Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger kräver 256MB minimum jfr med Panthers 128MB - påverkar det prestandan?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 01:16

Sorry.. problem med att formulera rubriken den här tiden... Men jag funderade lite på minneskravet i Tiger.. nu till frågan:

Jag har en iBook G4 1.2 med 512 MB RAM. Jag kör bl.a. Virtual PC som kräver lite tilldelat RAM det med.

Kommer Tiger att bli slöare än Panther för mig eftersom Panther endast kräver 128MB (jag har ju inte lika mycket minne över för andra program med Tiger)?

Har egentligen inte råd att köpa mer minne just nu... så förlorar eller vinner jag i prestanda med Tiger? (Alltså blir Tiger snabbare eller slöare med 512MB än vad Panther är med 512MB?)

Ursprungligen av Ramirez:

Sorry.. problem med att formulera rubriken den här tiden... Men jag funderade lite på minneskravet i Tiger.. nu till frågan:

Jag har en iBook G4 1.2 med 512 MB RAM. Jag kör bl.a. Virtual PC som kräver lite tilldelat RAM det med.

Kommer Tiger att bli slöare än Panther för mig eftersom Panther endast kräver 128MB (jag har ju inte lika mycket minne över för andra program med Tiger)?

Har egentligen inte råd att köpa mer minne just nu... så förlorar eller vinner jag i prestanda med Tiger? (Alltså blir Tiger snabbare eller slöare med 512MB än vad Panther är med 512MB?)

Panthers krav på 128 MB var väl mest en ploj tror knappt någon kört det med så lite minne. Tiger kommer med stor sannolikhet kännas raskare på din dator än Panther men möjligtvis så slår datorn i minnestaket fortare speciellt med fler program igång samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:58
Ursprungligen av Errol Garner:

Panthers krav på 128 MB var väl mest en ploj tror knappt någon kört det med så lite minne. Tiger kommer med stor sannolikhet kännas raskare på din dator än Panther men möjligtvis så slår datorn i minnestaket fortare speciellt med fler program igång samtidigt.

Jag har kört Panther med 64MB minne. Min 512MB-modul började strula och det såg först ut som om datorn bara kände igen 256MB minne, sedan rasade modulen helt och jag satt kvar med endast de fastlödda 64MB. Jag kunde knappt göra nånting med macen, så fort jag öppnade ett fönster i Finder rasslade hårddisken rejält, antagligen en massa swappande med virtuella minnet. Konstigt att inte Mac OS lade av helt tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 07:14

Eftersom Apple alltid har gjort sina uppdateringar av Mac OS X snabbare än föregångarna, tror (hoppas) jag inte att detta är något undantag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 08:04

Jag tror faktiskt inte att vi kommer se dom prestandaökningarna vi har sett i tidigare uppgraderingar, tror nog det börjar ta slut på optimeringar, nu kommer det nya funktioner istället. Tiger med spotlight och dashboard kräver nog lite mer minne än vad Panther gjorde. Tror dock att dina 512 kommer räcka ett tag till.

Vet inte hur mycket sanning det ligger bakom dessa grafer, sidan bakom är på franska, eller hur de är gjorda.

Intressant att Alu-böckerna ser så tillpass stor skillnad (+50%) under "cpu"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 10:33

Tiger kommer ge bättre prestanda än Panther med fler funktioner. Vissa saker (spara dokument) kanske tar lite lite längre tid då allting måste indexeras mot Spotlight databasen (som jag fattat det). Annars är mycket av OSX byggstenar än mer optimerade i Tiger.

Vissa funktioner kommer kräva mer avancerad hårdvara för att nyttjas (Core Image/Quartz 2D Extreme), andra saker kommer du ändå nyttja direkt (Quartz är i sig grymt mkt mer optimerad = snabbare grafikuppritning, QuickTime 7 är grymt mkt mer optimerad etc.).

MEN jag tror även Tiger kommer kräva lite mer minne - HD, RAM och VRAM.

HD: Fler funktioner och inbyggda program samt Spotlight tar plats
RAM: Fler funktioner igång tar mer RAM (Spotlight, Dashboard m.m.)
VRAM: Mer av GPU:n används, mer saker cachas i ditt grafikminne.

Så jag tror man ökat minimumkravet för Tiger pga ovan. Men slöare blir det definitivt inte. Sen ska man väl i realiteten säga att en OSX Panther Maskin med mindre än 256MB RAM är svårkörd, helst 512MB eller mer bör man ha. Tiger lär klara sig fint med 512MB, men "bör ha" steget kanske ligger åt 768 eller 1 GB nu då...

Nya minnsekravet kanske är för att ma ska kunna köra lite widgets i Dashboard smidigt?

