Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype med SkypeOut och SkypeIn

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 14:15

Säkert gammal info, men nu finns det 031-nummer också.

Hur mycket kostar det att ringa med skype över gprs? dvs, hur många minuter kan man ringa på 1 MB, på ett ungefär?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 20:31

Hur är ljudkvaliten för er?
Min var lite sådär, reggade mig nyss.
Sitter med BBB 8MBit bredband i malmö och ringde en mobil i sverige.
Lite lagg och lite kass ljudkvalitet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 10:16

Ljudkvalitén

Tycker ljudet är helt okej, men självklart så låter det konstigt när nätet lagggar. Själv måste jag dock skaffa mig ett nytt USB headset, för det jag har nu låter burkit. Polares USB headset låter svinbra. Ringer numera alla mina jobbsamtal till viktiga kunder via SkypeOut och SkypeIN, något telefonabonnemang har jag inte längre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 10:49
Ursprungligen av formica:

...själv måste jag dock skaffa mig ett nytt USB headset, för det jag har nu låter burkit. Polares USB headset låter svinbra...

Formica,

Följdfrågorna blir således:

- Vilket headset har du som inte låter bra?

- Vilket headset har din kompis som låter bra?

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 16:41
Ursprungligen av formica:

Polares USB headset låter svinbra. Ringer numera alla mina jobbsamtal till viktiga kunder via SkypeOut och SkypeIN, något telefonabonnemang har jag inte längre!

Gick just å köpte Plantronicsluren för 850 pix, men störde mig på en sak. På utsidan ser det smidigt ut, och man kan fälla ihop luren å allt, men sen när man öppnar paketet så ligger där en 10*4*2 cm svart liten metallburk med soom är synnerligen osmidig att bära omkring med PowerBooken. Ännu en komponent bakom sladdjungeln. Grr. Tydligen en DSP. Nån slags omvandlare.

Ljudet är annars bra! Men skulle hellre haft mina vanliga lurar och en mic. Men vad jag förstod så funkade inte det med macarna att bara plugga in en extra mic och hänga på luren eller?

En sak till, störigt att det inte finns nåt snabbkomando för answer/hang up.

hang upp lyckades jag koppla ett terminalkommando tiill, men inte answe - för det finns inte i nån meny.

Senast redigerat 2005-04-26 21:42
Ursprungligen av ReSign:

Gick just å köpte luren för 850 pix, men störde mig på en sak. På utsidan ser det smidigt ut, och man kan fälla ihop luren å allt, men sen när man öppnar paketet så ligger där en 10*4*2 cm svart liten metallburk med soom är synnerligen osmidig att bära omkring med PowerBooken. Ännu en komponent bakom sladdjungeln. Grr. Tydligen en DSP. Nåån slags omvandlare.

Ljudet är annars bra!

En sak till, störigt att det inte finns nåt snabbkomando för answer/hang up.

hang upp lyckades jag koppla ett terminalkommando tiill, men inte answe - för det finns inte i nån meny.

Vilken lur? länk eller nått..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 11:59
Ursprungligen av formica:

Tycker ljudet är helt okej, men självklart så låter det konstigt när nätet lagggar. Själv måste jag dock skaffa mig ett nytt USB headset, för det jag har nu låter burkit. Polares USB headset låter svinbra. Ringer numera alla mina jobbsamtal till viktiga kunder via SkypeOut och SkypeIN, något telefonabonnemang har jag inte längre!

Jag försöker göra detsamma, men tycker man får ett psykologiskt underläge med delay hela tiden. Har du inte problem med det? 1 sekund spelar roll i dessa sammanhang. I ett samtal betyder det aningen tveksam.

Någon som kan få fram om SkypeIns tidsplan för Malmö? Har mailat och mailat utan svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 12:05
Ursprungligen av ReSign:

Jag försöker göra detsamma, men tycker man får ett psykologiskt underläge med delay hela tiden. Har du inte problem med det? 1 sekund spelar roll i dessa sammanhang. I ett samtal betyder det aningen tveksam.

Shit, men såna problem har inte jag alls. Min röst låter bara lite burkigare, ungefär som från en sämre mobil säger de ibland. Vägrar känna mig underlägsen för det :-). Vinsterna att vara så jäkla mobil med sin "fasta telefon" är grymt. Än så länge saknar jag eget kontor, lånar där jag kommer åt i uppbyggnadsfasen fram till sommaren slut..

