Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

YDL 4.0.1 på macen

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har provat/lekt med Yellowdog Linux 4.0.1 (Orion) och vet OM man installerar de 4 diskarna PÅ OSX eller om det är som förr att man måste formatera med en massa olika partitioner som inte är HFS+ ??? Laddar hem dom nu och tänkte roa mig med att testa under 1 vecka på min PB 12", dvs. fram tills Tiger släpps. Hämtar iso-filerna just nu från ftp.mirror.ac.uk - är 4 skivor som är 638 / 217 / 639 / 634 MB och hastigheten är bra, 278 KB/s.

Yellow Dog Linux v4.0.1
Terra Soft's most complete offering to date with support for the iMac G5s and Mac minis too! Yellow Dog Linux v4.0.1 is a Fedora / RPM-based operating system for PowerPC computers, offering an intuitive, flexible graphical installer, 1300 packages on 8 CDs (4 Install, 4 Source), a unified KDE and GNOME desktop environment featuring shared menus, applications, and user interface.

Based upon the 'Anaconda' installer engine, the Yellow Dog Linux Installer leverages automated, advanced hardware detection; provides on-screen help, flexible package selection, multiple install methods (CD-ROM, FTP, HTTP, NFS), default to ext3 journaling filesystem, embedded video testing, multiple ethernet and wireless port configuration, and automated partition creation.

http://www.yellowdoglinux.com/products/ydl4.0.1.shtml

Jag vill ogärna plocka bort Phanter 10.3.9 men är rädd för att den automatiska partioneringen förstör något - vem kan detta ???

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 01:07

Kör YDL 3, 4 samt 4.01 på Pismo, xserve samt på 2 PM G5. Fungerar prima!
Dock så måste man installera det på icke hfs partition - man behöver med andra ord
formattera om disken om man inte har möjlighet att stoppa in flera diskar i sin burk.
Osäker om man kan köra från firewire disk - har testat att boota via firewire disk mode men
den gubben gick inte. Har du en firewire disk så kan du ändå testa utan att det blir alltför
bökigt:
1) kör över panther systemet och filer du vill spara till fw disk mha Carbon Copy Cloner
2) partitionera disken för ydl och mac osx
3) flytta tillbaka panther systemet till hfs+ partitionen på disken
4) installera YDL

Tips: YDL finns på sunet: http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/yellowdog

Testa skivorna när du bränt dem, detta kan göras när du bootat från första skivan (det står hur man gör). Jag har haft problem med YDL ISO's tidigare nämligen.

Stämmer, Testa alla skivorna, hade problem med många och fick bränna om dem. Kan kanske berot på att jag körde CDRW skivor.

Jag fick dock efter många om och men in YDL, själv tycker jag det är kasst, svårt att hitta hjälp och av dem får man ingen hjälp om man inte betalar.

Kör istället http://www.ubuntulinux.org/
Skitenkel installation, betydligt enklare än YDL och t.o.m. enklare än OSX.
Ubunto har en egen uppdaterare som uppdaterar systemet, likt macos och windows, fast man behöver aldrig starta om . YDL har en, men det kostar.

Hittade inga fördelar med YDL, och RPM packet som den använder har jag aldrig förstått mig på.
Ubunto använder samma system som Debian och Fink, dvs apt-get. Och har även en grafisk hanterare för att installera och avinstallera paket.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Kör istället http://www.ubuntulinux.org/
Skitenkel installation, betydligt enklare än YDL och t.o.m. enklare än OSX.

Förlåt om jag förstör en tråd nu, men om Ubuntu vore så enkelt att installera så skulle jag väl inte ha fått upprepade felmeddelanden och hängningar när jag försökte installera det från en tryckt ubuntuskiva (v. 4.10)? installationen gick igång, men hängde sig efter ett tag utan minsta lilla felmeddelande...

PM G5 Dual 2GHz, 1.5GB RAM, 250GB S-ATA, Radeon 9800Pro, Cinema Display 20", om nu den infon hjälper..

Ursprungligen av Kalliban:

Förlåt om jag förstör en tråd nu, men om Ubuntu vore så enkelt att installera så skulle jag väl inte ha fått upprepade felmeddelanden och hängningar när jag försökte installera det från en tryckt ubuntuskiva (v. 4.10)? installationen gick igång, men hängde sig efter ett tag utan minsta lilla felmeddelande...

PM G5 Dual 2GHz, 1.5GB RAM, 250GB S-ATA, Radeon 9800Pro, Cinema Display 20", om nu den infon hjälper..

Hupp, det var tråkigt att höra.
Installerade på en iBook 500Mhz själv.
Testa den senaste, 5.04. Den kanske går bättre.

Sen som nämts innan så verkar det vara lätt att få felbrända skivor med linux, fan vette hur. Se ttill att verifiera skivorna.

Om ni bara vill testa linux så har Ubunto en Live CD som funkar ritkigt bra, bara att boota ifreån och man kommer direkt in i linux från CDn, nätverk och allt funkar. Även trådlöst anslöt direkt för mig.

