Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarighet till MacOS 9:s typsnitt Palatino?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon motsvarighet till MacOS 9:s true type Palatino i OSX (10.3), och vad heter det i så fall?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-27 08:41

Ja, Palatino.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 08:43

Ehhh... "Palatino" heter ju alltid "Palatino". Varför frågar du? Har du det till OS9 men vill ha det i OSX åxå? Fungerar det inte där då?

Palatino finns tyvärr inte med i 10.3 installationen. Det var därför jag undrade.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 09:38
Ursprungligen av Johan Asplund:

Palatino finns tyvärr inte med i 10.3 installationen. Det var därför jag undrade.

OK, men har du snittet i OS9? Behöver du det till OSX? Har du kopierat över det från OS9 till OSX? Eller undrar du i största allmänhet bara? Vad är det egentliga syftet med frågan?

Ursprungligen av Danne V:

OK, men har du snittet i OS9? Behöver du det till OSX? Har du kopierat över det från OS9 till OSX? Eller undrar du i största allmänhet bara? Vad är det egentliga syftet med frågan?

Användaren har använt Palatino i sina dokument i OS 9 och har bytt dator och kör numera 10.3. Inga andra typsnitt än de från 10.3 installationen är installerade på den nya datorn.
Nu har palatino ersatts med times (vill jag minnas) när användaren öppnar sina befintiga dokument. Det var syftet med frågan.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-27 09:32

Jag har Palatino i min Mac OS X 10.3.
Undrar hur den har hamnat där?

Jag får kolla igenom installations CD:n . Typsnittet kanske ligger i lösvikt där.

• Oregistrerad
  • 2005-04-27 09:41
Ursprungligen av Macus:

Jag har Palatino i min Mac OS X 10.3.
Undrar hur den har hamnat där?

Kanske följde den med Pages?

Vad jag kan se i mitt typsnittshanteringsprogram så följde det förmodligen med OSX (10.3) om det nu inte följde med något annat Apple-program (iLife). Pages kan det inte vara eftersom jag vet att jat använde typsnittet innan Pages var istallerat på min burk.

Det står i alla fall:

© 1991-99 Apple Computer, Inc.
© 1991-92 Type Solutions, Inc.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-27 09:53

Jag kollade på min andra Mac, i vilken jag inte har installerat Pages.
Den hade också Palatino.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 10:06

Hehe...du lyckas undvika att svara på frågorna nästan helt och hållet:

1. Behöver du (eller "användaren") Palatino eller frågar du bara för att få veta läget?
2. Om du (eller "användaren") behöver snittet, har du (eller "avändaren") förutom OSX även Classic installerat med Palatino också, eller bara OSX utan Palatino?
3. Om du (eller "användaren") också har OS9 med Palatino, har du (eller "användaren") provat att kopiera över snittet till OSX?

Ursprungligen av Danne V:

Hehe...du lyckas undvika att svara på frågorna nästan helt och hållet:

1. Behöver du (eller "användaren") Palatino eller frågar du bara för att få veta läget?
2. Om du (eller "användaren") behöver snittet, har du (eller "avändaren") förutom OSX även Classic installerat med Palatino också, eller bara OSX utan Palatino?
3. Om du (eller "användaren") också har OS9 med Palatino, har du (eller "användaren") provat att kopiera över snittet till OSX?

1. Jag undrar om Palatino ingår i OSX eller om jag måste köpa in det särskilt, eller förmå användaren att byta mot någon annan motsvarighet som ingår i OSX.

2. Bara OSX utanb palatino.

3. Nej. (Funkar OS 9 typer rakt av i OSX...?)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-27 10:40

Nej, jag tror inte Palatino ingår i OSX utan att det kommer med något program och installeras. Vilket program vete sjutton. Jag har i alla fall fonten..

Visst ska ett snitt för OS9 fungera i OSX. Jag har i varje fall en massa som jag haft både i OS9 och kör nu i OSX utan problem.

Ok. Tack för hjälpen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 10:47

Det finns inga "OS 9-typsnitt".

Det finns olika typsnittsformat, som FFIL eller TTF och i princip alla funkar i OS X och de flesta funkar också i OS 9.

Palatino, liksom övriga typsnitt som ingick i den ursprungliga PostScript-definitionen, kopierades ganska effektivt av Monotype på uppdrag av Microsoft. Något förändrade (eller förstörda, beroende på hur man ser det) men med samma proportioner och mått. Avant Garde blev Century Gothic, Helvetica blev Arial, Zapf Dingbats blev Monotype Sorts och så vidare. Motsvarigheten till Palatino heter Book Antiqua. Jag är lite osäker på om just detta typsnitt följer med Microsofts program för OS X - i min OS 9-maskin saknas det, men söker du en ersättning bör detta vara det givna valet. Jag bifogar en liten jämförelse. Book Antiqua överst, Palatino nedanför. Kantutjämningen är från Windows respektive InDesign (Mac), så jämförelsen är inte helt rättvisande men skillnaderna är förmodligen ganska små.

Ursprungligen av Johan Asplund:

Finns det någon motsvarighet till MacOS 9:s true type Palatino i OSX (10.3), och vad heter det i så fall?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-27 13:39

Kan det vara så om man installerar Mac OS 9 först och Mac OS X sedan, så kopieras en del typsnitt från 9:an till X?

Eller så följer de kanske med Appleworks?

Palatino typsnittet fungerar om du flyttar det från OS 9 till OS X.

Inga typsnitt flyttas från OS 9 till OS X per automatik däremot läser OS X in Classic typsnitt om du har Classic installerat.

• Oregistrerad
  • 2005-04-27 14:07
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Palatino typsnittet fungerar om du flyttar det från OS 9 till OS X.

Inga typsnitt flyttas från OS 9 till OS X per automatik däremot läser OS X in Classic typsnitt om du har Classic installerat.

Stämmer! Jag ser nu att sökvägen är: /Systemmapp/Typsnitt/Palatino

1
Bevaka tråden