Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Till dvd via superdriven

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 16:43

Hej! Jag är en riktig nybörjare på detta forum och hoppas kunna få svar här på ett problem jag har.

Problemet: Jag har avi-filer som jag via min nya iMacs Superdrive vill bränna för att kunna se på Tvn med vanlig dvd-spelare.

Jag har redan sökt svar i massa olika trådar här på forumet och kunnat hitta lite olika förslag, men inget som funkat helt för mig. De flesta tips gäller att bränna via Toast som jag inte har. Däremot har jag följt tipsen och laddat ner ffmpegX. När jag konverterar via den, enligt instruktion får jag dock inte fram två foldrar för video_ts och audio_ts som beskrivs.

Är det någon som har en enkel steg-för-steg beskrivning för detta? Gärna en som passar en visserligen van Mac-användare, men ett tekniskt pucko?

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2005-04-25 17:47

Installerade du mpg2enc-codecen, mplayer och mencoder vid installationen av ffmpegX?
Ibland kan det bli fel vid konvertering avi-filer (divx eller xvid), då får man bara en .mpv-fil därför den inte kan hitta ljudspåret i avi-filen. Då kan man antingen välja att koda om enbart ljudet och sen muxa (slå ihop) bildspår och ljudspår manuellt. Inte jätteenkelt för nybörjaren.

Välj istället det motsatta du valde första gången i programmets presets:
DVD (mpg2enc)
DVD (ffmpeg)

Kolla igenom tabbarna och se till att formatet är på DVD 16:9 om källan är i widescreen-format. Kolla också att Decode with QT är urklickat eftersom det inte blir bra i kombination med divx/xvid.

Har skrivit denna guide tidigare (även guide för hur man kan slå flera delar till en DVD)
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=418708&postcount=7

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 18:04

Hejsan!

Ja, jag tror jag fick med alla mencoder och Mplayer hade jag sedan innan. Och du har rätt. Det är just .mpv-filer jag får. Jag kan spela upp dem i Mplayer, men utan ljud.

Det är faktiskt just din instruktion som jag printat och försökt följa hittills (tack för den). Men, en sak blir konstigt - det du skriver under punkt 5:

5. Under fliken "Tools" i kryssar du för "Author as DVD (VIDEO_TS)". Kontrollera också att "Decode with Mplayer" är ikryssat under fliken "Options". Alltid Mplayer när man konverterar avi-filer!

Jag får inte upp "Decode with Mplayer" som alternativ. Bara "Decode with QT". I alla fall om jag väljer "DVD ffmeg" under punkt tre. Väljer jag istället "DVD mpeg2enc" så får jag Mplayern som alternativ. Skumt. Vad ska jag göra tycker du?

• Medlem
  • 2005-04-25 19:19

Prova att koda om med "DVD mpeg2enc". Löser förmodligen ditt problem.

När man väljer "DVD ffmpeg" så finns inte alternativet "Decode with Mplayer" eftersom det värdet är default och programmet bara förslår det omvända, dvs med QT, vilket sk vara URkryssat. Lite rörigt.

Om du vill trixa: välj samma avi-fil som resulterade i en mpv-fil (mpv står för mpeg video, dvs bara filmspåret), välj "Movie Audio to AC3" i programmets presets på "startsidan". Nu får du en .ac3-fil. När den är klar går du till tabben Tools. Där kan du "browsa" efter filer. Välj först mpv-filen, sen ac3-filen i nästa fält. Tredje fältet behövs inte. Vid knappen "Mux as..." väljer du DVD i droplisten. Nu klickar du på "Mux as...". Kolla att "Author as VIDEO_TS" är iklickat till vänster först!
Nu får du först en .mpg-fil, sen kommer din VIDEO_TS och AUDIO_TS struktur byggas i en mapp som heter typ dinfilm.DVD

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 10:07

eQ – du är en hjälte!

Nu tror jag minsann att det äntligen funkar. Dock inte med DVD mpeg2enc. Den gör två skumma filer som heter "stream.yuv" och "audiodump.wav" istället för TS-varianterna. Däremot verkar Mux-tipset funka bra. Det tog ett antal försök med missade ikryssrutor och tryck på fel knappar innan jag äntligen gjorde rätt (jag sa ju att jag är ett tekniskt pucko).

Så nu återstår bara att testa min brända dvd på en annan spelare än min egen - som efter allt strul jag haft visar sig inte kunna läsa DVD+R-skivor... Typiskt!

Tack än en gång för ditt tålamod och bra tips!

• Medlem
  • 2005-04-26 13:17

Kul att det verkar funka!

En korrekt process består i:
1. En filmfil (ex. mpv)
2. En ljudfil (ex. ac3, mpa)
3. Muxning (till mpg)
4. Autoring (VIDEO_TS eller bin/cue)

Vissa codecs kan skapa en mpg-fil direkt. Ibland så strular det någonstans i process och då kan, som du nu gjort, fortsätta den manuellt. Bara att trixa så lär man sig rätt snabbt.

När du ska bränna, lägg inte VIDEO_TS som översta mapp. Skapa först en disc från ditt brännarprogram (versaler och inga mellanslag):

MY_DISC
--> AUDIO_TS
--> VIDEO_TS

För övrigt: "stream.yuv" och "audiodump.wav" är tillfälliga filer som försvinner när konverteringen är klar.

1
Bevaka tråden