Länk till nerladdningssida

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Sen som nämts innan så verkar det vara lätt att få felbrända skivor med linux, fan vette hur. Se ttill att verifiera skivorna.

Jag lät Toast verifiera och allt föreföllt helt, men kanske gjorde jag någon felaktig inställning i Toast - någon med tips om hur exat alla parametrar i Toast som ska ställas in? Ska det vara "CD-ROM" eller "CD-ROM XA" ? Kanske mitt fel berodde på att jag envisades med XA ?

Eric, förlåt min kanske korkade fråga men hur gör jag för att boota respektive OS... typ att jag vill avsluta det ena och starta det andra. Låt säga att Powerbookens hårdisk får 2 lika stora partitioner och den för OSX blir HFS+ journalförd... formaterar jag den andra partitionen med macens original-cd fast någon annan sorts formatering ?? UNIX-filsystem ?? - frågan är vad den då vill ha ?? Eller ska jag låta båda två bli HFS+ för att sedan låta YDL formatera om enbart den ena ??

Har strax bränt skivorna med Toast - lite underligt att Toast eller de mountade imagefilerna vill bli något som heter CD-ROM XA - jag ändrade till att dom blir ISO 9660 och bara CD-ROM, hoppas att det blir rätt. Ska inte ta gift på att disk 1 visades som CD-ROM XA, men de 3 följande gjorde det. Hur som Toast verifierar i alla fall vad den brände... fast det kanske inte är någon garanti för att inget är skadat.

OM jag nu ska partionera Powerbooken, vilket format ska den för YDL vara och klarar skivverktyg detta? Kanske "UNIX Filsystem"? Får se hur jag gör med Carbon Copy Cloner eller om jag lämnar en tom partition inför fredagssläppet av Tiger och istället gör en clean install.

TILLÄGG:

I ReaMe fanns detta:

On Linux and Unix systems, the
following process will properly configure the /target/directory on
your server (repeat for each disc):

1) Insert disc
2) mount /mnt/cdrom
3) cp -a /mnt/cdrom/YellowDog /target/directory
4) cp /mnt/cdrom/RELEASE-NOTES* /target/directory
5) umount /mnt/cdrom

Betyder det att jag via Terminalen skriver detta för varje CD fast i stället för "directory" så skriver jag namnet på den förformaterade partitionen ???

Senast redigerat 2005-04-25 17:43
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 20:06

hoppas jag inte klyddar till tingen för mycket, men några YDL efarenheter delar jag gärna med om:

YDL installerar en bootloader, ett program som körs när datorn startas och frågar vilken disk du vill starta ifrån.
man kan be programmet att 'defaulta' till ett visst OS, och skippa boot-frågorna. (vill man sedan boota ett annat OS är det bara att hålla nere 'alt' när man bootar, och välja det relevanta OS'et när detta visas).

tricket med att (i varje fall YDL 3.0) formatera och partitionera disken, var att man började med att sätta till sida de mac partitioner man ville ha, och sedan *inte göra något alls* med den överblivande platsen. altså, man bara lämnade platsen tom - inte välja något filsystem alls för denna.

sedan, när man bootar från YDL installationsdisken, kommer det ett moment där du frågas om hur stora dina Linux partitioner skall vara (i YDL skulle man ha en boot, cache, och system partition, om jag inte misstar mig), och använder sedan den platsen som 'lämnades tom' i OS X för skapandet av dessa.
altså bara lämna platsen tom och så fixar YDL partitioneringen för linux (YDL partitioneringsprogrammet tillåter skapandet av nya partitioner utan att formatera om hela disken (och OS X delarna...)).

hoppas jag är att förstå.... (jag skiver lätt för invecklat...) :rolleyes:

Senast redigerat 2005-04-25 20:44

Ger installationen förslag till hur stor respektive partition bör vara för Linux ?

Miska, låt säga att Powerbookens HD är 40 GB och att jag avsätter 25 GB för OSX FHS+ fomaterat via OSX-skivan och resterande "tom plats" för att istallationen av Linux skapar dessa 3 utrymmen på just den platsen... jag vill ogärna in och naffsa på utrymmet där OSX ska ligga. Kan YDL komma åt någon av mapparna som hör ihop med OSX, typ som det går i VirtualPC ? Ja även fast det inte är emulering?

Rätta mig om jag har fel men det är väl så att OSX med "Terminal" först måste finnas på datorn och att installationen av YDL sker just via "Terminal" ???

Olle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 23:33

Om du bara vill testa lite så räcker det långt med 10 GB för Linux.

Som nämts i tråden så kan man alt-boota för att välja os, osäker om det funkar på alla burkar. De YDL maskiner jag kör är samtliga linux only förutom pismogumman som jag sitter vid nu (och kör Tiger på just i detta ögonblick). När jag bootar om pismon så får jag via text-consol välja vilket os som jag vill köra: trycker x om jag vill köra Mac OS X och l (?) om jag vill köra Linux.

