Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga grafikdrivare i OS X?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 23:47

Fortsätter följetongen i en ny tråd då jag tror att källan till problemet är drivarna för grafikkortet, och diskussionen kanske får en lite annan inriktning.

Jag haft problem med att film jag spelar upp laggar lite lite granna. För er som inte följde den gamla tråden kan jag rekommendera att läsa detta inlägg som jag skrivit.

Har en helt clean installation av senaste Mac OS X. Trodde det skulle lösa sig och blev så jäkla arg när jag upptäckte att det var samma problem nu. Men jag har kommit en bit till i felsökningen, och tror att det har med drivrutinerna att göra, eller nåt i anslutning till dessa.

Har en extra partition för att leka med, så jag gjorde en helt clean installation. Från början såg det bra ut från början, men...

Mina förutsättningar är följande
Dator: PowerMac G5 2x2,5 GHz, 1,5 GB RAM, ATI Radeon 9600XT 128 MB
Skärmar: CinemaDisplay 20" med upplösning 1680x1050
Philips LCD med upplösning 1280x768 (stöder också 1280x960 för 4:3-format)

Så här gick jag tillväga
Efter en helt clean installation + VLC, MPlayer och DivX- samt XviD-komponent i QuickTime så såg det bra ut. Skärmarna är då inställda på 1680x1050 resp 1280x960 (OBS! Inte 1280x768).

Philips-skämen, som är en widescreen-skärm, vill för widescreen ha 1280x768. Av nån anledning så finns inte det alternativet i Systeminställningarna i OS X som default, utan jag är tvungen att installera SwitchResX som låter mig definera själv.

Efter att ha ändrat till de korrekta inställningarna som skärmarna vill ha (1680x1050 resp 1280x768) så uppstår problemet. Filmer jag spelar upp laggar till ojämnt hela tiden. Det syns extra tydligt vid panoreringar i filmen. Det är fortfarande frågan om relativt lite lagg, och vissa har svårt att se det, men om man direkt efter jämför med hur det ska vara så ser de flesta tydligt att det är skillnad.

Alltså...
När jag kör med båda skärmarna inkopplade och med den upplösning som skärmarna vill ha (1680x1050 resp 1280x768) så laggar filmen lite lätt. Det gör den oavsett vilken av skärmarna jag spelar upp filmen på.

Nu till det märkliga:
- Om jag ändrar tillbaka till 1280x960 på Philips-skärmen så ser det bra ut. Ingen lagg på någon av skärmarna.
- Om jag bara kör med Philipsskärmen inkopplad i 1280x768, så ser det också bra ut.

Det är alltså bara när jag har båda skärmarna inkopplade och kör 1280x768 på Philips-skärmen som det laggar.

Lösning på problemet?
Tyvärr kommer jag inte på nån lösning. Med den kunskap jag besitter känns det som om det är något med drivarna för grafikkortet. Känns rätt hopplöst. Vem ska man vända sig till då?

Bör tilläggas att jag även har testat med min powerbook kopplad till samma skärm, och det är samma fel. Sitter ett ATI-kort i den också.

Att skala om bilden belastar ju datorn rätt hårt, kan vara det som är problemet och kanske att videominnet inte räcker till?

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 00:38

Det kan jag inte utesluta eftersom båda skärmarna ska dela på minnet är de klart att det är något som kan ställa till det.

Men,

det konstiga är att om jag kör en högre upplösning, t.ex. 1280x960 så verkar det inte lagga.

• Medlem
  • 2005-04-20 01:17

Jag har testat dina filmer, och vad jag kan se funkar de bra på både min Powerbook och stationära G4.

De som står för allt i din dator är Apple. Har du problem så ska du vända dig till dem. Det enda du egentligen kan göra är att skriva en rad i feedback under OS X på Apples hemsida...

Det verkar ju kanske som att det händer något i S-Video konverteringen, eftersom jag inte kan se något fel på min skärm?

• Oregistrerad
  • 2005-04-23 12:35
Ursprungligen av stfm:

Jag har testat dina filmer, och vad jag kan se funkar de bra på både min Powerbook och stationära G4.

Det verkar ju kanske som att det händer något i S-Video konverteringen, eftersom jag inte kan se något fel på min skärm?

Hur ser din uppsättning ut? Kör du med 2 skärmar (inte speglade)? Kopplar du med S-Video?

Ursprungligen av Stephan H:

Nu till det märkliga:
- Om jag ändrar tillbaka till 1280x960 på Philips-skärmen så ser det bra ut. Ingen lagg på någon av skärmarna.
- Om jag bara kör med Philipsskärmen inkopplad i 1280x768, så ser det också bra ut.

Det är alltså bara när jag har båda skärmarna inkopplade och kör 1280x768 på Philips-skärmen som det laggar.

Jag har testat lite till och jag måste justera mina slutsatser något.

Tydligen så blir det värre när man inte kör 60Hz, och det har färgat mina slutsater tilla att bli lite förvirrade.

Det verkar som om detta problem med laggning är generellt så länge jag kör 2 skärmar samtidigt. Tycker dock fortfarande att det är värre med just 1280x768.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-23 18:31

Finns det någon anledning att inte köra 60 Hz?

• Oregistrerad
  • 2005-04-23 18:39
Ursprungligen av Macus:

Finns det någon anledning att inte köra 60 Hz?

Visste inte att det var att föredra. Oavsett så är det ju forfarande problem.

Dessutom fick nåt tips om att man tittar på film i 25 fps så ska man ha 50, 75 eller 100 Hz.

1
Bevaka tråden