Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Till dvd via superdriven

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 16:43

Hej! Jag är en riktig nybörjare på detta forum och hoppas kunna få svar här på ett problem jag har.

Problemet: Jag har avi-filer som jag via min nya iMacs Superdrive vill bränna för att kunna se på Tvn med vanlig dvd-spelare.

Jag har redan sökt svar i massa olika trådar här på forumet och kunnat hitta lite olika förslag, men inget som funkat helt för mig. De flesta tips gäller att bränna via Toast som jag inte har. Däremot har jag följt tipsen och laddat ner ffmpegX. När jag konverterar via den, enligt instruktion får jag dock inte fram två foldrar för video_ts och audio_ts som beskrivs.

Är det någon som har en enkel steg-för-steg beskrivning för detta? Gärna en som passar en visserligen van Mac-användare, men ett tekniskt pucko?

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2005-04-25 17:47

Installerade du mpg2enc-codecen, mplayer och mencoder vid installationen av ffmpegX?
Ibland kan det bli fel vid konvertering avi-filer (divx eller xvid), då får man bara en .mpv-fil därför den inte kan hitta ljudspåret i avi-filen. Då kan man antingen välja att koda om enbart ljudet och sen muxa (slå ihop) bildspår och ljudspår manuellt. Inte jätteenkelt för nybörjaren.

Välj istället det motsatta du valde första gången i programmets presets:
DVD (mpg2enc)
DVD (ffmpeg)

Kolla igenom tabbarna och se till att formatet är på DVD 16:9 om källan är i widescreen-format. Kolla också att Decode with QT är urklickat eftersom det inte blir bra i kombination med divx/xvid.

Har skrivit denna guide tidigare (även guide för hur man kan slå flera delar till en DVD)
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=418708&postcount=7

• Medlem
  • Stockholm