Installationen är relativt smärtfri - har för mig att man partitionerar disken så här: välj x antal gig för
Mac OS X och lämna resten av disken opartitionerad. Sen så fixar YDL installeraren resten.

Med Ubuntu så tror jag att det finns en live installerare - man bootar från cd och kan meka runt lite men för att verkligen testa systemet så krävs installation. Föredrar dock YDL pga av diverse teknikaliteter som nog är overkill för denna tråd...

NB: sleep kommer förmodligen inte att fungera med PB 12" - det gör det däremot med en pismo - den bästa Macen som någonsin gjorts!

För hjälp med installationen kolla http://www.yellowdoglinux.com/support/installation/ydl4.0_guide-double.pdf - den har nog svaret på alla dina frågor!

Lycka till!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 08:13

jag tror eric tog de mesta frågorna.

lite kort då:

- YDL tar bara i anspråk den delen av skivan du lämnat tom och rör inget annat.
jag är inte helt säker på om standard YDL kan komma åt OS X mapparna (det var inte möjligt på YDL 3.0). men, det finns både drivers för HFS (till linux) och EXT3* (till OS X) så de båda kan läsa varandras filsystem.

* hoppas jag stavade rätt... :rolleyes:

- då jag installerade YDL så gick det att boota från CD'arna, så jag tror egentligen det enda man behöver ha gjort innan man installerar linux, är att ställa in partitionerna rätt. (dock misstänker jag att det nog blir lite lättare med den där bootloadern om man har installerat os x innan).
så det är bara att fixa partitionerna och boota upp på YDL installations CD'arna.

för övrigt finns det en trevlig installations guide på deras site.

kan också nämna att YDL har ett rykte om att de är de som sätter in sig som mest i mac hårdvara, för att fixa linux distributioner som är så kompatibla som möjligt.

(åter) lycka till

Har nu läst PDF´en men känner mig lite osäker. Borde inte deras disk 1 kunna bootas utan att det finns en empty/osylig partition, det gör den inte (håller ned "C" vid omstart) så jag är i valet och kvalet ifall jag helt i onödan sopar helt rent på Powerbooken. Eller måste det helt enkelt finnas en "empty" partition för att Disk 1 ska kunna bootas ??? Jag kanske chansar på att det är så, kan ju bara förlora någon timme på detta även fast det hade varit roligare att sitta och sola på altanen

Uppdatering: Påbörjade omformateringarna klockan 11:28 så nu får vi se om det går att boota YDL´s disk 1 - håll tummarna

Senast redigerat 2005-04-26 11:29
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 11:53

ok, nu var det ett tag sedan, så det kanske inte är så vist att jag säger något, men,
jag tycks minnas att det borde gå att boota från installations-cd'arna vare sig man hade partitionerna i ordning eller ej.

något som stoppade mig från att installera ett par gånger var att det var ett fel på ett av disk-image'arna de lagt upp. kanske det, och det att skapa diskar som bootar, kan ha ställt till något...

hoppas det fixar sig

Tråkigt men det *sket sig*... så nu får det bli en clean instal med bara OSX - lämnar YDL, kastar diskarna och behåller de tomma fodralerna Kul så länge det varade. Fast i och med att jag gjort en empty partition så kan jag lika gärna testa rådet med "Ubuntu 5.04" innan jag ger upp försöket.. är trots allt bara 624 MB och det tar för mig ca: 15 minuter att ta hem på den nu enda fungerande datorn.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-26 15:29

riktigt tråkigt att höra.

om det gör sakerna aningen bättre skall jag försöka installera YDL 4 på min nya mini, i helgen. då vet vi i varje fall hur det hänger till med YDL.

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-05 19:53
Ursprungligen av miska:

om det gör sakerna aningen bättre skall jag försöka installera YDL 4 på min nya mini, i helgen. då vet vi i varje fall hur det hänger till med YDL.

erhm... nu blev det aningen fullt upp, så installationsprojektet får vänta några helger...

:rolleyes:

Återkom gärna med erfarenheter av Ubuntu. Jag har nyligen tagit hem den, men är lite osäker på om jag ska göra mig omaket att installera, bara för testandets skull.

Kan vara intresant att hör om/hur ni lyckas, själv har jag nu lagt detta på hyllan... man ska ju inte behöva vara hjärnkirurg för att behöva installera ett OS. När iBook "dasslocket" var ny så beställde jag hem ett Linux som gick hyffsat att köra, tror att skivorna ligger på jobbet - men dom gör mer nytta på soptippen än där då dom förutsatte att OS9 fanns på hårdisken.

Från Ubunton kam man för närvarande helt gratis beställa hem CD-skivor - dom betalar frakten och det är helt OK ifall man vill ha flera CD att sprida till sina vänner/ovänner - jag beställde 4 exemplar fsk.

fick felmeddelande när jag tryckte i 1 ppc-cd på den sidan, men jag mailade min "order" istället..

1
Bevaka tråden