Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vakta båten med webkamera?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 10:10

Jag funderar på att vakta båten med hjälp av en webkamera. Lägga ut bilderna/filmen på en websida, bara att gå in där och kunna kolla läget. Tänk vad bra att kunna se om alla linor är i ordning eller se om det går alltför höga vågor.

Jag har en gammal orange iBook som jag inte använder. Den kanske skulle duga att använda till detta. Sen behöver jag väl nån sorts kamera också. Går det att filma genom ett fönster eller måste kameran vara ute?

Är det någon som vet hur sånt här fungerar, som vet vilka grejer som behövs och som vet hur man gör?

Största problemet är väl hur du ska koppla upp den mot internet? UMTS (3G), GPRS?

Om jag förstod det rätt så skulle både kamera och dator inte finnas på bryggkanten eller i båten, så jovisst går detta såvida du har internet. Fast den dator du nämner har ingen firewire så då återstår en usb-kamera. Sök efter programvara på Versiontracker.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 11:32
Ursprungligen av Olle@mac:

Om jag förstod det rätt så skulle både kamera och dator inte finnas på bryggkanten eller i båten, så jovisst går detta såvida du har internet. Fast den dator du nämner har ingen firewire så då återstår en usb-kamera. Sök efter programvara på Versiontracker.

Jag var nog lite otydlig. Kameran och datorn skall stå uppe på sovloftet i sommarstugan. Snart får jag ADSL. Bilderna vill jag kunna titta på från vilken dator som helst. Kanske dom kan ligga på min .mac-adress.

Axis prylar är trevliga (http://www.axis.com/products/video/camera/index.htm)

De har inbyggd webbserver, så du ansluter bara en nätverkssladd, eller kör trådlöst. I din webbläsare skriver du sedan bara in kamerans IP-nummer så får du upp bilden. Smidigt som tusan. Kameran kan vara i rummet bredvid eller på andra sidan jorden. Vissa av kamerorna kan du till och med fjärrstyra direkt från datorn, via nätet. Haken med Axis är väl att de är lite dyrare än genomsnittet.

/M

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 17:37
Ursprungligen av Martin Belak:

Axis prylar är trevliga (http://www.axis.com/products/video/camera/index.htm)

De har inbyggd webbserver, så du ansluter bara en nätverkssladd, eller kör trådlöst. I din webbläsare skriver du sedan bara in kamerans IP-nummer så får du upp bilden. Smidigt som tusan. Kameran kan vara i rummet bredvid eller på andra sidan jorden. Vissa av kamerorna kan du till och med fjärrstyra direkt från datorn, via nätet. Haken med Axis är väl att de är lite dyrare än genomsnittet.

/M

Men, menar du att jag inte behöver ha någon dator då. Behöver jag bara själva kameran? Det låter ju otroligt smidigt i så fall.

Har varit och kollat på axis.com men jag får ingen bild från deras Demo Gallery. "Please wait for the image to load" Men det kommer ändå ingen bild, trots att jag väntat...

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-24 18:16
Ursprungligen av Eva:

Men, menar du att jag inte behöver ha någon dator då. Behöver jag bara själva kameran? Det låter ju otroligt smidigt i så fall.

Har varit och kollat på axis.com men jag får ingen bild från deras Demo Gallery. "Please wait for the image to load" Men det kommer ändå ingen bild, trots att jag väntat...

AXIS kameror fungerar inte i Safari. Prova med tex firefox istället.

Ursprungligen av Eva:

Stämmer bra det. Axis kameror har inbyggd webserver.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 21:50
Ursprungligen av Kristofer:

Stämmer bra det. Axis kameror har inbyggd webserver.

Ok, så vad behöver jag nu då? Vilken kamera skall jag köpa? Den behöver inte kunna fjärrstyras med zoomning och sånt utan det räcker att den kan ställas in på plats och ge bra bild.

Jag vill alltså filma bryggan/båten inifrån min sommarstuga och kunna spela in det som händer samt kunna se bryggan från en dator på annan plats. I stugan har jag ADSL 8000 från Telia (snart) och en gammal Airport. Jag kan också låta en gammal orange iBook stå där om det behövs.

