganska lätt.

/Y

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-19 09:50
Ursprungligen av c5j:

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e14'
Line 1: Incorrect syntax near '.'.

Säger den när jag kör spool å de..

Detta tolkar jag som att det är en SQL-Server och inte mySQL du har. Är det så?

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 11:29
Ursprungligen av axpax:

Detta tolkar jag som att det är en SQL-Server och inte mySQL du har. Är det så?

Stämmer nog.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-18 22:13

Kör du SQL-server så kolla under DTS, "Data Transformation Services" så finns det verktyg för export.
Ska det bara vara en gång kan du nog klipp-å-klistra datan från Enterprise Manager eller Query Analyzer.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-19 00:15

Jag gjorde något liknande inför ett projekt.

Exportera databasen till XML från MySQL med hjälp av PhpMyAdmin (eller annat format som Excel kan läsa). Infoga datan i Excel och spara filen. Öppna Word och välj kopplad utskrift och formaterade dokumentet som du vill ha det.

Word för Windows har stöd för etiketter av massa olika storlekar och att göra en kopplad utskrift är guld värt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 11:52

Att få över från SQL:en till Excel (.txt tab-separerad) är ju inte svårt med copy-paste. Men sen att göra adresslappar av det verkar lite klurigare. Använder "Labels"-wizarden men när man tar "Get data" i Word så frågar den efter "Field delimiter" och "Record delimiter". Men där kör det fast för mig lite. Tips?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 11:56

Spara en CSV-fil från Excel istället. Då blir den semikolon-separerad (man kan välja) och då borde allt rulla på.

Field delimiter = Semikolon
Record delimiter = Radbrytning

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-19 12:01

Excel-filen verkar se ut så här:

Förnamn¶
Efternamn¶
adress¶
nånting¶
nånting¶

Vad tror je?

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 13:34

En korrekt CSV-fil ska se ut såhär

Namn;Adress;Nånting;Nånting
Kalle;Norra norrvägen 5;Blabla;Blabla
Emma;Södra sydvägen 18;Hejehej;Hejhej
Pelle;Gatgatan 35;Blabla;Hejhej

Word måste bara kunna importera detta i wizarden. Iofs borde ju den också klara att ta en Excel-fil rakt av. Å andra sidan så vore det kanske inte första gången man får ett bryt på grejer som inte funkar i Word...

1
Bevaka tråden