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-05-25 12:18
Ursprungligen av SoMeThiNg:

Hur mycket kostar det att ringa med skype över gprs? dvs, hur många minuter kan man ringa på 1 MB, på ett ungefär?

Skypes FAQ säger att bandbreddsbehovet är mellan 3 och 16 Kbytes per sekund vid tal.

Om man räknar på 12 kB/sekunden så blir det 0.72 MB per minut. Om man betalar 15 kr per MB i GPRS-taxa så hamnar på på kring 10 kr i minuten för att ringa via Skype/GPRS.

Dessutom så drar Skype 0-0.5 KByte /sekunden när den inte används, vilket blir upp till 42 MB per dygn. Det blir en trevlig överraskning att få en räkning på 4500 kr om man glömt Skype på i en vecka....

Problem med skype - Eko och dyl

Hej...

Kan ni som har Skype och ringer till andra PC användare / fast linor ge lite info vilken version ni använder.

Efter att ha uppgraderat några gånger så har mitt eko ökat väsentligt.

Jag kör BlueTooth headset till min PowerBook G4.

Vi pratar om 1 sekunders delay när man ringer andra användare Skype-Skype inom stockholmsområdet. Jag hade mindre delay förut när jag körde 0.x version än den nya skarpa.

/peo

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-02 14:19

Nokia Bluetooth Headset

Hei,
flere nevner bruk sony ericsson bluethooth headset og Skype. Noen som har erfaringer med Nokia? Er det slik at alle bluetooth headset fungerer med mac?

mvh
Gorm

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 11:05
Ursprungligen av Kellogs:

Det skulle vara koolt med ett skript soom gör att man kan ringa med skype out genom adressboken

Your wish -klapp klapp- my command.

1. Stäng adressboken.
2. Lägg scriptet i ~/Library/Adress Book Plug-ins/
3. Starta adressboken. Alla telefonnummer du ctrl-klickar på borde stå "Call with Skype" med SkypeOut . Funkar med alles telefonennummer.
4. Lägg till ett fält efter telefonnumren av typen Other/Custom och döp till Skype. Fyll i med användarens skypenamn.
5. ctrl-klick på skypenamnet och välj call with skype så ringer den upp via skype.

Et voilá!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 12:10

Nån som vet när malmö ska få sin areacode? Fick dras med en Göteborsk tills vidare...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 21:05

Hmm... Jag skaffade SkypeIn idag. Har tagit emot ett samtal. Det funkade sådär får man väl säga. Jag vet ju inte själv, men enligt han jag snackade med klippte det och fungerade sämre än när vi pratar över Skype båda två.

Jag har en 1 mbitslina från ComHem och en iBook G4. Eftersom det funkar med Skype dator till dator tycker jag det borde funka dator till telefon också. Ngn som har upplevt liknande problem?

Marcus.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 11:37

Jag upplever också att det funkar sämre än mellan datorer och vanlig telefon. Jag tror man kan sammanfatta: Bra om man ringer mycket utomlands eller vill ha ett extra nummer med sig när man jobbar.

Ursprungligen av Macke K:

Hmm... Jag skaffade SkypeIn idag. Har tagit emot ett samtal. Det funkade sådär får man väl säga. Jag vet ju inte själv, men enligt han jag snackade med klippte det och fungerade sämre än när vi pratar över Skype båda två.

Jag har en 1 mbitslina från ComHem och en iBook G4. Eftersom det funkar med Skype dator till dator tycker jag det borde funka dator till telefon också. Ngn som har upplevt liknande problem?

Marcus.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 20:58
Ursprungligen av Macke K:

Hmm... Jag skaffade SkypeIn idag. Har tagit emot ett samtal. Det funkade sådär får man väl säga. Jag vet ju inte själv, men enligt han jag snackade med klippte det och fungerade sämre än när vi pratar över Skype båda två.

Jag har en 1 mbitslina från ComHem och en iBook G4. Eftersom det funkar med Skype dator till dator tycker jag det borde funka dator till telefon också. Ngn som har upplevt liknande problem?

