Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mick-förförstärkare till line-in på PowerBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag leker ibland med GarageBand och skulle vilja koppla in en mick. Jag funderar på att köpa en Shure 55 eller likvärdig. Eftersom min PowerBook bara har line-in så måste jag väl ha en mick-förförstärkare? Kan ni rekommendera en prisvärdig sådan?

Kom inte med nåt extremt monster med en massa funktioner. Jag behöver bara en enkel låda som höjer nivån, utan brus och med hyfsad kvalitet. Jag tänker spela in ett spår i taget.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2005-03-26 10:42

Griffin technology har iMic som säkert fyller dina behov.
http://www.griffintechnology.com/products/imic/

Själv kör jag micken via en Sony NetMD vilket funkar hyfsat...

//Peppe

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 10:55
Ursprungligen av Peppe:

Själv kör jag micken via en Sony NetMD vilket funkar hyfsat...

//Peppe

En helt annan fråga, jag funderar på att köpa en HI-MD för att spela in okomprimerat ljud wav för film men jag har inte lyckats få ett tydligt svar. Att SonicStage inte funkar för HI-MD och mac vet jag och att det verkar inte finnas några bra hack som löser problemet.
Men jag har fått svaret att okomprimerat wav borde gå att föra över digitalt via usb till macen.

Peppe har du testa?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2005-03-26 11:33

Nej jag har inte fått det att funka med min NetMD iallfall, men sök här så får du säkert svar på dina frågor:

http://www.t-station.net/forum/

//Peppe

Ursprungligen av Peppe:

Griffin technology har iMic som säkert fyller dina behov.
http://www.griffintechnology.com/products/imic/

Själv kör jag micken via en Sony NetMD vilket funkar hyfsat...

//Peppe

Ett alternativ till iMic finns på Biltema för 169:-

Jag har försökt jämföra de två manickerna, men det är lite svårt.

Så här står det om Biltemas USB-grej:

"- Total Harmonic Distortion (T.H.D.): < 1 %
- Frekvens återgivning: 50 Hz ~ 18 kHz
- Linjeutgång signalspänning: 500 mV ±100 mV
- Linjeutgång impedans: 10 K ± 2 K Ohm
- Hörlurar uteffekt: Normal: 50 mW Max: 80 mW vid 32 Ohm
- Mikrofoningång: använd endast kondensatormikrofon"

Om iMic står det inget om distortion, men det står att den kör 24 bits sampling internt.
Sen är den ju mycket dyrare . . . tja, int' vet jag.

  • Medlem
  • 2005-04-20 18:47
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag leker ibland med GarageBand och skulle vilja koppla in en mick. Jag funderar på att köpa en Shure 55 eller likvärdig. Eftersom min PowerBook bara har line-in så måste jag väl ha en mick-förförstärkare? Kan ni rekommendera en prisvärdig sådan?

Kom inte med nåt extremt monster med en massa funktioner. Jag behöver bara en enkel låda som höjer nivån, utan brus och med hyfsad kvalitet. Jag tänker spela in ett spår i taget.

audio buddy är en bra och prisvärd preamp under 100o spänn. den borde passa dina behov.

http://www.m-audio.com/products/en_us/AudioBuddy-main.html

griffin-grejen har ingen xlr-ingång som behövs för en shure 55a.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 19:28

ART Studio V3, 900:-
Billig och bra.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-20 20:27

Alltså jag har en iMic och lånade en mikrofon av en kompis. Problemet är att in-nivån är så låg så att det knappt hörs det man spelar in. måste SKRIKA!
Går det att förstärka ljudet utan mikrofonförstärkare eller? (Alltså med mjukvara)?

Som några förstår är jag helt ny på detta område...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 07:37

iMicen går ju att ställa om mellan Line-in och Mic med hjälp av den där lilla "strömbrytaren" på kanten. Har du testat att ändra läge på den? Det är samma hål för Line-in som för Mic.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-21 07:55
Ursprungligen av osve97:

iMicen går ju att ställa om mellan Line-in och Mic med hjälp av den där lilla "strömbrytaren" på kanten. Har du testat att ändra läge på den? Det är samma hål för Line-in som för Mic.

Ska testa det!
*känner mig dum*

Tack för tipset!

/M

1
Bevaka tråden