Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag brukar ibland ha problem med att komma ut på nätet, jag har X 10.1.4 och Bredbandsbolaget och ansluter mot en DHCP server. Det jag får göra är att byta DHCP client ID eller helt ta bort det för att få en ny IP adress, då kan jag komma ut. Nån mer som kör Bredbandsbolaget eller övrig op och X 10.1.4 som har bekymmer med DHCP?

Jag har varit med om samma problem med min Powerbook och bredbandsbolaget...

Jag har samma problem. Ingen jättegrej förvisso, men ändock irriterande.

Sitter med en quicksilver 733.

Har förstås pratat med bredbandsbolaget, men de var inte till mycket hjälp.

//J

Samma här... kändes dessutom som att jag lika gärna kunde ha bett grannens hund om support

Usch, börjar vara rätt less på bredbandsbolaget nu - har hittills inte heller lyckats få dem att krysta ur sig varför i hela världen de kör dhcp. Nepp, nästa lägenhet jag flyttar till ska *inte* ha dem som ISP...

Undra om det är samma fel jag får (fast jag kör på Smello)..

Jag har haft problem med att Airport basen "hängt sig", måste startas om.
Har också BB...

Man behöver dock inte fylla i någon client-ID för att det skall fungera.

Att BB kör DHCP beror nog främst på 2 saker.

1) De får inte tillgång till så många IP-klasser som de skulle behöva / vilja.
IP-adresserna är begränsade så de tar slut om alla skulle få tillgång till så många adresser de vill. BB tillåter upp till 5 datorer/lägenhet. Att använda DHCP är som att sälja/boka flygstolar. Man räknar alltid med att någon inte kommer eller avbokar.

2) Det blir svårare att sätta upp en serverfarm och andra tjänster då man har dynamiska IP-adresser.

Men allt det här visste ni nog redan...

Jag tackar för svaren, det verkar som om många har samma fenomen. Riktigt mycket påtryckningar på BBB kanska kan få dem att bli bättre på? Ja, service, och kunskap. Jag tror att det saknas mycket sånt. Det är nog lite för mycket PC folk.

mvh johan

Jag har BBB och jag använder aldrig Client ID och har då aldrig haft några problem...
Det är en Airport basstation som sitter på uttaget i hallen.

Jag har BBB och har aldrig haft problem med DHCP - varken OSX 10.1.4 direkt med kabel till n/v-uttaget eller via AirPort. Har heller aldrig angett något ID.
Däremot fick jag stora problem en gång när jag försökte kapa åt mig 6 ipnummer. Då blev "min" port i switchen blockerad! Men det löste sig efter samtal med supporten som gjorde nån typ av reset. Tycker de har helt OK Mac kunskaper, de är inga "gurus", men det är de inte på Windows heller. Däremot så har deras övervakningsprogram lite "buggar", en av supportkillarna berättade att min OSX syntes som en Win98 - vicken förolämpning!!!

1
Bevaka tråden