Jag har använt Tiger nästan-GM på en bekants iBook G4 1 Ghz med 512 Mb. Det är avsevärt snabbare än Panther, fönster-wiggletestet går äntligen undan Jag har inte sett sånt flyt och respons i ett GUI sedan jag använde FluxBox på Linux. Du kommer bli så nöjd!

Ramirez,

Om jag var du skulle jag köpa ett 512 Mb RAM-minne till din dator istället för att köpa Tiger, de kostar ju ungefär lika mycket (minnet är nog lite billigare t o m).
Tiger kan du ju köpa senare istället och RAM är alltid bra.

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

Ramirez,

Om jag var du skulle jag köpa ett 512 Mb RAM-minne till din dator istället för att köpa Tiger, de kostar ju ungefär lika mycket (minnet är nog lite billigare t o m).
Tiger kan du ju köpa senare istället och RAM är alltid bra.

- Slice -

Nej klart bättre investering att köpa Tiger först med tanke på optimeringarna och alla nya funktioner och sedan så småningom utöka minnet. 1GB minneskretsarna är snart nere i vettig prisklass.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 16:12
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej klart bättre investering att köpa Tiger först med tanke på optimeringarna och alla nya funktioner och sedan så småningom utöka minnet. 1GB minneskretsarna är snart nere i vettig prisklass.

Jepp, det är så jag har tänkt. Har redan förbeställt Tiger... och om man ska satsa på minne så är det lika bra att satsa fullt ut... dvs på en 1GB minnesticka... Hoppas bara att priset blir vettigare snart... och som många skrivit... prestandan borde bli smidigare med Tiger i alla fall... åtminstone hoppas jag så..

G4 350

Vad tror ni som satt er in i operativsystemets fördelar och prestanda. Bör jag satsa på Tiger?
Jag har medvetet halkat efter och kör Jaguar på min gamla G4 350 i väntan på tiger.
Har hunnit få in
512 ram
ett 32mb raden kort. (stödjer inte core Image/Video vad jag förstår)
hdar 120+40+30 GB
DVD DL+/-

Tänkte köpa panther men har som sagt stått ut med jaguar.
(SKYPE kräver Panther för att fungera. så det har jag inte kunnat testa)
Är det värt pengen att satsa 1200 spänn på min gamla burk tycker ni som vet.

Ursprungligen av macdanne:

Vad tror ni som satt er in i operativsystemets fördelar och prestanda. Bör jag satsa på Tiger?
Jag har medvetet halkat efter och kör Jaguar på min gamla G4 350 i väntan på tiger.
Har hunnit få in
512 ram
ett 32mb raden kort. (stödjer inte core Image/Video vad jag förstår)
hdar 120+40+30 GB
DVD DL+/-

Tänkte köpa panther men har som sagt stått ut med jaguar.
(SKYPE kräver Panther för att fungera. så det har jag inte kunnat testa)
Är det värt pengen att satsa 1200 spänn på min gamla burk tycker ni som vet.

Jag skulle lånat tiger av en kompis eller så och testat det först. Funkar det, så köp det - annars är det ju waste of money. Det verkar gå bra på min Powermac G3 400@450, 600MB ram, 120GB Seagate 7200.7 och Radeon 9200.

Ursprungligen av Ramirez:

Jepp, det är så jag har tänkt. Har redan förbeställt Tiger... och om man ska satsa på minne så är det lika bra att satsa fullt ut... dvs på en 1GB minnesticka... Hoppas bara att priset blir vettigare snart... och som många skrivit... prestandan borde bli smidigare med Tiger i alla fall... åtminstone hoppas jag så..

Billigt Kingston RAM, kanske Kingston Value RAM.

EDIT: "ValueRAM by Kingston" är det enligt datorgallerian, det är väl i princip likhetstecken med bra kvalitet?

Ursprungligen av Svampisen:

Billigt Kingston RAM, kanske Kingston Value RAM.

EDIT: "ValueRAM by Kingston" är det enligt datorgallerian, det är väl i princip likhetstecken med bra kvalitet?

Jag tänkte bara påpeka att det minnet jag länkade till inte fungerar med PowerBook och iBook, isåfall är det det här minnet man ska ha. Tror jag...

http://www.datorgallerian.com/Shop/Index.php?ArticleId=KVR333X64SC25/1G

Tror ni att en iMac G3 400MHz DV/SE med 256MB RAM klarar Tiger?
Phanter går väl hyffsat i alla fall, men undrar om Tiger går bättre eller sämre!?
//Jakob

Ursprungligen av pite_jakke:

Tror ni att en iMac G3 400MHz DV/SE med 256MB RAM klarar Tiger?
Phanter går väl hyffsat i alla fall, men undrar om Tiger går bättre eller sämre!?
//Jakob

Jodå, jag testade med G3 450, 600MB ram, snabb disk och R9200 PCI - det fungerar, men panther går snabbare, speciellt då jag kör med ett hack (pci extreme) som gör att jag kan köra Quartz Extreme trots PCI-bus. Jag rekommenderar dig att köra Panther + PCIEXTREME-hacket.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-04-28 13:35

En minnesfråga till.

