Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda band som blivit avmagnetiserade

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 00:01

Finns det något sätt att rädda band som blivit avmagnetiserade? Jag har två band som jag starkt misstänker att de blivit avmagnetiserade. Det ena bandet är bilden bra, men ljudet är katastrofalt svajigt. Det andra bandet är hela bilden svart med små pixliga fragment av filmen och inget ljud.

Någon som vet något tips på att eventuellt kunna rädda materialet?

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 23:21

Tyvärr så går det nog inte att rädda, tror jag, men spar banden för säkerhets skull. Av nyfikenhet undrar jag hur du har förvarat dom och hur gamla banden är? Som bekant vet jag att DVband inte håller i evigheter och är känsligt lagringsmedium. Försöker finna svar på hur känsligt DVbanden är.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 23:27
Ursprungligen av Mickels:

Tyvärr så går det nog inte att rädda, tror jag, men spar banden för säkerhets skull. Av nyfikenhet undrar jag hur du har förvarat dom och hur gamla banden är? Som bekant vet jag att DVband inte håller i evigheter och är känsligt lagringsmedium. Försöker finna svar på hur känsligt DVbanden är.

Jag har inte haft banden själv, så det kan jag inte svara på. Men om jag hittar någon bra låda att förvara dvband i, så postar jag nyheten här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 18:05

Du kan ju alltid ta reda på vad personen som haft dom för att få svaret. Det kan ju vara så att dom har placerats nära ett magnetiskt föremål som tex en högtalare eller liknande. Du vet inte det var inspelat?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 19:52
Ursprungligen av Mickels:

Du kan ju alltid ta reda på vad personen som haft dom för att få svaret. Det kan ju vara så att dom har placerats nära ett magnetiskt föremål som tex en högtalare eller liknande. Du vet inte det var inspelat?

Jag har frågat. Men banden borde inte ha blivit avmagnetiserade. Så det är en gåta.

Om du menar ifall jag vet om att det blev inspelat? Joda, mellan pixlarna kan man se att det var kyrkan som vi filmade. Men vi har tillräckligt med film för att göra slutproduktion. Men för framtiden, så vill jag ha en låda att förvara banden i som skyddar mot magnetism.

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 10:27

Vad är det för typ av band, har tidigare hört om en snubbe som spelade in på 3 st. SonyPremium och alla de tre banden blev misslyckat resultat, vet inte hur mycket störningar det var, men enligt honom var det en hel del. Han bytte märke och det gick bättre, vet inte vilket han bytte till. Men själv rekomenderar jag Fujis band som ska vara bäst av alla andra bandsorter enligt tester. Sen ska Sonys band inte användas annat än i Sonys kameror. Men det sr ut som att det skedde vid inspelning och materialet går nog inte att rädda. Antar att man skulle ha rengort kameran innan inspelning eller kollat. Vet inte om det finns så mycket att göra i efterhand mer än att hoppas att det finns nån lösning.

1
Bevaka tråden