Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att förstora bilder på?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag ska göra en trycksak där det ska ingå ett flertal bilder i storlek 1 gånger 1 meter och även större...

Min fråga är: vilken är den bästa metod att skala bilder upp till den storleken? Finns det plugins till photoshop eller fristående program som ger bättre resultat än om man bara förstora som vanligt i PS?

Hur stora måste bilderna vara minst (storlek + dpi) för att resultatet ska bli bra?

Evigt tacksam för snabba svar!

//Bruno

En vanlig tumregel för gråskale- och fyrfärgsbilder är 2x tryckrastrets täthet, men även neråt 1,5 ser drägligt ut. Tanken är att pixlarna i bilden alltid ska vara tillräckligt små för att "gömmas" i rasterpunkterna.

Så i ett bättre magasin som trycks med rastertätheten 150 lpi skulle bilden alltså behöva hålla 300 dpi i 100% storlek för optimal kvalitet. Dagspress kör med 85-100 linjers raster så där klarar sig bilderna med ca 170 dpi upplösning. Plotterutskrifter brukar se bra ut redan vid 80-90 dpi och stora väggvepor (som när de klär in fasader under ombyggnad) brukar nog inte hålla mer än ca 12-36 dpi. Där pratar vi STORA rasterpunkter

Så du behöver alltså veta metod och raster som bilderna ska köras ut med för att kunna avgöra upplösningen. Photoshop CS:s bikubisk mjukare eller skarpare, beroende på bild, ger oftast tillräckligt bra resultat vid interpolering. Blir det inte bra med det, så blir det knappast användbart med nåt specialprogram heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 10:39

Gör ett funktionsmakro:
Bild>Bildstorlek, välj procent i dokumentstorlek och sätt den till 105% med bibehållna proportioner. Välj Bikubisk mjukare som metod. Sen har du ett ett funktionsmakro som man kan sitta och trycka på tills önskad storlek på bilden uppnås. Skärpan kan du justera senare.

Det finns ett program/plugin som heter Photo Zoom Pro (tidigare S-spline) som jag gillar. De har en trial-version på sin sida.

http://www.trulyphotomagic.com

Jag hittade även en sida som heter Interpolate this där det skrivs om ämnet.
http://www.interpolatethis.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-22 14:40

[QUOTE="Anders Täpp"]Det finns ett program/plugin som heter Photo Zoom Pro (tidigare S-spline) som jag gillar. De har en trial-version på sin sida.

http://www.trulyphotomagic.com

Den var rätt buggig ^^
Fick Photoshop att krascha varje gång jag skulle testa.

Har tidigare kört med Genuine Fractals men tycker skillnaden är så marginell vid uppsamplingar + att Photoshop har blivit ganska bra på det. Speciellt om man gör det i små etapper. Men det blir ju lite knapptryckande iof.

Jag har aldrig kört den som plugin, bara som fristående program och då har den varit mycket stabil.

Tack för alla svaren...

/Bruno

1
Bevaka tråden