Jag tycker att också att det är sämre ljud via SkypeIn jämfört med Skype->Skype. Det är bättre nu än det var precis när det var nylanserat, men skillnaden är påtaglig. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Jag har Tele2-stadsnät och kör Skype både på min PB och min Linux-server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 12:55

BBB vs PTS

Nu ska vi se vad som gäller och händer!

Som sagt så sa jag upp mitt telefonabonnemang för någon månad för att endast köra ADSL via BBB, vilket fortsatte att fungera. Men förra veckan så slutade det plötsligt. Först igår kväll kom jag på att mäta om det fanns ström i telelinan och till min förvåning så fanns det inte. Ringde BBB imorse och de upplyste mig om att de stängt av min ADSL (och därmed min telefoni för min leverantör Skype!) för att jag inte har telefonabonnemang. De upplyste mig också om att jag har följande alternativ att välja mellan, 99kr/mån BBB telefoni eller 125kr/mån ingen telefoni alls. När något av dessa är beställt, så kopplar de på min ADSL. Jag försökte med att hänvisa till PTS (Post & Telestyrelsen) hemsida där de säger följande klart och tydligt att min inte behöver telefonabonnemang för att få ADSL:
//
Telefonabonnemang från andra än Telia? Och ADSL utan att ha ett fast telefonabonnemang?
Sedan 18 februari 2005 har TeliaSonera.skyldighet att ge andra operatörer möjlighet att sälja telefonabonnemang. TeliaSonera har nu tre månader på sig att ta fram ett referenserbjudande som andra operatörer ska få ta del av. För konsumenten innebär detta att man kan få både.sina samtalskostnader och abonnemangskostnaden på samma räkning.
Det innebär också att konsumenten inte behöver ha ett telefonabonnemang för att få ADSL.
Parallellt med detta har Telia redan lanserat.ett eget erbjudande till andra operatörer, som vill erbjuda abonnemang till sina kunder. Flera operatörer har som en följd av det nu börjat erbjuda abonnemang till konsumenterna.
//

Det står alltså ingenting om att det ska kosta extra att ha ADSL på PTS sida (en myndighet!)

BBB försäljare ska ringa upp mig och sälja på mig telefoni för 99 Kr/mån, vilket jag kommer att tacka ja till endast för att få min ADSL påkopplad igen, men sen vid betalning så kommer jag bestrida detta med hänvisning till PTS beslut. Kommer ringa PTS i eftermiddag och höra mer om vad som kan gälla också. Kommer också vända mig till Konsumentverket för att få till ett rådande beslut.

Ska bli spännande att se vad som blir av detta! Skriver fortsättningen på detta forum. Någon mer som gått igenom detta?

- - -

Nu har jag undersökt saken mer,

Ringde PTS som svarade att deras formulering var olycklig. Det är fortfarande upp till respektive bredbandsleverantör att sätt pris för accessen till nätet. Och hänvisade till följande text längre in på deras sida (typ skitsvår att hitta..)
//
Bredbandsaccess fristående från abonnemang
TeliaSonera ska erbjuda bredbandsaccess fristående från abonnemang. Slutkunden ska kunna köpa bredbandsaccess via xDSL av TeliaSonera utan att tvingas köpa fast telefonabonnemang. TeliaSonera ska på begäran erbjuda bredbandsaccess i slutkundsledet och grossistledet baserat på fullt eller delat tillträde. När delar av frekvensutrymmet i accessnätet hyrs kallas det delat tillträde. Delat tillträde innebär att den övre delen av kopparledningens frekvensutrymme används för datatrafik, medan den nedre delen används för telefoni. Om slutkunden inte väljer att ha fast telefonabonnemang så erbjuds bredbandsaccess via fullt tillträde. Slutkundens pris för bredbandsaccess kan öka om accessen baseras på fullt istället för delat tillträde.
TeliaSonera ska också erbjuda bredbandsaccess via delat tillträde oberoende av vilken operatör som tillhandahåller det fasta telefonabonnemanget till kunden.
//

Ringde sedan Teliasonera som inte fattade någonting. Undrade om jag som privatperson kan köpa egen access till telenätet. De ringde sedan upp mig idag efter helgen och svarade att beslutet som PTS tagit kanske kommer att gälla from nästa årskifte. De jobbar på det sa de.