Jag har en gammal Titanium smörgåsbricka PB 550 med 256 mb ram.

Kan jag förhoppningsvis väcka nytt liv i den med ytterligare minne (256 mb extra) inklusive Tiger?
Vore ju kanon istället för att springa och köpa ny utrustning!?

Och vilka minnen passar till bästa pris? (Skall kolla länken till det som en av er föreslog).

— Jobbar mer och mer yrkesmässigt på den med grafik, då den tidigare varit hemdator snarare.
Eventuellt kanske någon har andra uppgraderingstips för PowerBook 550?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:52
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Jag rekommenderar dig att köra Panther + PCIEXTREME-hacket.

Det går inte på en iMac DV. Grafikkortet (Rage 128) stödjs inte av Quartz Extreme. Kortet är f ö AGP-anslutet.

Håper min 1,5ghz 12" PB med 512 minne blir snabbare. Har kanskje økonomi til å bytte ut til 768mb men ikke opp til 1,256gb. Tror jeg venter til folk har testet Tiger på lik maskin som jeg har.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-15 15:45

Någon som tror på ryktet om att standard med Tiger kommer bli 512??

Ursprungligen av Abbe83:

Någon som tror på ryktet om att standard med Tiger kommer bli 512??

Ja så lär det bli minnespriserna har ju rasat och alla Powerbook levereras redan med 512MB som standard. Möjligtvis undantas iBook och Mac mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 22:09
Ursprungligen av Ramirez:

Sorry.. problem med att formulera rubriken den här tiden... Men jag funderade lite på minneskravet i Tiger.. nu till frågan:

Jag har en iBook G4 1.2 med 512 MB RAM. Jag kör bl.a. Virtual PC som kräver lite tilldelat RAM det med.

Kommer Tiger att bli slöare än Panther för mig eftersom Panther endast kräver 128MB (jag har ju inte lika mycket minne över för andra program med Tiger)?

Har egentligen inte råd att köpa mer minne just nu... så förlorar eller vinner jag i prestanda med Tiger? (Alltså blir Tiger snabbare eller slöare med 512MB än vad Panther är med 512MB?)

Yes!! Maxade minnet idag

1256 härliga MB!! Märker skillnaden tydligt!! Underbart med maxat minne... Måste säga att 512 MB är för lite för Tiger speciellt ifall man vill göra något utöver standardgrejerna (surfa, ordbehandling m.m.). Första gången jag kör med max minne på någon dator

Ursprungligen av Ramirez:

Yes!! Maxade minnet idag

1256 härliga MB!! Märker skillnaden tydligt!! Underbart med maxat minne... Måste säga att 512 MB är för lite för Tiger speciellt ifall man vill göra något utöver standardgrejerna (surfa, ordbehandling m.m.). Första gången jag kör med max minne på någon dator

Trevligt. Vad köpte du för ram? Själv är jag hyfsat nöjd med 768MB

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 05:47
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Trevligt. Vad köpte du för ram? Själv är jag hyfsat nöjd med 768MB

Köpte från Macoteket.. jag vet att det inte är det allra billigaste men del blev så ändå. Jag köpte 1GB mest på grund av att jag sysslar med musik. Tror att man kommer väldigt långt med 768MB med
Men när det kommer till musikinspelning så är det ju alltid bra att ha så mycket minne som möjligt.

Jodå, klarat mig fint än så länge. Men på vilket sätt tar musik så mycket ram minne? Förstår ju att drar men så himla mycket?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 11:33
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Jodå, klarat mig fint än så länge. Men på vilket sätt tar musik så mycket ram minne? Förstår ju att drar men så himla mycket?

Ifall man använder många spår samtidigt så blir prestandan bättre med mer minne, här ska man helst ha så mycket som möjligt. I värsta fall börjar ljudet hacka. För att vara on topic så kände jag för att maxa minnet därför att Tiger kräver lite mer minne än Panther. Men jag tror att 768MB ska räcka hur bra som helst... Jag ville maxa för att jag tidigare hade 512MB och tyckte att det var onödigt att sätta in mer minne om det bara skulle ha varit 256MB mer. En annan grej som spelade in är att jag använder Virtual PC och skillnaden där är väldigt stor när man kan allokera enormt med minne för XP, här känns det skönt med att ha mycket minne att ta av; på det sättet känns både Tiger och XP rappa fast man kör en del program i båda. Och som jag sa tidigare, jag har aldrig någonsin tidigare haft en dator med max minne... ville prova.

1
Bevaka tråden