Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kommandon i terminalen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-30 11:45

finns det en guide eller liknande någonstans till kommandon att använda i terminalen? online eller på HD:n..

• Oregistrerad
  • 2001-11-30 12:30

En ganska bra, nybörjar guid är: http://www.ing.umu.se/help/unix.html

• Oregistrerad
  • 2001-11-30 12:49

ok, tack, men jag tycker nog den var lite ofullständig..

• Oregistrerad
  • 2001-11-30 14:21

Är det en fullständig lista du är ute efter eller är det något särskillt kommando?

• Oregistrerad
  • 2001-11-30 14:25

mer åt en fullständig lista..
vill veta vad som är möjligt.

borde det inte finnas nån lista att tillgå via Apple egentligen?

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-30 20:13

ls /bin /usr/bin /usr/local/bin /usr/share osv...

• Oregistrerad
  • 2001-11-30 22:06

jaha, tack så jävla mycket..
får man säga så föressten?

Helst inte.

Kolla in länkarna som jag skrev i denna tråd, där kan du hitta mera om unix.

Skriv "man" i terminalen och tryck på tab två ggr så får du en diger lista.

Ehh... en fullständig guide till Unix?? Sådana erhåller vissa högskolor, de tar sisådär en fem år och ger samtidigt civilingenjörs- eller magisterexamen. För att besvara frågan om "vad som är möjligt" i Unix, säger jag bara: Allt utom mer fysiska former av interaktion, såsom kaffebryggning, städning och underhåll av bärande byggkonstruktioner, såvida man inte utvecklar specifik hårdvara för sådant.

Alltså Leo: Vad jag försöker säga är att det är poänglöst att försöka gräva fram en lista med *allt* man kan göra; det är bara att du siktar in dig på att det tar lång tid och kräver massor med praktisk erfarenhet. Börja på rätt nivå...

Mm, man kan säga att det är lite som att be om en lista med allt man kan göra med musen (i ett grafiskt användargränssnitt).

(Fyndiga lustigheter baserat på ovanstående mening undanbedes vänligen men bestämt.

• Oregistrerad
  • 2001-12-03 19:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Alltså Leo: Vad jag försöker säga är att det är poänglöst att försöka gräva fram en lista med *allt* man kan göra; det är bara att du siktar in dig på att det tar lång tid och kräver massor med praktisk erfarenhet. Börja på rätt nivå...

visst, det där med fullständig lista var att ta i. Men det jag sa var "mer åt en fullstämdig lista" på frågan om det var det eller ett visst kommando jag jagade. Säg så här då, en lista på det mest grundläggande som den vanliga användaren kan ha användning för.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Mm, man kan säga att det är lite som att be om en lista med allt man kan göra med musen (i ett grafiskt användargränssnitt).

(Fyndiga lustigheter baserat på ovanstående mening undanbedes vänligen men bestämt.

Kan inte du göra en sådan lista till mig?

Leo: Hjälpavsnittet på ing.umu.se täcker faktiskt det mesta, men annars finns www.acc.umu.se/help/ldfm, som har en riktigt bra guide till Unix (och även Mac OS 7.x ). Annars finns en alldeles ypperlig bok som heter "Unix på 24 timmar" i rätt många bokhandlar (ja ja, jag vet att det egentligen heter boklådor i pluralis), om du vill få lite bättre Unix-kunskap. Den boken är faktiskt riktigt pedagogisk, kan rekommenderas!

• Medlem
  • 2001-12-05 16:41

http://www.macosx.org/ kolla under cli....

1
Bevaka tråden