Hemma i stan har jag en ny iMac G5 och en Powerbook.

Om jag nu köper en Axis kamera med inbyggd webserver, hur gör jag då för att "lägga ut bilderna på Internet"/ spela in? Kan jag använda den plats på Internet jag har genom abbonemanget på Telia eller den plats jag har genom medlamskapet i .mac.

Behövs nåt annat "typ abbonemang"

Det skulle verkligen vara jätteskoj att få detta att funka. Tänk vad jag skulle impa på alla mina väninnor

Men för att få det att funka behöver jag ER HJÄLP. Berätta precis VAD jag skall köpa och HUR jag skall göra. Tro inte att jag förstår svårt tekniksnack. Berätta, och förklara, på samma sätt som ni skulle förklara för er egen mor.
----------------------------
Ja, eller om det är Olle som svarar - Berätta, och förklara, på samma sätt som du skulle förklara för din egna fru

Ursprungligen av Eva:

Ja, eller om det är Olle som svarar - Berätta, och förklara, på samma sätt som du skulle förklara för din egna fru

Goa vännen, jag är så frånskild man kan vara - 2 gånger till råga på allt Men för att återgå till din fråga - jag skulle ringa till någon återförsäljare av typiska produkter för macar och lägga fram frågan ifall det finns USB webbkameror till ett vettigt pris eller OM en vanlig digitalkamera med USB-utgång som kan släppa igenom bilden finns att köpa. Kanske denna programvara för 30 dollar skulle kunna fungera - har inte testat den:

http://www.econtechnologies.com/site/Pages/ImageCaster/imgcast_overview.html

Titta även på denna ifall du struntar i AXIS 206W:

http://www.evological.com/evocam.html

Med tanke på att det mellan huset och bryggan är så pass långt att du troligen behöver kunna zooma in mot båten så tycker i alla fall jag att det skulle vara smart att kombinera en vanlig digital stillbildskamera med zoomfunktion, annars blir väl båten som ett frimärke och du kommer knappast att se ifall förtöjningar är dåliga eller om du måste ned och fixa till något.

Förslag, ladda hem demo av programmet, låna en USB-kamera med zoom och ta sedan och testa innan du lägger ned pengar helt i onödan. Jag skulle med tanke på stöldrisken inte montera en kamera utomhus... men det kanske bara jag som tänker så.

Olle

Ps. - Du är väl medveten om att du måste ha ett Airportkort i din brandgula iBook för att Axis 206W ska kunna fungera ??? Det kan vara så att den gammla standarden gjort att du kan få leta lite extra efter att hitta ett sådant. Tror man kommer åt platsen för det under tangentbordet och nära minnesplatserna.

Senast redigerat 2005-04-24 23:29
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 23:31
Ursprungligen av Olle@mac:

.... zoomfunktion, annars blir väl båten som ett frimärke och du kommer knappast att se ifall förtöjningar är dåliga eller om du måste ned och fixa till något.

Måste nog kolla vidare då... du har nog rätt i att det kan behövas zoom

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-27 18:12

Ok, nu har jag beställt. Det blir en Axis 210, den skall visst vara bra. http://www.axis.com/products/cam_210/index.htm Tyvärr har den inte zoom, en sådan skulle bli alltför dyr. Det blir nog bra ändå.

Hoppas att den kommer fort, jag är lovad att få mitt ADSL senast den 29 april så snart kan jag vara ute på nätet med min webkamera. Jag skall gå ner på bryggan och vinka till er alla

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 09:14
Ursprungligen av Eva:

Ok, nu har jag beställt. Det blir en Axis 210, den skall visst vara bra. http://www.axis.com/products/cam_210/index.htm Tyvärr har den inte zoom, en sådan skulle bli alltför dyr. Det blir nog bra ändå.

