Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur reparera behörighet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-19 15:28

Sånt här borde jag kunna, men ingen av mina Macar har krånglat på jättelänge.
Kort och gott.. Hur reparerar jag behörighet?

Ursprungligen av filuren:

Sånt här borde jag kunna, men ingen av mina Macar har krånglat på jättelänge.
Kort och gott.. Hur reparerar jag behörighet?

Verktygsprogram>Skivverktyg>markera disken och reparera på

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-21 14:59
Ursprungligen av Errol Garner:

Verktygsprogram>Skivverktyg>markera disken och reparera på

”Om du vill reparera eller kontrollera startskivan så startar du från installationsskivan med Mac OS X .... bla bla.”

Gör jag det så behåller den de tidigare nätverksinställningarna. Och jag tror att det är just DE som bråkar. :/

Ursprungligen av filuren:

”Om du vill reparera eller kontrollera startskivan så startar du från installationsskivan med Mac OS X .... bla bla.”

Skivbehörigheter går fint att reparera direkt i Skivverktyg. Det du beskriver är det som kallas "Reparera skiva" i Skivverktyg, och går att göra i Skivverktyg för alla skivor utom startskivan. Startskivan reparerar du t ex genom att starta från installationsskivan och välja Skivverktyg från menyn direkt i början av installationen.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-19 15:57

Tack. Men vad är säkrast - att göra det via verktygsprogram eller installations-skivan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 15:49

Testa att reparera dom direkt i systemet. Är riktigt effektift.

Starta om datorn och håll inne kringla+s Sen när du kommer till den svarta rutan så skriver du
fsck -f
Då börjar systemet att kolla alla behörigheter (tar ca 1min) Detta kan du behöva göra ett par ggr för att få det helt rent!

sen när du är klar så skriv exit.

Klart å starta om!

//t

Ursprungligen av atomlab:

Testa att reparera dom direkt i systemet. Är riktigt effektift.

Starta om datorn och håll inne kringla+s Sen när du kommer till den svarta rutan så skriver du
fsck -f
Då börjar systemet att kolla alla behörigheter (tar ca 1min) Detta kan du behöva göra ett par ggr för att få det helt rent!

sen när du är klar så skriv exit.

Klart å starta om!

//t

Jo, så kan man göra, men det har inget med behörigheter att göra. Dessutom tycker Apple själva att du inte ska göra detta över huvud taget, om du kör Panther, se sista stycket på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107250 .

fsck kontrollerar och reparerar filsystemet om det är skadat. Från Panther och framåt körs systemet på ett journalförande filsystem (HFS+ Journaled) som standard, vilket i princip betyder att fsck är överflödigt.

Reparerar behörigheter gör man med Skivverktyg, som någon beskrev ovan. Behörigheterna bestämmer enbart vilka användare och grupper som får göra vad med filer i systemet, inget annat. Vill man tvunget göra det med terminalen kan man göra det med diskutil.

1
Bevaka tråden