Så idag gäller att man har ett telefonabonnemang för att ha ADSL i Sverige. I mitt fall tog det ca 30dgr innan de stängde av ADSL efter att jag sagt upp teleabonnemang.

Ringde BBB igen och kom överens om att de kopplar på BBB's egna telefoni för mig (99kr/mån) och deras ADSL och ersätter mina 399 kr för maj månad. Det skulle ta en vecka innan de kopplar på skiten igen.

Resultat för min envishet = 2-3 veckor utan bredband och telefoni! Var det värt det?

Senast redigerat 2005-05-16 16:49
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-01 17:48

Usch, fick "Refused" när jag skulle köpa Skypeout, men pengarna drogs/reserverades ändå... har handelsbanken så jag ser ingen skillnad mellan dragna pengar och reserverade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 18:26
Ursprungligen av nikce:

Usch, fick "Refused" när jag skulle köpa Skypeout, men pengarna drogs/reserverades ändå... har handelsbanken så jag ser ingen skillnad mellan dragna pengar och reserverade.

Hmmmm. Har för mig att reserverade pengar räknas in i saldot om man kollar på Handelsbankens hemsida, men inte om man begär saldokontroll via en bankomat.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 19:06

frågor:

1. När man skaffar SkypeIn, får man välja vilket telefonnummer man vill ha från en lista då, eller får man ett tilldelat?

2. Har Skype alltså fixat en server mellan internet/telenät i alla! länder? funkar det så? De har de varit ambitiösa.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 00:28

Så. Nu har man skaffat sig både skypeIn och out. Efter ett första test inom landet så verkade det funka bra med ett likvärdigt delay som när man ringer sig själv mellan fast och mobil telefon. Ska testa mer imorgon, och ev. ringa en vän på Sri Lanka.

Vore bra med en lista över länder där Skype-noder finns. Men det kanske finns om jag letar lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 05:55

Hbh

De flesta sonyericsson bluetooth headset fungerar med tiger och skype för er som inte vill kosta på ett headset till datorn om ni redan har ett till er mobil.
Det jag använder är HBH-35

Se till att ni har en öppen port in till Skype. Har man inte det kan man ju, om man har otur, få studsa via ett modem i australien.

Efter en enort låååååååååååååång väntan så är äntligen telestationen där vi bor redo för bredband.

Har hört ryckten om att en del leverantörer spärrar portarna för tex Skype.

Är det någon som vet något om det?

Vilka leverantörer av bredband fungerar med Skype? Vilka fungerar inte?

MVH

George Living
www.livingcoaching.com

Senast redigerat 2005-06-30 17:33

Jag känner inte till nån som inte fungerar, aldrig hört om blockade portar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 11:29

Använder också skype till min pb g4 med bluetoth headset, sony ericsson hbh-600 och det funkar fint att ringa med! men att den drar när skype är på och att öppna portar har jag ej hört talas om! man köper ju "credit" och de dras ju efter att man pratat, aldrig annars? har alltid skype på. Ska dessutom skaffa skypein antagligen och isf kommer det att kosta jädrans mycket att alltid vara tillgänglig?
Jag undrar lite över de där portarna? iofs ska vi flytta till australien om ett halvår men ska använda skypein tills dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 19:03

tja alla skypeanvändare! jag har en fråga:
jag har ett blåtands headset som funkar perfa till skype OM man ställer in allt innan, typ vilket ut resp. ingång man ska använda och dessutom i själva skype. en jävla meck, tycker jag.

finns det någt bättre alternativ?
tusen tack för svar!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 17:38

Ett bra bluetoothheadset är väl så bra det blir, tror jag.

Hamp: Den drar bandbredd när skype är på i och med att du är en nod i hela skypenätet. De pratar pengar för överföringen från mobiltelefon. Öppna portar kan du nog skita i. Aldrig hört nåt om några specifika portar.

Ja skype är väl sådär.. är ju skit om man ska ringa till fasta telefonner / mobil inom sverige.. eller till usa.. dock funkar det fint till Afrika (men det är säkerligen pga deras ledningar är så dåliga att min vän inte hör nån skillnad..)

Men det funkar finfint för att ringa Skype till Skype jorden runt...

Bevaka tråden