Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar man en iBook mot trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 15:20

Ok, nu kanske det kommer en liten mongo-fråga på grund av brist på it-kunskap. Jag har en iBook 12tummare och en vän sa till mig att jag kunde gå sätta mig nästan var som helst i stan och koppla upp mig på internet genom trådlöst nätverk. Min fråga är då, kan man göra detta? Om man kan hur gör man det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 15:39

om Datorn "hittar" ett öppet (utan lösenord) så frågar den automatiskt om du vill koppla upp dig.

Annars så kan du trycka på den lilla airport ikonen uppe i menyn (4 böjda och gråa sträck) Där listas alla trådlösa nätverk som datorn hittar. Låsta och öppna.

Syns inte den ikonen i menyn så får du gå in i systeinställningar och vidare till nätverk och välja airport. kryssa i rutan för "visa airport i menyraden"

Klart...

//t

atomlab förklarade det bra, jag tänkte bara tillägga att man behöver en iBook med ett AirPort-kort installerat (det kanske är självklart, men man vet aldrig).

Var det finns trådlösa öppna nät vet man inte i förväg, utan man får leta genom att gå/köra runt. Ibland har folk varit runt och sökt (så kallad "war driving") och lagt ut kartor på nätet. Men för att säkert veta behöver man testa själv.

Skälet till att det alls finns öppna nät är för att folk är för lata/okunniga för att bry sig om säkerhetsinställningarna när de sätter upp trådlösa nät, samt att tillverkarna av utrustningen inte har skydden påslagna från början.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 21:30

är det vanligt att folk kopplar upp sig mot andra trådlösa nätverk?

• Medlem
  • Mark
  • 2005-04-23 00:48

Om AP´n du skall ansluta mot har ett dolt ssid gör du på samma sätt som atomlab skrev men väljer annat från menyn du får när du klickar på ikonen. Känner du till den rätta ssid så skriver du in den i nätverk. Är den även krypterad skriver du också in det rätta lösenordet. Inte helt ovanligt att man väljer att bara dölja sitt ssid i hopp om att folk inte snubblar in på sitt nät. Den bästa ssid jag stött på är "hello wardriver".

/c

• Oregistrerad
  • 2005-04-23 20:10

kanske är värt att tillägga att det inte direkt är lagligt att ansluta sig till nätverk dit man inte fått lov. men å andra sidan är chansen att nån skulle komma på dig obefintlig.

1
Bevaka tråden