Hoppas att den kommer fort, jag är lovad att få mitt ADSL senast den 29 april så snart kan jag vara ute på nätet med min webkamera. Jag skall gå ner på bryggan och vinka till er alla

Eva, kolla in programvaran SecuritySpy. Har viss erfarenhet av den och tycker den funkar väldigt bra. På sidan får du dessutom en hel del bra tips. SecuritySpy stöder dessutom Axis-kameran.

Eva, kolla in demokamerorna Axis har på sin hemsida. Vissa kan man till och med styra (panorera, zooma, etc.)!

http://www.axis.com/solutions/video/gallery.htm

EDIT: Belak var före

Ursprungligen av Eva:

Jag funderar på att vakta båten med hjälp av en webkamera. Lägga ut bilderna/filmen på en websida, bara att gå in där och kunna kolla läget. Tänk vad bra att kunna se om alla linor är i ordning eller se om det går alltför höga vågor.

Jag har en gammal orange iBook som jag inte använder. Den kanske skulle duga att använda till detta. Sen behöver jag väl nån sorts kamera också. Går det att filma genom ett fönster eller måste kameran vara ute?

Är det någon som vet hur sånt här fungerar, som vet vilka grejer som behövs och som vet hur man gör?

Kanske detta är lite off-topic, men var säker på alla lagar som gäller!!! Jag tror t.ex. inte att du får "smygfilma" människor och lägga ut på nätet utan tillstånd!!!

Eller har jag kanske fel???

I Sverige får man väl filma vem som helst på offentliga platser?

Jag tror att man till och med får filma in i folks lägenheter ifall man står i en park utanför, men det är bara vad jag tror...

Ursprungligen av Svampisen:

Jag tror att man till och med får filma in i folks lägenheter ifall man står i en park utanför, men det är bara vad jag tror...

Jag tror raka motsatsen.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror raka motsatsen.

Min lärare sa att man fick det, men en NO-lärare kanske inte är den bästa källan ;).

• Oregistrerad
  • 2005-04-24 17:25
Ursprungligen av Svampisen:

Med en handhållen kamera får man filma hur mycket man vill på offentlig plats (in genom fönster vet jag inte hur det är).
Men för att montera en kamera (kameraövervakning) krävs tillstånd.

Ursprungligen av martinalexander:

Kanske detta är lite off-topic, men var säker på alla lagar som gäller!!! Jag tror t.ex. inte att du får "smygfilma" människor och lägga ut på nätet utan tillstånd!!!

Jag vet inte heller exakt hur lagen ser ut, men som jag förstod det skulle väl inte bilderna ligga ute publikt? Bara för att man använder Internet till distributionen betyder det ju inte att alla kommer att kunna se på det.

Vad jag däremot vet, är att det nu är lagligt att videoövervaka egen egendom utan tillstånd.

• Oregistrerad
  • 2005-06-30 12:06
Ursprungligen av martinalexander:

Man får inte sno båtar heller!

So, who cares!

Billig nätverkskamera:Level1 FCS-1020 Nätverkskamera

Tillstånd för kamarebevakning finns att söka hos länsstyrelsen.

Edit: Kom på att jag länkade till länsstyrelsen i mitt län.
http://www.lansstyrelsen.se/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 16:36

Va det inte en kille som åkte dit för att han smygfilmade sitt ex i sängen.
Hon bodde i hans gamla lägenhet som han fortfarande ägde.

Men han åkte dit ändå!

Kanske för att han gav filmen till hennes förldrar

//t

Det var ju en som monterat en kamera ie en dush i en lägenhet som han hyrde ut till en tjej men det hör iof inte hit - Eva, vad får kalaset kosta eller har du vunnit på hästar

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 17:20

Nu skall jag inte smygfilma på nån allmän brygga eller så. Bara filma min egen båt och min egna brygga. Det kan väl inte vara förbjudet tycker jag - fast man vet ju aldrig förstås.

Jag har tyvärr inte vunnit på hästar (inte spelat heller) och jag vill bara ha en enkel billig lösning. Framför allt enkel, jag är väldigt oteknisk, men det skulle vara kul om det gick att ordna. Men visst låter det kul att kunna zooma och sånt, tror dock att det är överkurs för mig.

