Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa DVD filmer

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 13:32

Hejsan alla undrar om det går att rippa DVD filmer på macen eller finns inte den teknologin där än lol...?

Någon som vet om man Deamon tools finns till mac eller någon bra motsvarighet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 13:33
Ursprungligen av Abbe83:

Hejsan alla undrar om det går att rippa DVD filmer på macen eller finns inte den teknologin där än lol...?

MacTheRipper är bra

Mactheripper och sen Handbrake för att göra avi av vob. T.ex.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 13:53

oki vill bara rippa från dvd skiva o bränna så man kan se på dvd asså inte till avi.

• Oregistrerad
  • 2005-04-14 14:34

MacTheRipper! Det är suveränt, inte en skiva det inte klarat för mig.

Kör DVD2oneX för att krympa dem till 4.7-gigsskivor för bränning. Men det behöver ju inte du, vad jag kan se. Dock ett tips ändå.

• Oregistrerad
  • 2005-04-14 15:10

För att bränna (inte rippa) finns även Popcorn från Roxio...

Ursprungligen av Abbe83:

Rippa DVD = Googla på "DVD rip Mac" så hittar du hur mycket som helst.
Daemon Tools = Skivavbildning/Skivverktyg beroende på version av Mac OS.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-14 15:58

F*n va sköna ni är som hjälper till och bryr er. En PC kram till er LOL.

Erfarenheter med Duoble Layer brännare?

Tjena alla - måste bara fylla på med en ny fråga i tråden.

När jag idag rippar en DVD blir den ju ofta runt 7 Gb så då kör jag DVD2oneX för att få ner den till ca 4,5Gb och då kan jag bränna den i min vanliga PowerBook. Inga problem så långt.

Undrar dock om jag slipper köra DVD2oneX om jag skaffar en brännare som klarar Double Layer? Kan jag då bränna en DVD som är 100%-ig kopia av originalet utan ytterligare kompression och utan att välja bort material? Någon som vet och vilka brännnare kör ni med då? Använder ni Toast för att bränna om ni gör det i Macen? Har det varit några problem med lagerbytet när ni spelat upp filmen?

Tack för svar och synpunkter.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-04-17 01:44

Det kan du säkert men är det inte gött å få bort en massa trailers + att filmen blir regionsfri.

Regionsfri blir den redan vid användandet av DVDBackup, eller minns jag fel?

DVD-Dual Layer kommer få stöd i nya Toast... eller har den redan fått det? Bra fråga.

Finns det något gratisprogram som krymper en DVD så att det ryms på en 4,7-skiva? Vore ju smidigt att kunna göra backup utan att bränna en massa onödiga skivor (och pengar). Har inte så många att det känns berättigat att lägga pengar på det.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-17 10:02

Funkar navigation, menyer etc när man använder MacTheRipper för att krympa en DVD så den blir brännbar på en 4,7 GB skiva?

Jag har provat Fast DVD Copy och det var väldigt smidigt. Tyvärr kan man bara köra det en gång på prov. 99$ kan jag dock tycka är lite mycket för ett så begränsat användningsområde.

• Oregistrerad
  • 2005-04-22 23:10
Ursprungligen av Micke F:

Funkar navigation, menyer etc när man använder MacTheRipper för att krympa en DVD så den blir brännbar på en 4,7 GB skiva?

Jajamän!

• Oregistrerad
  • 2005-04-22 23:09
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Regionsfri blir den redan vid användandet av DVDBackup, eller minns jag fel?

DVD-Dual Layer kommer få stöd i nya Toast... eller har den redan fått det? Bra fråga.

Svar: ja, du kan då bränna skivor utan att "shrinka" dem först och som svar på detta quotade inlägg: ja, det blir regionsfritt direkt med mactheripper i alla fall. Antar att DVDBackup också gör så.

• Medlem
  • 2005-04-17 19:53

MacTheRipper avkrypterar, gör filerna regionsfria samt lägger dem på hårddisken.
DVD2oneX krymper filerna för att få plats på en 4.7 GB-skiva.

