Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder hänger sig vid kopiering från Windows burk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 15:26

Hej!

Har råkat ut för en konstigt problem.
Vid överföring av filer från en XP burk till en Mini låser sig Finder efter ett tag.
SBOD (Spinning Ball Of Death) visar sig och Finder är död. Det går inte att avsluta Finder och en ps aux visar att processen ligger kvar även efter en tvångsavslutning.

Lite surfande visar att andra har samma problem, men ingen hade någon lösning.

Finns det någon här som råkat ut för samma problem eller har någon lösning på det?

/matt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 11:45

Samma problem, ingen lösning. Möjlig orsak, dock.
Jag har varit uppkopplad via trådlöst, och upptäckte att AirPort strulade (tappade kopplingen). Försökte starta om accesspunkten men det visade att den var tvärdöd. Jag har aldrig haft några problem innan, men jag antar att dålig koppling (i mitt fall trasig accesspunkt) kan orsaka detta.

jag hade samma problem på min förra Powerbook 17 1.33 Ghz men utan någon lösning!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-21 15:44

Kan svära på att jag redan skrev i den här tråden men here goes:

Problemet uppenbarar sig, i de flesta fallen, när kopiering sker mellan en trådad och en trådlös dator.
Vid större filer pallar inte de flesta hemma routers av den trafiken av nån anledning och dör/blir överbelastade/kräver restart.

Prova med att kopiera filer när båda datorerna är kopplade med kabel.

Har haft nu säkert 4 netgear routers hemma som sket ner sig vid sån kopiering. De är lätta att fixa iaf då de överhettas och då får man bygga in lite flänsar och fläktar i de för att de ska hålla.

Skriv gärna lite mer om era nätverksuppsättningar oxo, kan ju vara annat.

mvh
b0bben

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 19:11
Ursprungligen av b0bben:

Kan svära på att jag redan skrev i den här tråden men here goes:

Problemet uppenbarar sig, i de flesta fallen, när kopiering sker mellan en trådad och en trådlös dator.
Vid större filer pallar inte de flesta hemma routers av den trafiken av nån anledning och dör/blir överbelastade/kräver restart.

Prova med att kopiera filer när båda datorerna är kopplade med kabel.

Har haft nu säkert 4 netgear routers hemma som sket ner sig vid sån kopiering. De är lätta att fixa iaf då de överhettas och då får man bygga in lite flänsar och fläktar i de för att de ska hålla.

Skriv gärna lite mer om era nätverksuppsättningar oxo, kan ju vara annat.

mvh
b0bben

jo det stämmer. Det här inlägget skrev jag först i mac mini forumet men insåg att det här var ett bättre lämpat forum. Jag gjorde en snygg liten dubbel postning... (jag är ju n00b här på forumet och vet inte hur man raderar inlägg). Nu har det ursprungliga inlägget flyttats hit.

/matt

Har haft liknande problem med min iBook. Då var det via korsad kabel iofs. Lillasyrran kopierade film, och jag satt och pysslade samtidigt. Plötsligt så fastnade den i "halvzoomat" expose. Låter som att den fick lite för mycket att göra. Kan mer minne hjälpa? Kör med 256 nu.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-22 10:35
Ursprungligen av irrelogical:

Har haft liknande problem med min iBook. Då var det via korsad kabel iofs. Lillasyrran kopierade film, och jag satt och pysslade samtidigt. Plötsligt så fastnade den i "halvzoomat" expose. Låter som att den fick lite för mycket att göra. Kan mer minne hjälpa? Kör med 256 nu.

Mer minne hjälper nästan alltid, och 256 är i minsta laget, satsa på en 512-768 i en bärbar.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-21 16:10

Jag har samma problem med min finder. senast jag provade var med en mapp med mp3 på totalt 6GB

Har en pc med tråd till en linksys wrt54gs sen trådlös till min powerbook 1,5GHz 12"

1
Bevaka tråden