Sen kan jag lägga ut adressen här på 99mac och så kan alla hjälpa mig att vakta båten

Jag har själv inte satt upp någon Axiskamera, men det borde fungerar ungefär såhär:

Koppla in din kamera med en nätverkskabel till din router/switch. Konfigurera kameran och ta reda på vilken ip-adress den har (allt sånt här borde stå i bruksanvisningen).
Nu till det som nog blir det klurigaste:
När du ska surfa till din kamera från någon annan plats på internet måste ju trafiken gå genom din router och vidare till kameran. Webtrafik använder port 80, således måste trafiken på denna port vidarebefodras till kamerans ip-adress. Det är väldigt svårt att säga exakt hur man gör, det skiljer mycket mellan olika tillverkare. Också detta bör stå i routerns bruksanvisning.

När väl du sett till att trafiken på port 80 skickas vidare till kameran ska det bara vara att surfa till din publika ip-adress för att få upp bilden. Din publika ip-adress kan du se här: http://www.whatismyip.com

Jag försökte förklara så lätt som möjligt, kanske blev det inte det ändå Fråga om det är något du inte förstår!

Denna kamera räcker nog om du ska ha den inomhus:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057579

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-24 22:07
Ursprungligen av Kristofer:

Jag försökte förklara så lätt som möjligt, kanske blev det inte det ändå Fråga om det är något du inte förstår!

Hjälp, o hjälp, jag fattar INGENTING. Känner mig helt DUM faktiskt. Router/switch, vad är det? Och bruksanvisningar - dom brukar ju vara på engelska Hur skall detta gå?

Med en trådlös Axiskamera blir det ännu lättare (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010069548).

Det enda kruxet kan vara att Telia ADSL 8000 inte har statiskt IP. Dvs. din sommarstuga har inte alltid samma IP-nummer, och då kan det ju bli lite kurigt att surfa till kameran om IP-numret plötsligt ändras. Har dock inte hittat någon info om det verkligen är statiskt eller dynamiskt.

/M

Det går ju lösa med tex. DynDNS. Men det kräver en del konfigurering.

http://www.dyndns.org

Såhär gör du om du skaffar en trådlös kamera.

1. Montera kameran, anslut strömmen.

2. Se till att airport är påslaget. Koppla upp dig med din PowerBook mot AirPortnätverket i sommarstugan. Skriv in kamerans IP-nummer i safaris adressfält. Kameran bör ha ett nummer som börjar på 192.168.x.x. Det är förmodligen din AirPort-basstation som delar ut IP-nummret till kameran (DHCP), alternativt så har den ett förinställt nummer. Här måste du konsultera kamerans manual.

3. När du hittat rätt nummer och skrivit in det i safari kommer du få upp kamerabilden i webbläsaren. I detta gränssnitt kan du också ställa in diverse inställningar för kameran, upplösning, lösenordskydd osv..

4. Öppna AirPort-adminverktyget. Gå till Portkoppling. Lägg till en ny koppling, där "allmän port" och "egen port" kan var 80. Medan IP-adress ska vara kamerans lokala IP-nummer, det vill säga samma nummer som du skrev in i webbläsaren (192.168.x.x). Nu har du skapat en länk från din externa IP-adress, som du får av Telia till IP-adressen lokalt i ditt hemnätverk. När någon frågar efter port 80 (world wide web) utifrån skickas förfrågan alltså vidare till 192.168.x.x (kameran).

5. Ta reda på vilken extern IP-adress du har. Exempelvis genom att surfa till www.whatismyip.com. Skriv upp numret. Du kan nu koppla ner din PowerBook, och lämna sommarstugan. Var du än befinner dig kan du sedan skriva in detta externa IP-nummer i webbläsaren för att se kamerabilden live.

Kruxet som sagt är ifall Telia titt som tätt ändrar den IP-adress som din sommarstuga har. Det kallas dynamisk IP-tilldelning. Går i och för sig att lösa problemet i alla fall, men då blir det lite knivigare.

/M

Bevaka tråden