Menyer osv fungerar, kan dessutom väljas bort för att få ännu bättre kvalitet på filmen.
Menyer kan ibland ta upp emot 400 MB. Bäst är att bara välja ett ljudspår.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 22:23

Värt att tänka på med MacTheRipper är att regelbundet kolla efter uppdateringar. De kommer ganska ofta och brukar öka (de redan bra) oddsen att lyckas rippa DVDs.

Jag lyckas bara hitta DVD2one på flamländska? Var hittar man en engelsk version?
Får hela tiden med "kommentatorspåret"...shit!

Ursprungligen av Christer Nordin:

Jag lyckas bara hitta DVD2one på flamländska? Var hittar man en engelsk version?
Får hela tiden med "kommentatorspåret"...shit!

Här!
www.dvd2one.com

En fråga som rör ämnet:

Jag har en köpt Liftarens guide till galaxen, och den krånglar rätt saftigt när jag försöker spela skivan i VLC. (Apples DVD-spelare är inget alternativ - något har ballat ur med regionskoderna där.)

Så nu funderar jag på om det går bättre att se den om jag först rippar den på något sätt. Det är ju en kort TV-serie med 6 avsnitt. (Problemet med DVD-skivan är att det verkar gå bra att orientera sig via menyerna till de tre första avsnitten, men sedan hänger sig VLC.) Går det att få ut de sex avsnitten som separata avi-filer? Eller gör man en enda lång avi av skivan?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-28 14:56
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Går det att få ut de sex avsnitten som separata avi-filer? Eller gör man en enda lång avi av skivan?

Det beror ju lite på hur skivan är gjord enklast är ju att hämta ned Handbrake och se om det blir 6 avsnitt eller endast ett.

störigt att det inte finns någon freeware-dvdkopierare till macen.. tur man har en gammal pc i ett hörn med dvdshrink installerat på

Sorry - efter att ha tittat lite noggrannare på skivan, så verkar det som att jag kan spela hela skivan ändå, även om VLC ballar ur ibland. Och det är lite lustigt att tidsangivelserna blir fel. Enligt VLC är skivan 1:35 lång ungefär, medan den enligt omslaget ska vara nästan det dubbla. Men VLC räknar fel - om man tittar på hur den räknar sekunder under uppspelning så flyter sekunderna väldigt långsamt, så skivan är nog 180 minuter, trots allt. Även när jag rippar filmen, så uppges resultatet bli 1:35.

OT: Mitt intryck av DVD-formatet är att det uppstår sådana märkligheter väldigt ofta. Är det bara mig det krånglar för, eller är DVD i själva verket en skitprodukt, som borde ligga på beta-stadium fortfarande?

• Medlem
  • 2005-04-30 22:46

Hej, jag tar upp ämnet igen då jag har några frågor.
När jag vill ta backup på mina dvd-filmer så rippar jag dem först med MacTheRipper, sen krymper jag dem i DVD2oneX, sen får jag en klar och krymt filmapp på skrivbordet. Hur bränner jag sedan denna för att det ska gå att spela i en dvd-spelare, jag provade att bara dra mappen i finder och sedan bränna men det fungerade inte, kanske någon vet vad jag gör för fel eller vad jag inte gör?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-30 23:04

Antingen skaffar man Toast Titanium eller så använder du DVD Imager och bränn sedan med skivvertyget.

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 23:01

Du kan använda DVD Imager för att skapa en brännbar disc image. Om du inte har Toast vill säga. För då bränner du lämpligen med det.

• Medlem
  • 2005-04-30 23:05
Ursprungligen av Mattias Malm:

Du kan använda DVD Imager för att skapa en brännbar disc image. Om du inte har Toast vill säga. För då bränner du lämpligen med det.

Hej, tack för svaret! Jag har Toast, hur ska jag då göra med filmmappen? Spara den som en image?

• Oregistrerad
  • 2005-04-30 23:25
Ursprungligen av Henke:

Hej, tack för svaret! Jag har Toast, hur ska jag då göra med filmmappen? Spara den som en image?

Data, DVD-ROM (UDF) o droppa din Video_TS mapp o bränn.

• Medlem
  • 2005-05-01 00:25

Jag provade bränna video_TS mappen som "data" i Toast men det fungerade inte att spela upp filmen. Vad gör jag fö fel ?

Bevaka tråden