Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priset på Tiger sänkt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jag missat något eller har Apple sänkt priset på MacOSX, brukade det inte kosta 1.495 kronor inkl. moms - nu är det *bara* nere i 956kr (1195kr m.moms)... det gör ju saken 300 gånger lättare att banka på Machusets eller annan återförsäljares dörr den 29:e. ( Undar vad Longhorn kommer att kosta när det släpps ).

Nu är det säker någon bezzervisser som skriver att detta finns det redan ett inlägg om - ber i så fall så mycket om ursäkt.

Olle

Det har säkert redan nämnts som du säger, men visst, det stämmer! Operativsystemet numero uno är billigare än sin föregångare!

Oavsett pris (nästan i alla fall) så kommer undertecknad att hänga på låset hos Macforum i Gbg den 29e

• Oregistrerad
  • 2005-04-21 16:11

Egentligen borde det vara ännu billigare.

Det är en aning tidigt att uttala sig kanske men de mördande häftiga och nödvändiga funktionerna som man inte kan klara sig utan verkar vara få. Spotlight är väl trevligt men inte söker jag efter filer hela dagarna.. En ordentlig optimering av koden med bättre prestanda på befintlig hårdvara hade suttit fint. En dator som startar på 5 sekunder hade varit en innovation i stil med Steve Jobs ständiga tjat om att allt är så "Amazing!".

Eller är det någon annan som fullkomligt hoppar jämfota av glädje över 10.4 Tiger?

Ursprungligen av Danne Adolphson:

Trevlig när det börjar närma sig gränsen för gratis - kanske ska man inte glömma att WindowsXP (Pro), Svensk kostar 4.095 kronor... kanske Apple skulle börja med olika versioner av OSX, typ MicrosoftsXP Home som är en aningen billigare även fast den kostar 2.695 kronor. Nä föresten när allt kommer omkring så är hela OSX *Pro* redan från början.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-21 16:59

Det är en aning tidigt att uttala sig kanske men de mördande häftiga och nödvändiga funktionerna som man inte kan klara sig utan verkar vara få. Spotlight är väl trevligt men inte söker jag efter filer hela dagarna.. En ordentlig optimering av koden med bättre prestanda på befintlig hårdvara hade suttit fint. En dator som startar på 5 sekunder hade varit en innovation i stil med Steve Jobs ständiga tjat om att allt är så "Amazing!".

Eller är det någon annan som fullkomligt hoppar jämfota av glädje över 10.4 Tiger?

Mina datorer startar från vila på ca 1.5 sekunder, så jag förstår inte varför 5 sekunders start skulle vara så "amazing". Startar om gör du ju ändå max ett par gånger per månad så det kvittar väl om du hinner ta en kopp the då?

Problemet som jag ser det är att Panther är såpass bra att det kan vara svårt att få över användare till det nya systemet direkt. När det börjar dyka upp en massa coola tredjepartsprogramm som utnyttjar CoreData, SyncServices och CoreImage tror jag dock många kommer uppgradera pga. att dessa funktioner endast kommer funka på Tiger.

En anledning till att byta tycker jag kan vara att det går rejält mycket snabbare i själva systemet.
Sen så kanske det på ytan egentligen inte är så mycket godis men jag antar att det inte alltid är själva ögongodiset som är det viktiga.

Sen så tycker jag det är synd att smart folders blev en liten besvikelse.

Men jag ser verkligen fram emot att köpa fler licenser - exempelvis till redigeringen med nya fcp studio. Fast det får allt vänta en stund. Trist att svära i onödan när man klipper.

Ur en användarsynvinkel vore det ju bäst om alla program och all hårdvara var gratis, eller hur? Jag tycker priser på 129 dollar för ett OS är helt ok, det handlar om några års utveckling och förbättringar. Däremot sticker det lite att Apple skippat alla former av uppgraderingspriser (annat än om du köpt en dator precis innan), du får inget för att du köpte Panther året innan.

De som verkar ha hoppat högst hittills är utvecklarna som är lyriska över Core Data (se mer här). Det är inget som du som användare direkt ser nyttan av, men på längre sikt så. Speciellt när det börjar komma program som är skrivna enbart för 10.4.

För oss vanliga användare så dröjer det väl ett tag innan man sett fördelarna i praktiken. Då vet man om Dashboard och Spotlight är något att ha mm. När Exposé kom så var det många som var skeptiska, andra var exalterade. Nu nåt år senare kan man konstatera att vissa inte använder det och andra gör det hela tiden.

596 för studenter, så inget Macforum för mig inte den 29:e.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-21 17:51
Ursprungligen av Leftrustle:

596 för studenter, så inget Macforum för mig inte den 29:e.

597...? Nån som vet varför det kostar olika mycket beroende på om man går in på Apple Store Education eller via CSN-koret (Mecenat Store?). 795 respektive 597 kr. Båda med gratis frakt.

Ursprungligen av Spiken:

597...? Nån som vet varför det kostar olika mycket beroende på om man går in på Apple Store Education eller via CSN-koret (Mecenat Store?). 795 respektive 597 kr. Båda med gratis frakt.

Mecenat har förhandlat till sig bättre priser på Apples programvara, 50%.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-21 18:15
Ursprungligen av Olle@mac:

Har jag missat något eller har Apple sänkt priset på MacOSX, brukade det inte kosta 1.495 kronor inkl. moms - nu är det *bara* nere i 956kr (1195kr m.moms)... det gör ju saken 300 gånger lättare att banka på Machusets eller annan återförsäljares dörr den 29:e. ( Undar vad Longhorn kommer att kosta när det släpps ).

Nu är det säker någon bezzervisser som skriver att detta finns det redan ett inlägg om - ber i så fall så mycket om ursäkt.

Olle

Är indet det mycket beroende på att dollarkursen är låg?

Ursprungligen av knappen:

Jo, det stämmer

Ursprungligen av knappen:

Precis, både Panther och Tiger kostade/kostar 129 dollar.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 15:10

superebjudande! :eek:

ett till ett storleks tiger när man köper OSX 10.4 .... här

rofl....

hoppas Tiger är lite snällare än en tiger....

/miska

1
Bevaka tråden